۰
۱

جنگ نفتکش ها در خلیج فارس

میز نفت - تصویری نوستالژیک از اسکورت کاروان نفتکش‌ های کویتی توسط ناوگروه نیروی دریایی ارتش آمریکا در جریان نبردهای دریایی ایران و عراق با نام "جنگ نفتکش‌ ها.
جنگ نفتکش | میز نفت
جنگ نفتکش | میز نفت
به گزارش میز نفت، یک فروند بالگرد RH-53 هم در جلوی شناورها به عنوان طلایه‌دار کاروان دیده می شود که به احتمال فراوان برای کشف و خنثی‌سازی مین‌های دریایی به پرواز درآمده است.

جنگ نفتکش یکی از رویدادهای مهم تاریخ صنعت نفت است که در خلال جنگ عراق و ایران رخ داد؛ در سوم اردیبهشت سال ۱۳۶۳، عراق با حمایت اطلاعاتی آمریکا و با هواپیماهای فرانسوی به جزیره خارک حمله کرد و نفتکش‌های ایرانی را هدف قرار گرفت. با این اقدام عراق، آتش جنگ نفتکش‌ها شعله‌ورتر شد و این جنگ، ابعاد جدیدی به خود گرفت. عراق قصد داشت که با حمله به تأسیسات صادرات نفت ایران در جزیره خارک و هدف قرار دادن نفتکش‌های ایرانی، مانع از صادرات نفت ایران شود.

جنگ نفتکش ها در خلیج فارس - میز نفت

ایران که می‌دید عراق قصد ندارد، فتیله جنگ نفتکش‌ها را پایین بکشد، از سال ۶۳ به بعد، اقدامات تلافی‌جویانه خود علیه کشتی‌های عراقی را آغاز کرد. در سال ۶۳، ایران به نفتکش کویتی که حامل نفت عراق بود در نزدیکی بحرین حمله کرد. عراق که بی‌محابا به نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری ایرانی حمله می‌کرد، برای صادرات نفت خود بیشتر از نفتکش‌های کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس استفاده می‌کرد و ایران ناگزیر از این بود که برای مقابله به مثل، به نفتکش‌های این کشورها حمله کند تا دست حمایت رژیم صدام بردارند.

جنگ نفتکش‌ها در نهایت پای آمریکا را هم به درگیری نظامی در خلیج فارس باز کرد و سنتکام در حمایت مستقیم از عراق و سایر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، وارد نزاعِ نفتکش‌ها شد. در سال ۶۶ و با بالا گرفتن جنگ نفتکش‌ها، کویت از آمریکا درخواست کرد که نفتکش‌های این کشور را اسکورت کند.

بدین ترتیب، در تاریخ ۳۱ مرداد ۱۳۶۶ اولین کاروان اسکورت نفتکش‌ها با فرمان رئیس جمهوری آمریکا، عملیات خود را با هدف اسکورت دو فروند کشتی کویتی در مسیری ۶۰۰ مایلی آغاز کردند. یکی از نفتکش‌هایی که قرار بود، اسکورت شود، نفتکش بریجتون بود که با پرچم آمریکا حرکت می‌کرد. این نفتکش در نزدیکی کویت با مین برخورد کرد؛ آمریکا ادعا کرد که این مین را ایرانی‌ها کار گذاشته‌اند و آمریکا رسماً وارد معرکه جنگ نفتکش‌ها شد.

 
سه شنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۷
کد مطلب: 37423
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
عراق در آن زمان نفت خودش را از طریق بندر عقبه اردن صادر میکرد و به خلیج فارس نیاز چندانی نداشت. چون عراق به نفتکشهای ایرانی حمله میکرد، ایران برای فشار غیرمستقیم به عراق برای عدم حمله، به نفتکشهای کشورهای عربی حمله میکرد و این باعث درگیری ایران با کشورهای دیگر مثل امریکا و شوروی هم شد.