۰

آغاز تورم منفی در کشورهای نفتخیز

خبرگزاری فرانسه امروز (شنبه) درگزارشی از پاریس به قلم اورلیا‌اِند در باره برندگان و بازندگان کاهش بهای نفت نوشت:
آغاز تورم منفی در کشورهای نفتخیز
به گزارش «ميزنفت»، سقوط شدید بهای نفت این پرسش‌ها را مطرح کرده است، برندگان یا بازندگان کاهش بهای نفت چه کشورهایی هستند؟ آیا کاهش بهای نفت منطقه یورو را به سوی تورم منفی سوق می‌دهد؟


کاهش بهای نفت ثروت کشورهای تولید کننده را به سمت کشورهای مصرف کننده سرازیر می‌کند کشورهای مصرف کننده‌ای که وزنه‌های سنگین اقتصادی در جهان هستند یعنی آمریکا، منطقه یورو، ژاپن و چین. با کاهش بهای نفت شرکت‌ها حاشیه‌های خود را افزایش می‌دهند و قدرت خرید مصرف کنندگان بیشتر می‌شود. برا ی مثال بهای سوخت در جایگاههای سوخت رسانی در فرانسه به پایین‌‌ترین میزان طی نزدیک به چهار سال گذشته رسیده است.

به گفته پاتریک آرتو، از اقتصاددانان شرکت خدمات مالی ناتیکزیس، ناحیه یورو می‌تواند از تاثیر مثبت ناشی از کاهش ارزش یورو بر صادرات سود ببرد بدون آن که از افزایش قیمت واردات متضرر شود و امیدوار باشد با این ترتیب تولید ناخالص داخلی خود را ظرف دو سال ۰/۵ واحد افزایش دهد.
موسسه کو-روکومانس با اشاره به این که بودجه انرژی فرانسه در سال ۲۰۱۴ دست کم ۵ میلیارد یورو کاهش یافته است می‌گوید:« بخش صنعت سود اصلی را از کاهش بهای نفت می‌برد و ۲ میلیارد یورو به دست می‌آورد که بیشتر از« پرداخت در قالب اعتبار مالیات بر رقابت و اشتغال» است ، که تدبیر راهبری دولت برای احیا اقتصادی است.

طبق ارزیابی نیک کانی، اقتصاددان شرکت هلندی خدمات مالی و بانکداری ای.بی.ان آمرو، تاثیر مثبت کاهش بهای نفت بر کشورهای تولید کننده ، تولید ناخالص جهان را ۰/۷ درصد افزایش می‌دهد.


به طور قطع،کشورهای تولید کننده نفت اولین بازنده‌ها هستند.موسسه استاندارد اند پورز در مطلبی در باره منطقه خلیج فارس نوشت با توجه به این که درآمدهای نفتی شش کشور نفت خیز عضو شورای همکاری خلیج فارس به طور متوسط ۴۶ درصد تولید ناخالص داخلی آنها را تشکیل می‌دهد ، « تداوم کاهش بهای نفت ، تاثیر چشمگیری در کشورهای این منطقه می‌گذارد » و در این میان آسیب پذیری بحرین و عمان بیش از بقیه است.

کریستین دزاگالیز ، متخصص بازارهای نوظهور اقتصادی در شرکت خدمات مالی و بانکداری اچ.اس.بی.سی انگلیس، می‌گوید: « نیمی از کشورهای نوظهور اقتصادی جهان، تحت تاثیر اثر منفی کاهش بهای نفت قرار می‌گیرند .»

به گفته وی برزیل در زیرساخت‌های نفتی سرمایه گذاری عظیمی کرده است که این مسئله تخفیف این تاثیر منفی را دشوار تر می‌کند. روسیه هم بودجه خود را بر روی بهای ۱۰۰ دلار برای هر بشکه تنظیم کرده است درحالی که بهای نفت در پایان معاملات روز جمعه بازار آمریکا به ۶۶ دلار رسید . با وجود این وی خاطر نشان کرد کاهش شدید ارزش روبل ، تاثیر منفی کاهش بهای نفت بر بودجه این کشور ، را کمتر می‌کند .

در ونزوئلا که درگیر مشکلات مالی است و ۹۰ درصد منابع ارزی آن از نفت به دست می‌آید، وضعیت بسیار خطرناک است.

کاهش بهای نفت بر بخش نفت شیست آمریکا هم تاثیر منفی می‌گذارد، که برای ادامه تولید خود به سرمایه گذاری زیادی نیاز دارد. تحلیل‌گران می‌گویند اگر بهای نفت در حول وحوش ۶۵ تا ۷۰ دلار بماند ،این سرمایه گذاری محقق نخواهد شد.


تورم منفی از چرخه کاهش قیمت و کاهش در آمد حکایت دارد ، چرخه‌ای که اقتصاد را فلج می‌کند. با توجه به کاهش ۰/۳ درصدی تورم در ناحیه یورو در ماه نوامبر، این ناحیه با خطر تورم منفی روبه رو است. اما دنیس فران، مدیر کل رِاِکزکود ، یک مرکز خصوصی تحقیقات اقتصادی در فرانسه، می‌گوید کاهش قیمت نفت تاکنون بیشتر تاثیر تورم زایی داشته است تا تورم زدایی ، و این تورم زایی بر قدرت خرید و درآمد شرکت‌ها تاثیر مثبت دارد.

این کارشناس در عین حال خاطر نشان کرد حال سوال این است: آیا شرکتها چارچوب خود را با توجه به این تاثیر مثبت حفظ خواهند کرد یا ازن فرصت به دست آمده برای کاهش بیشتر قیمت‌ها استفاده خواهند کرد که در این صورت به این چرخه خطرناک دامن خواهند زد.

تاثیر کاهش بهای نفت بر اقتصاد جهان ، می‌تواند از طریق بانک مرکزی اروپا که مسئول جلوگیری از افتادن ناحیه یورو در چرخه تورم منفی است، به صورت مطلوبی مدیریت شود
شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۴
کد مطلب: 4011
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *