۰

تحلیل وال‎استریت ازکارشکنی‎های‎نفتی‎ریاض

یک روزنامه مشهور آمریکایی ضمن اشاره به تصمیم اخیر اوپک مبنی بر عدم کاهش سقف تولید نفت نوشت، پایین نگه داشتن قیمت نفت تلاشی از سوی عربستان برای وارد کردن فشار مالی بر ایران است.
به گزارش «ميزنفت» به نقل از تسنیم، وال استریت ژورنال نوشت:

بی شک عربستان سعودی به عنوان یکی از پایه گذاران اصلی اوپک تاثیر زیادی در اتخاذ این تصمیم داشته است. این مساله بار دیگر این واقعیت را روشن کرده است که اوپک تاثیرگذاری خود بر قیمت نفت را از دست داده است. اوپک در واقع با این تصمیم به همه از جمله خودش اعلان جنگ کرده است.

عربستان رقیب سیاسی ایران در منطقه به شمار می‌رود. کاهش قیمت نفت فشار مالی بر ایران وارد کرده و توانایی این کشور برای مخالفت با اهداف ریاض در مناطق جنگی از جمله سوریه را کاهش می‌دهد. کاهش قیمت نفت به ضرر روسیه نیز بوده است که عضو اوپک به شمار نمی‌رود. پس از اعلام تصمیم اوپک ارزش روبل در برابر دلار آمریکا با کاهش روبرو شده است.

فارغ از مسائل ژئوپلیتیک، عربستان با این اقدام قصد دارد بار دیگر پیشتازی خود در بازار نفت را نشان دهد. افزایش قیمت نفت طی دهه گذشته نشانگر عدم توانایی اوپک در تامین عرضه کافی انرژی برای تقاضای رو به رشد به خصوص از سوی کشورهای نوظهور بوده است. نتیجه نهایی این مساله تلاش کشورهای مختلف به خصوص آمریکا برای استفاده از انرژی های جایگزین بوده است.

البته حتی یک کاهش بزرگ در سقف تولید اوپک در نشست روز پنج شنبه نیز نمی‌توانست کمکی به قیمت نفت بکند چرا که اعضای اوپک به ندرت به سهمیه‌های تولید پایبند هستند.
شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۳۰
کد مطلب: 4015
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *