۰

بیکاری ۱۰ هزار کارگر نفتی در نروژ با افت اخیر قیمت نفت

در پی کاهش قیمت نفت صنعت نفت نروژ طی چند ماه گذشته حدود ۱۰ هزار فرصت شغلی را از دست داده است.
بیکاری ۱۰ هزار کارگر نفتی در نروژ با افت اخیر قیمت نفت
به گزارش «ميزنفت» به نقل از بلومبرگ، نخست وزیر نروژ تلویحا اذعان کرد که کشورش ممکن است پیش بینی رشد اقتصادی خود برای سال آینده را به دلیل تاثیر کاهش قیمت نفت، کاهش دهد.

ارنا سولبرگ، نخست وزیر نروژ دیروز در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: «ما همچنان در سال های آینده شاهد رشد اقتصادی نروژ خواهیم بود.» وی افزود: «ما اکنون در حال بررسی این مسئله هستیم که آیا تاثیر (افت قیمت نفت) موجب کاهش اندک رشد اقتصادی می شود یا نه، ما هنوز آمار جدیدی در این باره نداریم.» دولت نروژ در ماه اکتبر رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۵ را ۲ درصد پیش بینی کرده بود.

سقوط ۴۱ درصدی قیمت ها نسبت به ماه ژوئن، بدترین افت قیمت نفت از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ تاکنون را رقم زده است. این کاهش قیمت موجب افزایش فشار اقتصادی بر نروژ شده است که منابع انرژی حدود ۲۲ درصد تولیداتش را تشکیل می دهد. نروژ بزرگترین کشور صادر کننده نفت خام در غرب اروپاست.

بر اساس آمارهای رسمی، در طی چند ماه گذشته، صنعت نفت نروژ حدود ۱۰ هزار فرصت شغلی را از دست داده است، در حالی که شرکت های نفتی نیز شاهد کاهش ۱۳ درصدی سرمایه گذاری در سال آینده هستند.

ارزش کرون، پول ملی نروژ، امروز با ۰.۳ درصد کاهش به ۸.۸۴۳۲ واحد در مقابل هر یورو رسید که پایین ترین رقم نهایی از جولای ۲۰۰۹ تاکنون بود.

سازمان آمار نروژ هفته گذشته پیش بینی خود از رشد اقتصادی نروژ در سال آینده را بدون احتساب بخش نفت، کاهش داد و از ۲.۱ درصد پیش بینی شده در ماه سپتامبر به یک درصد رساند.

سولبرگ افزود: «در کوتاه مدت، آشفتگی زیادی در اقتصاد نروژ پیش نخواهد آمد.» نروژ درآمدهای نفتی مازاد خود را به یک حساب ذخیره ارزی واریز می کند که هم اکنون رقم موجودی ان به ۸۷۰ میلیارد دلار می رسد.
سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۱۷
کد مطلب: 4213
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *