۰

احتمال نشست اضطراری اوپک در ابتدای سال 2015

تحلیلگران معتقدند با توجه به روند نزولی قیمت نفت، سازمان کشورهای صادرکنندۀ نفت(اوپک) برای برگزاری نشست اضطراری با فشارهایی مواجه است.
احتمال نشست اضطراری اوپک در ابتدای سال 2015
به گزارش «ميزنفت» به نقل از ایلنا، آرمیتا سن تحلیلگر ارشد بازار نفت در مؤسسۀ انگلیسی انرژی اسچکت امروز در کنفرانس پلتس در دوبی عنوان کرد ممکن است اوپک در سه ماهۀ اول سال آینده نشست دیگری برگزار کند. او گفت آن دسته از اعضاء اوپک که در وضیت مالی نامناسبی قرار دارند نظیر ایران، عراق و ونزوئلا بر برگزاری نشست مجدد اصرار دارند.

شرکت آر.بی.سی کاپیتال مارکتز و پتروماتریکس اظهارنظرهای مشابهی را بر مبنای احتمال یک جلسۀ خاص از سوی اوپک مطرح کرده اند. مطابق با برنامۀ زمان بندی تاریخ جلسۀ آینده اوپک ۵ ژوئن خواهد بود.

تولید نفت امریکا در مقایسه با سه دهۀ پیش افزایش یافته و باعث اشباع بازار شده است و متعاقب این اتفاق قیمت نفت سقوط کرده است. عربستان سعودی که در نشست ۲۷ نومبر اوپک به هدف خود برای ثابت نگه داشتن سقف تولید سازمان دست یافته بود جمعۀ گذشته اعلام کرد ماه آینده نفت عربی را برای مشتریان آسیایی با قیمت کمتری می فروشد به طوری که تخفیف اعمال شده در چهارده سال گدشته بی سابقه بوده است.

سن معتقد است اگر اعضاء اوپک تا پیش از ماه ژوئن با یکدیگر دیدار نکنند «نباید انتظار داشته باشیم کاهش قیمت متوقف شود».

امروز در بورس لندن قیمت نفت برنت برای تحویل در ماه ژانویه ۰.۱ درصد افزایش یافت و به بشکه ای ۶۶.۲۶ دلار رسید. این در حالی است که پنج روز پیش قیمت این نفت ۸.۸ درصد سقوط کرده بود. اوایل امروز نیز قیمت نفت برنت به ۶۵.۲۹ دلار کاهش یافته بود که از سپتامبر ۲۰۰۹ تا کنون کمترین مقدار بوده است.

آخرین باری که اوپک زودتر از موعد مقرر جلسه تشکیل داد دسامبر ۲۰۱۰ بود. این جلسه در اکوادور برگزار شد و موضوع آن بحث و توافق پیرامون هدف تولید بود.
چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب: 4236
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *