۰

سکته یک تریلیون دلاری پروژه های نفتی

روزنامه فایننشیال تایمز روز سه شنبه با اشاره به نزدیک شدن بهای هر بشکه نفت خام دریای برنت به 60 دلار، هشدار داد سقوط بهای نفت خام در بازارهای جهانی طرح های نفتی به ارزش در حدود یک تریلیون دلار را به خطر انداخته است.
سکته یک تریلیون دلاری پروژه های نفتی
به گزارش «ميزنفت»، این روزنامه با اشاره به هشدار گروه مالی و بانکداری چند ملیتی 'گلدمن ساکس' درخصوص آثار مخرب کاهش بهای نفت خام بر روی طرح های بزرگ نفتی درجهان، افزود: لغو این طرح های توسعه ای، سبب خواهد شد جهان از تولید ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز، در دهه آینده محروم شود که این مقدار، معادل هشت درصد از کل تقاضای کنونی جهانی است.

فایننشیال تایمز افزود: یافته ها حاکی از آن است که این حرص و ولع های کنونی برای افزایش عرصه نفت خام که سبب آشفتگی بهای آن شده است می تواند در نتیجه به تاخیر افتادن طرح های بزرگ نفتی که برای موجودی بنزین، سوخت های حرارتی و شیمیایی در آینده حیاتی بشمار می آیند، به زودی زایل شوند.

این روزنامه اضافه کرد: بهای نفت دریای برنت که یکی از مهمترین مراجع قیمت گذاری نفت خام در بازار بین المللی است، از میانه ماه ژوئن گذشته تاکنون بدلیل تولید فزاینده نفت شیل آمریکا، عرصه بالای نفت خام ازسوی اعضای اوپک و نیز ضعیف بودن تقاضای نفت ازسوی بازارهای اروپا و آسیا بیش از۴۵ درصد کاهش داشته است و در عصر روز دوشنبه بهای هر بشکه نفت خام دریای برنت به نزدیک ۶۰ دلار رسید.

این روزنامه افزود: سقوط بهای نفت خام ضمن وارد کردن شوک به صنعت انرژی، سبب شده است که اجرای برخی از طرح های بزرگ و بلند پروازانه را با شک و تردید مواجه ساخته و ارزش سهام شرکت های نفتی را بشدت کاهش دهد.

به نوشته فایننشیال تایمز، پروژه های نفتی در مناطقی شبیه آبهای عمیق در خلیج مکزیک ازجمله طرح هایی هستند که بدلیل بالا بودن هزینه های استخراج، درصورتی که بهای هر بشکه نفت خام از ۶۰ دلار پایین تر بیاید، دیگر ارزش اقتصادی نخواهند داشت.

فایننشنال تایمز افزود: بنابر برآورد گروه مالی و بانکداری 'گلدمن ساکس'، در حدود ۴۰۰ میدان گازی و نفتی در سراسر جهان در انتظار تصمیم نهایی سرمایه گذاران هستند و مبنای تجزیه و تحلیل های صورت گرفته برای اجرای آنها بر مبنای بشکه ای ۷۰ دلار بوده است .

این روزنامه اضافه کرد: این میادین که می توانند تا سال ۲۰۲۰ میلادی، ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام تولید کنند و درانتظارچراغ سبز سرمایه گذاران بودند ، درحال حاضر غیراقتصادی شده اند و این رقم می تواند تا سال ۲۰۱۵ میلادی به ۷میلیون و ۵۰۰هزار بشکه نفت خام در روز افزایش یابد و این بجز نفت شیل آمریکا است.

فایننشیال تایمز اضافه کرد: براساس برآوردهای صورت گرفته شرکت های نفتی در این شرایط نیاز است تا ۳۰ درصد ازهزینه های خود را کاهش بدهند و در مجموع پیش بینی می شود تولید از میادین یاد شده با سرمایه گذاری بیش از ۹۳۰ میلیارد دلار به خطر افتد.

این روزنامه نوشت: دراین وضعیت، مدیریت اجرایی شرکت های نفت و گاز در اروپا و آمریکا به صورت اضطراری در حال تجدید نظر در بودجه های شان هستند که این شامل تاخیر در اجرای طرح های جدید که دارای هزینه های بالایی هستند از جمله استخراج ماسه های نفتی کانادا و نیز مناطق کمتر جذاب از نظر اقتصادی، چون دریای شمال خواهد بود.
سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۵۲
کد مطلب: 4337
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *