۰

فضاسازيBBC فارسي درباره سياست عربستان در قبال ميزان توليد و قيمت نفت

درحالی که بیشتر کشورهای نفت خیز منطقه ، عربستان را در عدم همراهی برای مهار کاهش قیمت نفت وتثبیت قیمت آن سرزنش می کنند ، مقامات عربستان در مواضعی که درساعات گذشته از سوی شبکه فارسی زبان بی بی سی مورد توجه قرار گرفته به دنبال مقصران دیگری می گردند.
فضاسازيBBC فارسي درباره سياست عربستان در قبال ميزان توليد و قيمت نفت
به گزارش «ميزنفت»، این شبکه درهمین مورد به نقل از وزیران نفت عربستان و امارات عربی متحده آورده است: دلیل کاهش قیمت نفت بی مسئولیتی تولیدکنندگان خارجی از اوپک است که نفت اضافه به بازار عرضه می کنند.

براساس این گزارش علی نعیمی وزیر نفت عربستان و سهیل مزروعی هر دو از تصمیم اوپک در ثابت نگه داشتن سقف تولید اوپک دفاع کردند و نعیمی معتقد است که این تصمیم به رشد اقتصاد جهانی کمک می کند .

احمد علوی استاد دانشگاه و پژوهشگر اقتصادی درگفتگوبا بی بی سی سیاست عربستان را سیاستی بلند مدت ارزیابی نموده و درعین حال این سیاست را تنها به دلیل حجم انبوه ذخایر نفت خام عربستان و چالش های اندکی که تحت تاثیر کاهش نفت بر این کشور وارد می شود ؛ تنها برای ریاض مطلوب توصیف کرده است .

به گفته علوی بر اساس این سیاستها قرار است که عربستان سعودی در کوتاه مدت قیمت نفت را پایین نگاه دارد برای اینکه رقبایی که بیرون از اوپک و در آمریکا هستند نتوانند بازار را به چنگ اورند این در واقع یک حربه ای است برای اینکه در بلندمدت عربستان و سایر کشورهای اوپک بتوانند بازار خودشان را نگاه دارند .

بی بی سی در واقع این اقدام عربستان را مقابله با تولید کنندگان بی مسئولیت ارزیابی نموده و احمد علوی آن ها را شرکتهایی معرفی می کند که با تولید زیاد از سنگهای اغشته به نفت موسوم به نفت شیل توانستند سهم زیادی از بازار نفت را به چنگ اورند و بنا به این تحلیل اگر بتوانند موفق شوند به این اقدام یعنی به صادرات نفت خام در بازارهای بین المللی آن وقت وضعیت عربستان سعودی و کشورهای اوپک به مخاطره خواهد افتاد و بازار فعلی خود را از دست خواهند داد.

این کارشناس اگرچه مهمترین تولید کنندگان نفت شیل را شرکت های آمریکایی معرفی کرده اما می کوشد این مسئله را به دور از چالش میان اوپک با آمریکا و یا عربستان با آن کشور مورد ارزیابی قرار دهد و در این مسیر نیز این مسئله را تنش اقتصادی میان شرکت های سعودی وآمریکایی توصیف کرده است.
 
باید تصحیح کنم مناقشه یا رقابتی که وجود دارد بین شرکتهای عربستان سعودی یا عربستان سعودی و شرکت های آمریکایی نه آمریکا چرا برای اینکه ممکن است سیاستهای به حساب بین المللی عربستان سعودی و دولت آمریکا در یک جاهای دارای هم پوشی باشد و به همسازی برسد و مشکلی نباشد این جا اما میان در واقع سیاستهای نفتی عربستان و شرکتهایی که تولید نفت شیل می کنند در اینجا یک رقابت است.
به نظر می رسد این تحلیل ضمن این که عربستان را در عدم همراهی با اعضای اوپک برای کاهش تولید و درنتیجه کاهش قیمت نفت در روزهای اخیر تبرئه می کند ؛ تهدید جدید از سوی غرب و به خصوص آمریکا در حوزه انرژی را معرفی می کند که می تواند بر تحولات خاورمیانه تاثیر گذار باشد.
دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۴۹
کد مطلب: 4389
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *