۰

ترکیه در انرژی به دنبال چیست؟

برخی کارشناسان مسائل اقتصادی می گویند علت اینکه ترکیه حاضر شده است با روسیه همکاری گازی داشته باشد علاوه بر مزایای اقتصادی آن، این است که آنکارا می خواهد نفوذ خود را در کشورهای حوزه بالکان افزایش دهد.
ترکیه در انرژی به دنبال چیست؟
به گزارش «ميزنفت»، ترکیه به ویژه از زمانی که رجب طیب اردوغان به قدرت رسیده است تلاش می کند میزان نفوذ خود در کشورهای حوزه بالکان را افزایش دهد .این مسئله از آنجا برای ترکیه اهمیت بیشتری دارد که کشورهای حوزه بالکان در گذشته جز امپراتوری عثمانی بوده اند. این در حالی است به نفع کشورهای حوزه بالکان بودکه گاز مورد نیازشان را از طریق خط لوله گازی مانند ساوت استریم که به طور مستقیم از روسیه به آنها می رسید تامین کنند. اما با مخالفت هایی که بلغارستان با راه اندازی این خط لوله و خط لوله نفتی بورگاس- الکساندروپولیس انجام داد عملا باعث شد این کشورها به منابع انرژی به طور مستقیم دسترسی نداشته باشند.

هدف از خط لوله نفتی بورگاس- الکساندروپولیس، انتقال نفت کشورهای حوزه دریای خزر و روسیه از بندر بورگاس بلغارستان در ساحل دریای سیاه به بندر الکساندروپولیس در یونان است . این خط لوله نفتی در واقع، جایگزینی برای نفت روسیه بود.اما اجرای و راه اندازی این طرح با توجه به مخالفت دولت بلغارستان با این طرح به خاطر ملاحظات زیست محیطی و مسائل دیگر به حالت تعلیق در آمد.

بر اساس این گزارش، اگر مقامات ترک بی وقفه تلاش می کنند خط لوله ترک-استریم و خطوط لوله های نفتی و گازی دیگری از کشورشان عبور کند و آنگاه به کشورهای اروپایی برسد بی شک به خاطر آن است که مقامات ترک می خواهند علاوه بر مزایای اقتصادی که برای ترکیه دارد ، از آن به عنوان اهرم فشاری علیه اروپا و گسترش حوزه نفوذ خود در کشورهای بالکان استفاده کنند. این استدلال از آن توجیه منطقی بیشتری پیدا می کند که روابط ترکیه و کشورهای اروپایی اکنون زیاد خوب نیست.

برخی کارشناسان می گویند ترکیه از همین طریق تلاش می کند گرایش های استقلال طلب جوامع مسلمان بالکان به ویژه در صربستان ، مقدونیه و بوسنی و هرزگوین را تقویت کند.

کارشناسان سیاسی و اقتصادی می گویند با توجه به آنکه کشورهای حوزه بالکان مانند دیگر کشورهای اروپایی با بحران اقتصادی مواجه هستند ، رهبران کشورهای آنها که اتفاقا ضد ترک هم هستندنمی توانند در مقابل گسترش نفوذ ترکیه زیاد ایستادگی کنند. آنها تنها هنگامی می توانند در مقابل نفوذ ترکیه ایستادگی کنند که از نظر اقتصاد عملکرد پیروزمندی داشته باشند.
دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۲۲
کد مطلب: 4474
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *