۰

نیلی: سال ۹۴ با کاهش فروش نفت مواجهیم

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: سال ۹۴ با کاهش فروش نفت مواجهیم. در لایحه بودجه ۹۴، دولت از همه ظرفیت‌ قانونی هدفمندی یارانه‌ها استفاده نکرد
نیلی: سال ۹۴ با کاهش فروش نفت مواجهیم
به گزارش «ميزنفت» به نقل از فارس، مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور امروز در نشست خبری نخستین کنفرانس اقتصاد ایران اظهارداشت: سال ۹۴ با کاهش فروش نفت مواجهیم که فاصله ما را با قیمت جهانی کمتر می‌کند، اما ضرورت تداوم اصلاح بازار انرژی براساس قانون هدفمندی یک مطالبه قانونی است که باید دنبال شود.

نیلی در مورد تبصره ۲۱ قانون بودجه سال ۹۳ اظهارداشت: در لایحه بودجه ۹۴، دولت از همه ظرفیت‌ قانونی هدفمندی یارانه‌ها استفاده نکرد و شاهد این بودیم که سقف تبصره حفظ شد، بنابراین از نظر اصلاح قیمت انرژی روال ادامه دارد.

نیلی گفت: در گذشته رشد اقتصادی پایدار نبوده و وابسته به نوسانات نفتی تلقی می‌شد. آنچه اهمیت دارد این است که رشد پایدار و مستمر داشته باشیم تا متولدین دهه ۶۰ که برای آنها اشتغال ایجاد نشده، شاغل شوند.
مشاور اقتصادی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه هدف کنفرانس، تشریفاتی نیست بلکه پرداختن اصولی به موضوعات اقتصاد ایران است، بیان داشت: این کنفرانس جمع‌بندی توان کارشناسی تلقی می‌شود و نکته اصلی این است که آیا می‌توان اقتصاد ایران را بهبود بخشید یا خیر که در حقیقت همه مسائل اقتصادی کلان کشور را بررسی می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود کسری هدفمندی در لایحه بودجه ۹۴ وجود دارد و همچنین موضوع پردرآمدها در این لایحه پیش‌بینی نشده است، تصریح کرد: در شرایطی که وضعیت اقتصادی مناسب نیست آیا باید قیمت حامل‌های انرژی تقلیل پیدا کنند یا خیر و یا می‌توان گروهی از مردم را حذف کرد و اینکه با چه مشکلاتی همراه است، در حقیقت به راحتی نمی‌توان تغییرات بزرگ با این وضعیت ایجاد کرد. افزایش حامل‌ها در سال جاری در شرایط بد اقتصادی بود و به همین علت برنامه‌ریزی شد تا روی رکود و تورم تاثیر نداشته باشد.

وی ادامه داد: سال ۹۴ با کاهش فروش نفت مواجهیم که فاصله زیاد ما را با قیمت‌های جهانی کمتر می‌کند اما ضرورت تداوم اصلاح بازار انرژی براساس قانون هدفمندی یک مطالبه قانونی است که باید دنبال شود.

به گفته نیلی در لایحه بودجه ۹۴ دولت از همه ظرفیتهای قانون تبصره ۲۱ استفاده نکرد و شاهد این بودیم که سقف تبصره حفظ شده است همچنین رشد اقتصادی اگر قابل مشاهده بود محاسبه نمی‌شد، آنچه محاسبه می‌شود صدها هزار قلم از معیارهای مختلف تلفیق می‌شود، این نکته درست است که وقتی رشد اقتصاد بعد از یک دوره منفی مثبت می‌شود به معنای این نیست که همه فعالیت‌ها مثبت شود اما برایند کلی مثبت است.

وی یادآور شد: فصل اول و دوم سال جاری رشد اقتصادی مثبت را تجربه کرده و برای اینکه به حس بازار برای رونق تبدیل شود کار دارد که باید روند مثبت کنونی ادامه یابد.
سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب: 4497
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *