۰

پیشنهاد ایران در اوپک به روایت مهدی عسلی

مدیرکل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت در مورد پیشنهاد ایران به اوپک گفت: ایران پیشنهاد استراتژی افزایش تولید نفت را داد در صورتی که به جای وابسته بودن به فروش نفت، ۱.۵ میلیون بشکه صادر شود و مابقی در توسعه پایین دستی و پتروشیمی‌ها صرف شود اما این استراتژی عملیاتی نشد.
پیشنهاد ایران در اوپک به روایت مهدی عسلی
به گزارش «ميزنفت» به نقل از اسنا، دکتر مهدی عسلی در نخستین کنفرانس اقتصاد ایران با تاکید بر این‌که سقوط قیمت نفت در پی تقاضا و عرضه است، گفت: ۶۰ درصد سقوط قیمت‌ها وابسته به عرضه و حدود ۴۰ درصد متاثر از تقاضا است. سه استراتژی پیش رو است. یک استراتژی که البته غیر قابل اعمال است این است که باید تهدید کرد در صورت کاهش قیمت، اعضای اوپک ضرر می‌کنند.

وی افزود: دومین استراتژی تهاجمی است که اکنون اجرا می شود. این استراتژی بدین صورت است که تولید یا ثابت نگاه داشته شود و یا افزایش یابد که در پی آن هر که هزینه تولیدش بیشتر است از دور خارج شود. در حال حاضر عربستان این استراتژی را در پیش گرفته که البته ریسک بالایی دارد و اعضای اوپک متضرر می شوند.

مدیر کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت با اشاره به این‌که رشد تولید نفت در موارد غیر اوپک بیشتر است گفت: پیش بینی شرایط عرضه و تقاضا و قیمت نفت بسیار دشوار است.در این اواخر چهار تا پنج برابر پیش بینی شرایط تغییر پیدا کرده که نشانگر عدم قطعیت پیش بینی بازار است.

عسلی با تاکید بر این‌که تداوم سیاست انبساطی باعث پایین بودن نرخ بهره می شود که با بالا بودن نرخ کالا رابطه مستقیم دارد، گفت: کشورها باید شروع به بازپرداخت بدهی‌های خود کنند بنابراین باید در این شرایط آیا قیمت کالاها بالا نمی رود؟

وی با تاکید بر این‌که‌ در ماه‌های اخیر شدت نوسانات قیمت نفت برنت افزایش پیدا کرده گفت: این مساله بیانگر مشکل بودن پیش بینی قیمت نفت است.
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۶
کد مطلب: 4570
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *