۰

سه برابر شدن برداشت زودهنگام تا تیرماه 94

در پی مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر توسعه یکپارچه میادین غرب کارون و در اولویت قرار داشتن برداشت از میادین مشترک، برنامه ریزی برای برداشت پلکانی از میدان نفتی یاران شمالی صورت گرفته که در صورت تصویب شرکت ملی نفت، تولید تا تیر ماه سال آینده به ١٢ تا ١٥ هزار بشکه در روز می رسد.
سه برابر شدن برداشت زودهنگام تا تیرماه 94
به گزارش «ميزنفت» به نقل از ایسنا،  آرش باقرزاده  مجری طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی با اشاره به این‌که این پروژه به دلیل برخی مشکلات حدود دوسال متوقف بود و فعالیت‌ها با سرعت پایین انجام می‌شد، خاطر نشان کرد: طی یکسال گذشته پیشرفت فیزیکی در این میدان ۳۰ درصد بوده و اکنون به ۳۵ درصد رسیده است و امیدواریم که در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۵ به تولید روزانه ۳۰ هزار بشکه دست یابیم.

به گفته وی اکنون در این منطقه چهار دکل در حال حفاری چاه‌های مکان‌یابی‌ شده هستند و در سال آینده نیز یک دکل دیگر در این منطقه به کار گرفته خواهد شد.

مجری طرح توسعه میدان مشترک نفتی یاران شمالی سرعت حفاری در این منطقه را مناسب خواند و تصریح کرد: طی هشت ماه گذشته ۳۰ هزار حفاری صورت گرفته است.

وی با بیان این‌که پیمانکار این میدان شرکت حفاری پرشیا است و قرار‌داد به صورت بیع متقابل با این شرکت منعقد و بنا شده تا پایان پروژه سهم ایرانی از خرید و ساخت کالاها ۸۲ درصد باشد.

باقرزاده میزان برداشت عراق از این میدان مشترک را بسیار بیشتر از ایران اعلام و تصریح کرد: طبق تقسیم‌های صورت گرفته عراق اکنون ۲۶۰ هزار بشکه از این میدان مشترک برداشت می‌کند و این در حالی است که برنامه‌هایی برای برداشت بیشتر از این میدان نیز دارد.

مجری طرح توسعه میدان مشترک نفتی یاران شمالی به برنامه‌ی تولید پلکانی از این میدان مشترک اشاره و تصریح کرد: در صورت موافقت شرکت نفت تا تیرماه سال آینده برداشت از این میدان ۱۲ تا ۱۵هزار بشکه می‌رسد و در مجموع ۲۰ چاه در این میدان مشترک حفاری خواهد شد که تاکنون شش چاه تکمیل شده و حفاری چاه ۱۰ نیز به زودی آغاز می‌شود.

به گزارش ایسنا، میدان مشترک نفتی یاران شمالی در سال ۱۳۸۸ کشف شده و قرار‌داد توسعه آن در دولت دهم و در آذرماه سال ۱۳۹۰ بین شرکت مهندسی و توسعه نفت به عنوان کارفرما و شرکت نفت و گاز پرشیا به عنوان پیمانکار با ارزش ۶۰۰ میلیون دلار منعقد شد و اکنون بیش از سه سال از انعقاد این قرار‌داد می‌گذرد.

بر اساس این گزارش شرکت ملی نفت ایران میزان نفت درجای میدان یاران شمالی را معادل ۹۹۸ میلیون بشکه تخمین زده است که با احتساب ضریب بازیافت ۵.۳ درصد حدود ۵۲٫۴۸ میلیون بشکه نفت خام این میدان قابل استحصال خواهد بود،‌اما عراق همچنان در برداشت از میادین مشترک از ایران جلوتر است.

بر این اساس در راستای اولویت وزارت نفت مبنی بر توسعه میادین مشترک نفتی ، طرح توسعه یکپارچه میدانهای مشترک نفتی غرب کارون توسط شورای اقتصاد به تصویب رسید تا ظرفیت تولید نفت کشور طی چهار سال آینده روزانه ۵۵۰ هزار بشکه افزایش یابد.

این طرح با سرمایه گذاری ١٥,٢ میلیارد دلار قرار است با زمانبندی اجرا طی ٤ سال و بازپرداخت تا سال ١٤٠٠ به انجام برسد.
سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب: 4600
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *