۰

الجزيره: ايران به سوریه تبدیل می شود

روزنامه الجزیره با طرح این ادعای که ایران نمی تواند در برابر پیامدهای بحران اقتصادی ایستادگی کند، نوشت مقامات ایران دو گزینه پیش رو دارند یا با انقلاب گسترده رو به رو شوند یا در تعامل با کشورهای غربی درمذاکرات هسته ای مواضع نرمتری اتخاذ کنند.
الجزيره: ايران به سوریه تبدیل می شود
به گزارش «ميزنفت» ، روزنامه الجزیره چاپ عربستان سعودی در شماره امروز خود در مقاله ای با عنوان «آیا ایران می تواند ایستادگی کند؟» به قلم محمد آل شیخ نوشت: در حال حاضر، عربستانی ها به شدت این سئوال را می پرسند که آیا ایران می تواند دربرابر کاهش قیمت نفت ایستادگی کند در حالی که از پیامدهای محاصره اقتصادی رنج می برد؟ 

حتی زمانی که قیمت هر بشکه نفت 100 دلار بود، ایرانیان از رکود اقتصادی شدید رنج می بردند. قیمت کالاها و خدمات در این کشور به شدت افزایش یافت تا حدی که بیشتر ایرانیان نتوانستند با این اوضاع کنار بیایند. سئوالی که اکنون مطرح می شود این است که وضعیت شهروندان ایرانی در صورت کاهش قیمت نفت به 50 دلار چگونه خواهد بود؟ به ویژه این که بودجه ایران به صورت اصلی بر نفت تکیه دارد. در همین حال، احتمال دارد قیمت ها پایین تر هم بیاید. 

همه شاخص ها از آن حکایت دارد که ایران با بحران اقتصادی واقعی رو به رو است و تصمیم گیرندگان سیاسی در ایران، در محاسابات خود این بحران را در نظر نمی گرفتند. به نظر من، توسل به زور برای تعامل با این بحران هیچ فایده ای ندارد به ویژه اگر این بحران طولانی شود. از این رو، پیش بینی ها درباره تکرار رویدادهای پایان دهه هفتاد قرن گذشته وجود دارد. 

در آن زمان مشکلات باعث شد تظاهرات برای سرنگونی شاه ایران برگزار شود و انقلاب رخ داد. تکرار این مسئله در حال حاضر بعید نیست، زیرا اگر وخامت اوضاع اقتصادی ادامه یابد این بحران گروه های بیشتری از مردم را در بر خواهد گرفت و انقلاب مردمی به آتش فشانی تبدیل می شود که هیچ کسی نمی تواند در برابر آن بایستد در نتیجه جنگ داخلی یا تغییرات مسالمت آمیز رخ می دهد در نتیجه پیش بینی می شود ایران، به سوریه ای دیگر شود.

 این تحولات قبلا برای اتحادیه شوروی قبل از فروپاشی نیز رخ داده بود.سئوالی که اکنون مطرح می شود این است که آیا نشانه های این انقلاب پدید آمده است؟ با توجه به اطلاعات موجود پاسخ این سوال مثبت است.
 
سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۲۹
کد مطلب: 4619
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *