۰

کاهش قیمت نفت، دلیل تاخیر سفر ظریف به عربستان

سقوط قیمت نفت دلیل تاخیر در دیدار بین وزیر امور خارجه ایران و وزیر امور خارجه عربستان بوده است.
کاهش قیمت نفت، دلیل تاخیر سفر ظریف به عربستان
به گزارش «ميزنفت» به نقل از ایسنا، عربستان سعودی بزرگترین صادرکننده نفت جهان در ماه مه از محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران برای گفتگو با شاهزاده سعود الفیصل همتای سعودی وی دعوت کرد. اما این سفر تاکنون صورت نگرفته است.

حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران در امور کشورهای عربی و آفریقایی در این رابطه به شبکه العالم گفت: این سفر که چند ماه قبل به دلیل اخلافات دو کشور بر سر جنگ سوریه به تعویق افتاد، مجددا به دلیل کاهش قیمت نفت به تعویق افتاده است.

امیرعبداللهیان افزود: انتظار داریم تولیدکنندگان نفت در منطقه خلیج فارس از جمله عربستان برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت کاری انجام داده و اجازه ندهند که این کاهش تاثیر پایداری روی اقتصاد کشورهای تولیدکننده نفت داشته باشد.

نفت برنت در سال گذشته ۵۳ درصد کاهش قیمت داشته است.

عربستان و ایران در برخی مناقشات مهم خاورمیانه در دو سر اختلافات قرار دارند. عربستان از شورشیان سوریه که به دنبال برکناری بشار اسد رییس جمهور این کشور هستند حمایت می‌کند.

عربستان و کویت همچنین در نشست اخیر اوپک در نوامبر گذشته سد راه تلاش‌های ایران برای متقاعد کردن اوپک به کاهش تولید شدند.

صادرات نفت ایران به دلیل تحریم های بین‌المللی کاهش یافته است. ایران در ماه دسامبر روزانه دو میلیون و ۷۷۰ هزار بشکه نفت تولید کرد که نسبت به متوسط سال ۲۰۱۱ که سه میلیون و ۵۸۰ هزار بشکه بود کاهش قابل توجهی نشان می‌دهد.

نفت برنت به دلیل عرضه بیش از حد جهانی که امارات و قطر آن را دو میلیون بشکه در روز تخمین می زنند و کندی رشد اقتصادی در چین کاهش یافته است. نفت برنت در معاملات امروز ۴۹ دلار و ۷۵ سنت در هر بشکه معامله شد.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران سقوط قیمت نفت را یک توطئه سیاسی با هدف تضعیف ایران توصیف کرده است. حسن روحانی رییس جمهور ایران نیز اخیرا گفت: کشورهای مسئول در کاهش قیمت نفت از این اقدام خود پشیمان خواهند شد.

امیر عبداللهیان اظهار کرد: ما شنیده ایم که برخی کشورهای منطقه با کشورهای خارج از منطقه برای پایین آوردن قیمت‌ها برنامه ریزی کرده‌اند. ما انتظار داریم عربستان نقش خود را در قبال مساله قیمت نفت انجام دهد تا به کشورهای منطقه کمک کند.

ایران به مقامات سعودی اعلام کرده که باید دشمنان منطقه از لطمه زدن به اقتصادهای در حال توسعه منطقه گرفته شود و از این کشور خواسته سیاست‌های درستی را که به نفع منطقه است اتخاذ کند.
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب: 4821
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *