۰
۱
روایتی ناگفته از پارس جنوبی

اولین چاه پارس جنوبی چگونه به گاز رسید؟

میانه دهه ۷۰ بود که نخستین فعالیت ها برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی آغاز شد؛ بزرگترین میدان گازی جهان که برای ایرانی ها ناشناخته بود و توسعه آن به یکی از برنامه های وزارت نفت تبدیل شده بود.
اولین چاه پارس جنوبی چگونه به گاز رسید؟
به گزارش «ميزنفت»،  پرویز دستور نیکو یکی از چهره های صنعت حفاری که در آن روزها مسولیت بخش حفاری شرکت نفت فلات قاره را بر عهده داشت به نخستین فعالیت های انجام شده در پاذس جنوبی اشاره می کند:
حدود سال ۱۳۷۵ که از سال های انتهایی فعالیتم در فلات قاره بود خبری مبنی بر آغاز حفاری در پارس جنوبی شنیده شد؛ قرار شده بود مدیریت اکتشاف ۳ حلقه چاه در دریا حفاری کند که من به عنوان یکی از مخالفان این تصمیم، در هیات مدیره شرکت نفت فلات قاره درخواست کردم مجوز حفاری یک حلقه چاه را صادر کنند اما به دلیل محدودیت های بودجه ای این درخواست رد شد تا روزی که اداره حفاری با استفاده از دکل دریایی مدرس شرکت ملی حفاری و استفاده از تجهیزات سایر پروژه ها، موفق به حفر اولین چاه پارس جنوبی شد.
 
این نخستین عملیات حفاری در دریا بود که به صورت کامل از سوی حفاران ایرانی انحام می شد و کمتر کسی فکر می کرد بتوانیم در این پروژه موق شویم. 

این عملیات ۲۷۰ روز به طول انجامید و با محاسبات دقیق ریاضی و فنی به گاز رسیدیم و اولین تولید گاز از پارس جنوبی عملیاتی شد. پس از تست چاه ما، مدیریت اکتشاف در حفر نخستین چاه خود شکست خورد و نتوانست گازی از دریا تولید کند اما در دو حلقه دیگر موفق به تست و تولید چاه شد. مهم ترین دلیل ما برای مخالفت با حضور مدیریت اکتشاف و حفر چاه از سوی این مدیریت، کاملا فنی و تخصصی بود زیرا به خوبی آگاه بودیم این شرکت توانایی حفر چاه در دریا را ندارد. 

سرانجام با موفقیت بزرگ فلات قاره، مدیریت پروژه از اکتشاف گرفته شد و به فلات قاره سپرده شد. قرار بود یک شرکت ایتالیایی این پروژه را اجرا کند اما شرکت ملی نفت تصمیم گرفت اجرای این پروژه را به تاسیسات دریایی واگذار کند.

دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۷
کد مطلب: 5068
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چاه شماره 1 توسط دستگاه حفاری شهید رجایی از شرکت ملی حفاری ایران ودر سال 1370 حفر شده است