۰

وعده جدید افزایش 120 میلیون مترمکعبی تولید گاز تا پایان سال

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از تحقق افزایش تولید ۱۲۰ میلیون متر مکعبی گاز از میدان مشترک پارس جنوبی تا پایان امسال خبر داد و گفت: این میزان تولید مربوط به یک بازه زمانی ۱۹ ماهه (از شهریورماه سال گذشته تا پایان سال ۱۳۹۳) است.
وعده جدید افزایش 120 میلیون مترمکعبی تولید گاز تا پایان سال
به گزارش «ميزنفت» به نقل از تسنیم، رکن الدین جوادی افزود: شرکت ملی نفت ایران با بهره برداری از ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز تعهد شده تا پایان سال جاری و تحقق تولید ۲۰ میلیون متر مکعب گاز از فازهای ۱۵ و ۱۶ و ۱۲ در مجموع از شهریور ماه سال ۱۳۹۲ تا پایان امسال ۱۲۰میلیون متر مکعب گاز از دریا و ۱۴۰ میلیون متر مکعب ظرفیت پالایش در پارس جنوبی به بهره برداری می رسد. 

معاون وزیر نفت با تاکید بر تحقق برداشت ۱۰۰ میلیون متر مکعبی گاز از پارس جنوبی تا پایان امسال، گفت: امیدواریم با حمایت مجلس شورای اسلامی ایران نیز سال آینده شاهد برداشت ۱۰۰ میلیون متر مکعبی گاز از این میدان عظیم باشیم. 

وی هدف از بازدید اعضای کمیسیون برنامه بودجه مجلس شورای اسلامی از فازهای اولویت دار پارس جنوبی که روز پنج شنبه (۱۱ دی ماه) انجام شد را بررسی و ارزیابی روند پیشرفت پروژه ها مطابق با برنامه های ارایه شده شرکت ملی نفت ایران به کمیسیون برنامه بودجه در سال گذشته عنوان و تصریح کرد: تحقق تعهدات این شرکت به مجلس و متعاقبا بررسی مشکلات پروژه های پارس جنوبی توسط اعضای این کمیسیون ارزیابی شد تا در بودجه سال آینده و برنامه ششم بتوانند نیازها را پوشش دهند. 

جوادی تاکید کرد: اعضای کمیسیون برنامه بودجه مجلس شورای اسلامی از فازهای در تعهد شرکت ملی نفت ایران که از برنامه های بهره برداری درسال ۹۳ است بازدید و مشاهده کردند مجموعه نفت توانسته به تعهدات خود عمل کند. 

معاون وزیر نفت ابراز امیدواری کرد تا با حمایت مجلس و تدوین برنامه از سوی شرکت ملی نفت ایران، سال آینده شاهد به مدار آمدن ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز دیگر در پارس جنوبی باشیم. 

وی از مجلس شورای اسلامی ایران خواست تا با توجه به کاهش درآمدهای کشور، قوانین طوری تنظیم بشود که اولویت به توسعه پروژه های نفتی با اولویت پارس جنوبی داده شود. 

جوادی با اشاره به اهمیت استراتژیک پارس جنوبی و با بیان اینکه بیشترین بازگشت سرمایه در بین پروژه های نفت و کشور مربوط به این میدان است، گفت: این میدان از میادین مشترک کشور محسوب می شود از این رو هر چه برداشت کمتر صورت گیرد، رقیب بیشتر استفاده می کند و از سوی دیگر کشور نیاز به گاز دارد و فقط از طریق پارس جنوبی می توان کمبود گاز را جبران کرد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: انتظار ما از مجلس شورای اسلامی ایران رفع نیازها برای تامین اعتبار با اصلاح قوانین و تخصیص بودجه مناسب است. 

وی افزود: امیدواریم مجلس شورای اسلامی ایران، قوانین و مقرراتی را تصویب کند که روش های تصمیم گیری برای شتاب بخشی توسعه صنعت نفت بیشتر از گذشته تسهیل شود.
جوادی درمورد ارزیابی فازهای اول
ویت دار و بازدید های صورت گرفته از پارس جنوبی گفت : با اصلاح ساختاری که در شرکت نفت و گاز پارس انجام شد و مجموعه تصمیم گیری های نفت و تقویت مدیریت و اصلاح پیمانکار، زمان بندی تعهدات به واقعیت نزدیک تر شده است. 

معاون وزیر نفت با بیان اینکه در گذشته قول های داده شده، خطا زیاد داشت اما به مقدار زیاد این خطا ها کاهش داده شده است، گفت: امیدواریم پروژه های آتی را نیز به همین قوت به پایان برسانیم . 

جوادی همچنین پیش تر طی بازدید های قبلی خود از منطقه پارس جنوبی اعلام کرده بود: توسعه فازهای در دست اجرای این منطقه از اولویت‌های صنعت نفت است و در این مسیر شرکت ملی نفت ایران اهتمام می‌ورزد و از همه توان و ظرفیت موجود برای تسریع و تکمیل پروژه استفاده خواهد کرد. 

وی یادآور شده بود: با توجه به نقش اساسی پارس جنوبی در تامین انرژی کشور و درآمدزایی، توسعه هرچه سریع تر پارس جنوبی جزء اولویت های اصلی صنعت نفت دولت یازدهم قرار گرفته است. 

بر اساس این گزارش، فازهای ۱۲، ۱۵، ۱۶، ۱۷ و ۱۸ میدان مشترک پارس جنوبی در اولویت اصلی و اول قرار دارند که بخش عمده بودجه به توسعه این فازها اختصاص یافته است به طوری که بخش های مختلف این فازها یکی پس از دیگری در مدار تولید و بهره برداری قرار می گیرند. 

همزمان با توسعه فازهای یادشده، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در نشست اخیر خود در عسلویه با مجریان فازهای در اولویت دوم بر روند پویاتر شدن پیشرفت توسعه این فازها تاکید کرد. 

میدان گازی پارس جنوبی، یکی از بزرگترین منابع گازی جهان است که مساحت آن ۹۷۰۰ کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران ۳۷۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد. ذخیره گاز این بخش از میدان ۱۴ تریلیون مترمکعب گاز به همراه ۱۸ میلیارد بشکه میعانات گازی است که حدود ۸ درصد از کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می شود. 

اهمیت بهره برداری از فازهای پارس جنوبی به حدی است که با توسعه کامل آن سالانه ۱۱۲ میلیارد دلار درآمد عاید کشور می شود که این رقم با تولیدی شدن لایه نفتی پارس جنوبی به میزان ١٨٠ هزار بشکه در روز یعنی به بیش از ١٢٠ میلیارد دلار در سال خواهد رسید.

يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۵
کد مطلب: 4565
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *