۰

بودجه دولت نفتی تر شد!

با وجود کاهش حدود ۲۵ درصدی درآمد نفتی پیشنهادی دولت در لایحه بودجه سال آینده در کمیسیون تلفیق، آخرین تغییرات حاوی باز شدن دست بودجه برای استفاده بیشتر از درآمدهای نفتی است.
بودجه دولت نفتی تر شد!
به گزارش «ميزنفت» به نقل از  ایسنا، بعد از پیشنهاد درآمد ۷۱ هزار میلیاردی حاصل از صادرات نفت و در مجموع منابع بیش از ۷۳ هزار میلیادی ناشی از فروش نفت و میعانات گازی با مبنای نفت ۷۲ دلاری و نرخ ۲۸۵۰ تومانی دلار برای تبدیل به ریال در لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ ، ادامه ریزش قیمت نفت که تا ۴۰ دلار هم پیش رفته بود موجب شد تا در جریان بررسی لایحه در کمیسیون تلفیق این درآمدها با کاهش حدود ۲۵ درصدی حدود ۵۳ هزار میلیارد تومان مصوب شده و نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان از رقم پیشنهادی دولت کاسته شود.

این در حالی است که با علنی شدن بودجه در مجلس ، نمایندگان ضمن تصویب درآمد ۵۳ هزار میلیارد تومانی برای درآمدهای نفتی رای دادند تا درآمد دولت از صادرات نفت خام و میعانات گازی افزایش یابد. اما این درآمد مشروط است به گونه‌ای که در صورت افزایش درآمد حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی نسبت به درآمد پیش بینی شده در ردیف‌های شماره ۲۱۰۱۰۱ و ۲۰۱۱۰۹ جدول شماره پنج قانون بودجه، مازاد منابع ارزی تا حد تعیین شده بعد از پرداخت سهم بخش های دیگر به درآمدهای نفتی دولت اضافه شود.

بنا بر این گزارش، این حق برای دولت محفوظ مانده که پس از کسر سهم ۱۴ درصدی وزارت نفت، سهم ۲۰ درصدی صندوق توسعه ملی و دو درصد مناطق نفت‌خیز و محروم، تا ۱۵ هزار میلیارد تومان مازاد بر آن به درآمدهای نفتی دولت اضافه شود.

اما با توجه به اینکه امکان افزایش ۱۵ هزار میلیاردی درآمدهای نفتی وجود داشته و این منابع از ۵۳ هزار میلیارد به ۶۸ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد روشن است که در این شرایط سهم بودجه از نفت بار دیگر به آن باز گشته و حداکثر ۵۰۰۰ میلیارد تومان تا مجموع ۷۳ هزار میلیارد تومانی پیش‌بینی شده در لایحه بودجه تفاوت دارد.
دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب: 5259
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *