۰

اسکنر اثرانگشت، پیامد بحران کاهش قیمت نفت در ونزوئلا

درپی کاهش قیمت نفت و فشار اقتصادی ناشی از آن در ونزوئلا این کشور نصب ۲۰ هزار اسکنر اثرانگشت در فروشگاه‌های سرتاسر این کشور را برای جلوگیری از احتکار و ازدهام برای خرید شروع خواهد کرد.
اسکنر اثرانگشت، پیامد بحران کاهش قیمت نفت در ونزوئلا
به گزارش «ميزنفت» به نقل از آسوشیتدپرس، دولت ونزوئلا احتکار و ازدهام برای خرید را عامل ایجاد صف‌های طولانی و کمبود گسترده کالاهای اساسی در این کشور می‌داند.

کشور نفت‌خیز ونزوئلا چندین ماه است که سیستم سهمیه‌بندی کالاها را در فروشگاه‌های دولتی و نواحی مرزی با کلمبیا به اجرا درآورده است.

در مرز ونزوئلا و کلمبیا قاچاق کالاهایی که قیمت آنها کنترل می‌شود به یک مشکل عمده تبدیل شده است.

نیکلاس مادورو رییس جمهور ونزوئلا اعلام کرد که هفت فروشگاه بزرگ بخش خصوصی به صورت داوطلبانه با نصب این اسکنر‌ها موافقت کرده‌اند.

مادورو در مراسم افتتاحیه این فروشگاه گفت: من خواستار این هستم که تمام مردم ونزوئلا این مشکل را درک کنند، زیرا کلاهبرداری‌های زیادی در کشور رخ می‌دهد.

اقتصاد‌دانان می‌گویند: این تلاش منجر به شکست خواهد شد. آنها کنترل‌های یک دهه‌ای ونزوئلا روی قیمت‌ها را عامل نابود شدن تولید داخلی و به وجود آمدن قاچاقچیانی می‌دانند که می‌توانند کالاها را در بازار سیاه و کلمبیا برای کسب سودهای بالا به فروش برسانند.

در روزهای اخیر سود قاچاقچیان بسیار بیشتر شده زیرا ارزش واحد پولی ونزوئلا مجددا کاهش یافته است.

ارزش هر بولیوار (واحد پولی ونزوئلا) در دو هفته گذشته در بازار سیاه ۳۵ درصد کاهش یافته و درحال حاضر یک پنجم نرخ رسمی آن برای واردات مواد غذایی معامله می‌شود.

سقوط قیمت جهانی نفت از ماه نوامبر تاکنون عرضه دلار برای واردات تمام کالاها از شیر گرفته تا خودرو را کاهش داده است.

نفت خام ۹۵ درصد صادرات ونزوئلا را تشکیل می‌دهد.
دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب: 5522
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *