۰
پرونده های صادرات گاز همچنان در ابهام

ایران علیه پاکستان؛ ترکیه علیه ایران

پاکستان در «شرق» و ترکیه در «غرب» تخفیف می خواهند؛ یکی برای بخشش ایران برای اخذ جریمه عدم واردات گاز از تهران و دیگری با چوب«لاهه» خواستار تخفیف گازی برای افزایش صادرات گاز.
ایران علیه پاکستان؛ ترکیه علیه ایران
به گزارش«ميزنفت»، وزیر نفت از همان روزی که سکان نفت را به عهده گرفت در پیام های روشنی به طرف پاکستانی ، اسلام آباد را مورد انتقاد قرار داد و با بیان این که این کشور در عملی کردن تعهدات گازی خود برای آماده سازی بسترهای لازم جهت واردات گاز ایران کوتاهی کرده است و در صورت سر رسید آغاز عملیات صادرات، تمامی مفاد این قرار داد اجرایی خواهد شد.

شاید وزیر نفت بنا به آداب دیپلماتیک مستقیم به سراغ بند «جریمه» نرفت اما کشور همسایه به سادگی متوجه شد که عزم ایران برای اخذ جریمه های چند صد میلیون دلاری جزم شده است و پاکستان باید از چند ماه بعد، بخشی از درآمدهای خود را برای پرداخت جریمه های قانونی کنار گذارد.

با روشن شدن موضع جدی ایران در این باره، رایزنی ها و سفرهای طرف قرار داد به ایران جدی تر شد و نخست وزیر پاکستان را به ایران کشاند تا «گاز» فای مذاکرات را پر کند. پاکستانی ها از ایران رفتند و گفتند همه چیز حل شده است و ایران، مهلتی یک ساله به ما داده است زیرا به خوبی می داند که عدم آماده سازی تاسیسات لازم برای واردات گاز از ایران، نتیجه تحریم های بین المللی است.

با این وجود اما مسولان ایرانی روی خوشی به این نظرات نشان ندادند و بر موضع قبلی خود پافشاری عجیبی کردند:«جریمه را پرداخت کنید.»

در این میان معاون وزیر نفت پاکستان اعلام کرد که کشورش از ایران درخواست معافیت از پرداخت جریمه به دلیل تاخیر در ساخت بخش پاکستانی خط لوله گازی آی پی را مطرح کرده است.

ایران جریمه «می خواهد» و پاکستان «ندارد» و در این میان، موضوع ترکیه بخش اعظمی از وقت تیم بین الملل نفت را به خود اختصاص داده است؛ اگر در موضوع پاکستان درآمدی ناخواسته نصیب کشور می شود، در مرزهای شمال غربی کشور، همسایه لائیک ایران با ادعای این که در ماه های آینده جریمه سنگینی از ایران خواهد کرد شرط مهمی را برای تهران پیش گذاشته است.

آن ها خواهان افزایش واردات گاز از ایران هستند با شرط کاهش قیمت گاز؛ ترک ها معتقدند ایران گران فروشی می کند و این گونه به نظر می رسد برای گرفتن تخفیف های بزرگ از ایران، روی شکایت از ایران و احتمال پیروزی آن ها در لاهه مانور می کنند.

به نظر می رسد ترکیه برای پس گرفتن شکایت خود از تهران و چشم پوشیدن از جریمه ۲ میلیارد دلاری، قصد دارد واردات گاز را با تخفیف ۲ برابر کند که مورد تایید طرف های ایرانی نیست.

حمید رضا عراقی مدیر عامل شرکت ملی گاز با اشاره به اینکه درخواست تخفیف گاز از سوی ترکها منطقی نیست، درباره میزان تخفیف با اشاره به اینکه قرارداد محرمانه است، سکوت کرد و افزود: طرف ترکیه ای نه حاضر است میزان افزایش واردات سالانه ۵ میلیارد مکعب گاز از ایران که به آنها پیشنهاد شده را بپذیرد و نه قیمت کنونی گاز را پذیراست.

معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت نیز پیش از این درباره مذاکره با ترکیه گفته بود: دور اول مذاکره دو کشور به پایان رسیده و قرار است در ادامه موضوع‌های افزایش صادرات گاز ایران به ترکیه، قیمت گاز صادراتی و شکایت ترکیه از ایران به دیوان بین المللی داوری در قالب این بسته توسط دو کشور پیگیری شود.

آنطور که از شواهد امر پیداست، ایران به هیچ عنوان حاضر به کوتاه آمدن از مواضع منطقی و قراردادی خود نیست و پاکستان و ترکیه با یک موضوع مشابه و دو ماهیت متفاوت، خواسته های خاص خود را دارند؛ حال باید منتظر ماند و دید وزارت نفت دو پرونده مهم گازی خود را به چه سرانجامی خواهد رساند و چه اخباری را مخابره خواهد کرد.
شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۰
کد مطلب: 597
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *