۱
ادعایی جالب

زنگنه خودش پول نفت را می گیرد!

مدیرکل بین الملل سابق بانک مرکزی با بیان این مطلب که " همه پول های ناشی توافق ژنو را گرفتیم " با انتقاد از سخنان وزیر نفت در نشست خبری اخیر خود در این زمینه گفت: آقای زنگنه نباید در نشست خبری در خصوص پول های ناشی از توافق ژنو صحبت میکردند چون خبری در این خصوص ندارند، زیرا وزیر نفت هستند.
زنگنه خودش پول نفت را می گیرد!
به گزارش «ميزنفت»، رضا انصاری افزود: ما هم نمی دانیم ایشان چه مقدار صادرات نفت دارند و یا چگونه نفت خود را می فروشند، چون بانک مرکزی به او اجازه داده است که مدیریت برخی از پول های ناشی از فروش را خودش به دست بگیرد و خودش هم جواب خزانه داری کل کشور را بدهد.

این مقام سابق مسئول خاطرنشان کرد: من به عنوان مسئول بانک مرکزی در آن زمان اعلام می کنم که کل آن پول وصول شده و اقساط بعدی هم پرداخت خواهد شد، اما طریقه ورود این ارزها به کشور بنا به خواست یک نهاد فراقوه ای به نام شورای عالی امنیت ملی وارد کشور شده و استفاده می شود.

این مقام سابق بانک مرکزی تصریح کرد: عده ای بیان می کنند که ذخائر ارزی آزاد شده بابت بدهی شرکت ملی نفت به بانک مرکزی به خزانه این بانک خواهد رفت که به نظر من این اتفاق هم نخواهد افتاد زیرا ظرف یک سال آینده بدهی این شرکت به بانک مرکزی با توجه رونق پروژه هایی مانند ستاره خلیج فارس وصول خواهد شد.

انصاری با انتقاد از بازی عده ای با مقاصد سیاسی با آمار اقتصادی گفت: مردم بعضی از موارد در اقتصاد را نمی دانند و مطرح کردن آن ها بازی با افکار عمومی است و باید جلوی این کار را گرفت.

وی افزود: به طور مثال آقای توکلی که ماجرای رانت های چند میلیارد دلاری را اعلام می کرد با افکار عمومی بازی کرد، بنابراین در انتخابات آتی مجلس من تصمیم خودم را گرفتم و به ایشان رای نخواهم داد.

مدیرکل بین الملل سابق بانک مرکزی با اشاره به پاسخ هایی که بانک مرکزی سال گذشته به احمد توکلی در خصوص رانت چند میلیارد دلاری می داد گفت: دربرخی از برهه ها بانک مرکزی همه کار خود را رها کرده بود تا جواب توکلی را بدهد که این کاردرستی نبود و مشخص است، در هر حرکت تجاری در نهایت ثروتمندان سود خواهند برد و نباید این گونه مسائل را در رسانه ها مطرح کرد.

انصاری در پاسخ به این سوال که " بعد از توافق هسته ای چه میزان از ذخایر ارزی کشور آزاد خواهد شد" اظهار کرد: رقم پول های بلوکه شده ای که قرار است آزاد شود جز مسائل محرمانه کشور است و شاید خیلی از وزرا هم از میزان ذخایر آزاد شده ای که نصیب بانک مرکزی خواهد شد اطلاع نداشته باشند.

این مقام سابق بانک مرکزی تصریح کرد: در حال حاضر اگر از من بپرسند بعد از تحریم ها چه مقدار از ذخایر ایران آزاد می شود می گویم که آقای اوباما گفته ۱۰۰ میلیارد دلار و چیزی بیشتر از این نخواهم گفت.

انصاری با انتقاد از لفظ بلوکه شده برای ذخائر ارزی کشور که از دسترس ما خارج شده است گفت: لفظ بلوکه شده برای پول های ما درست نیست، بهتر است بگوییم امکان استفاده از پول هایمان را برایمان سلب کردند.

وی در خصوص نحوه دستیابی کشور به منابع ارزی آزاد شده ناشی از توافق ژنو هم عنوان کرد: اگر بخواهیم می توانیم از ژاپن مستقیما واردات انجام دهیم، اما به دلیل تحریم ها نمی توانیم این پول را به جای دیگری انتقال دهیم.

مدیرکل بین الملل سابق بانک مرکزی ادامه داد: به دلیل محافظه کاری و مشکلات شرکت های ژاپنی امکان استفاده از ذخائر ارزی آن ها برای ما محدود شده اما این پول بلوکه نشده و بلوکه لفظ غلطی است.

انصاری در پاسخ به این سوال که عده ای از صاحب نظران معتقدند که بخشی از ذخائر ارزی آزاد شده به بانک مرکزی خواهد رفت و برخی از آن ها هم به صندوق توسعه ملی خواهد رفت بنابراین ارزی مستقیما در اختیار دولت قرار نمی گیرد بیان کرد: این ذخائر به هیچ وجه به صندوق توسعه ملی نخواهد رفت و این شبهه ای که برخی مطرح می کنند را قبول ندارم.

وی در خصوص منفی بودن موجودی صندوق توسعه ملی با توجه پرداخت های ۵.۳ و ۲ میلیارد دلاری این صندوق به دولت، بابت کمبود منابع ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و آب های مرزی به نسیم گفت: بعید می دانم موجودی صندوق توسعه ملی منفی باشد اما آمار دقیقی هم ندارم.

وی تصریح چند توصیه اقتصادی به دولت کرد و گفت: دولت باید دو سال کار کند تا اقتصاد رونق بگیرد، با این شرایطی که بعد از تحریم ایجاد می شود و هجوم سرمایه گذاری های خارجی به کشور اقتصاد کشور رونق خواهد گرفت.


منبع: نسیم
دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۳۹
کد مطلب: 6686
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *