۰

اوباما: با ایران برای حل مسایل خاورمیانه

رئیس جمهوری آمریکا با تاریخی خواندن توافق به دست آمده میان ایران و ۵+۱ ، گفت: این توافق به ما نشان داد، با همکاری و اتحاد جامعه بین الملل و رویکرد مشترک می توان مسائل و مشکلات را از طریق صلح آمیز حل و فصل کرد.
اوباما: با ایران برای حل مسایل خاورمیانه
به گزارش«ميزنفت»، باراک اوباما در نشست خبری روز چهارشنبه که به توافقات هسته ای انجام شده با ایران اختصاص داشت، با تاریخی خواندن این توافق نامه، گفت: این توافق نامه به ما نشان داد با همکاری و اتحاد جامعه بین الملل با رویکرد مشترک، می توان مسائل و مشکلات را به شکل صلح آمیز حل و فصل کرد.

وی ادامه داد: از شروع کار من به عنوان رئیس جمهوری آمریکا، حل مسأله هسته ای ایران همواره نخستین اولویت برنامه کاری ما بوده است.

وی با بیان انیکه از این فرصت تاریخی به دست آمده به سمت جهانی امن تر و باثبات خواهیم رفت، افزود: ممکن است در طول زندگی هیچوقت این فرصت تکرار نشود؛ از این رو به عنوان رئیس جمهوری آمریکا این فرصت را مغتنم می شمارم.

اوباما باتکرار ادعای صلح آمیز نبودن فعالیت های هسته ای ایران، گفت: این توافق نامه راه های ممکن برای دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای را مسدود ساخته است.

وی افزود: «بدون این توافق نامه، وقوع جنگ های بیشتر در خاورمیانه و شکل گیری مسابقه تسلیحات هسته ای در این منطقه و پیگیری دیگر کشورها در برخورداری از تسلیحات هسته ای دور از انتظار نبود.»

رییس جمهوری آمریکا با بیان اینکه هنوز اختلاف نظرهای بزرگی بین ما و ایران وجود دارد، ادامه داد: راهکارهای بسیاری برای حل «بحران هسته ای» وجود نداشت و ما توانستیم مناقشه هسته ای ایران را از طریق دیپلماتیک و صلح آمیز با گفت وگو حل کنیم.

رئیس جمهوری آمریکا با انتقاد از مخالفان حزب جمهوری خواه و رژیم صهیونیستی از توافق هسته ای با ایران، گفت: آنها توافقی را خوب می دانند که در آن برچیده شدن همه فعالیت های هسته ای حتی صلح آمیز در آن قید شده باشد در حالی که ایران هیچگاه چنین چیزی را قبول نخواهد کرد.

وی تاکید کرد که جامع بین المللی نیز مخالف برخورداری ایران از انرژی هسته ای صلح آمیز نیست.

** کنگره بدون بازی سیاسی توافق را بررسی کند

اوباما با توجه به بررسی توافق هسته ای در کنگره گفت: از اعضای کنگره می خواهم در بازبینی این توافق نامه، بدون بازی سیاسی و خودنمایی، براساس واقعیت های مندرج، آن را بازبینی کنند.

وی با بیان اینکه برخی اظهارات پیش از مذاکرات سبب انتشار شایعات و گمانه زنی هایی درمورد توافقات شده بود، افزود: دیگر نیاز به گمانه زنی نیست، اکنون یک متن در دست است و می توان جزئیات آن را خواند.

رئیس جمهوری آمریکا در توضیح مفاد توافق نامه، برخلاف اظهارات روز سه شنبه خود(پس از اعلام رسمی توافق میان ایران و ۱+۵) بدون به کارگیری لفظ بازرسی هر لحظه از هر مکان، از اجرای بازرسی های بی سابقه از تأسیسات هسته ای ایران استفاده کرد.

اوباما افزود: بازرسان سازمان بین المللی انرژی هسته ای به عنوان مجریان معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته ای در صورت پیدا کردن موارد مشکوک می توانند بازرسی از آن مراکز را از ایران درخواست کنند و ایران نیز با بررسی این موضوع در یک مدت زمانی ۲۴ روزه اجازه این بازرسی ها را بررسی خواهد کرد.

** نتانیاهو هرچه می خواهد بگوید

وی همچنین در مورد اظهارنظرهای نخست وزیر رژیم صهیونیستی و برخی نمایندگان جمهوری خواه درمورد به کارگیری گزینه نظامی علیه ایران گفت: «آنها برای اظهارنظر آزادند اما دلایل آنها متقاعد کننده نیست.»

**با ایران برای حل مسایل خاورمیانه همکاری خواهیم کرد

اوباما در ادامه با اعتراف به اینکه حل مشکلات منطقه بدون مشارکت ایران، روسیه و دیگرمتحدان در منطقه امکانپذیر نیست، افزود: ما ادامه تعاملات با ایران برای همکاری هرچه بیشتر این کشور در حل مسائل سوریه، عراق و یمن را ادامه خواهیم داد؛ البته باید دقت داشت که این تعاملات در حال حاضر به معنای عادی کردن روابط دیپلماتیک نیست و موضوع تعاملات در این چارچوب خواهد بود.
پنجشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۳۱
کد مطلب: 7229
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *