۰
گزارش فایننشال تایمز از تبعات توافق هسته ای

«برکت گازی» توافق بزرگ

عمان که کمتر از پنجاه مایل از ایران فاصله دارد مدت هاست که در زمینه های نفت و گاز، کشاورزی، کالاهای مصرفی و مبادلات مالی، روابط تجاری نزدیکی با ایران دارد و در حال حاضر و حتی در زمان تحریم های سخت اقتصادی، ارزش مبادلات تجاری میان دو کشور سالانه ششصد میلیون پوند بوده است.
«برکت گازی» توافق بزرگ
به گزارش «ميزنفت»، روزنامه فایننشال تایمز نوشت توافق هسته ای نه فقط برای جهان بلکه برای کشورهای منطقه نیز سودمند خواهد بود.  این روزنامه انگلیسی امروز در پایگاه اینترنتی خود نامه ای از محمد الارضی، رئیس بانک ملی عمان خطاب به سردبیر این روزنامه منتشر کرد که در آن نوشته شده است خبرنگاران شما حق دارند که به فرصت های اقتصادی خوبی که در پی توافق هسته ای تاریخی هفته گذشته برای آمریکا، اروپا و کشورهای خاور دور در بخش نفتی و غیره ایجاد شده است، اشاره کنند. 

با این حال، در نظر گرفتن تاثیر مثبتی که این توافق بر روی کشورهایی که از نظر جغرافیایی به تهران نزدیک تر هستند مانند کشورهای منطقه خلیج فارس نیز به همان اندازه اهمیت دارد.
عمان نیز آماده بهره بردن از این موقعیت است. عمان که کمتر از پنجاه مایل از ایران فاصله دارد مدت هاست که در زمینه های نفت و گاز، کشاورزی، کالاهای مصرفی و مبادلات مالی، روابط تجاری نزدیکی با ایران دارد و در حال حاضر و حتی در زمان تحریم های سخت اقتصادی، ارزش مبادلات تجاری میان دو کشور سالانه ششصد میلیون پوند بوده است. 

وی افزود از نقش دیپلماتیک مهمی که عمان و سلطان قابوس برای این توافق دیپلماتیک و نزدیک کردن طرفین توافق به یکدیگر ایفا کرده است، احساس غرور می کند. 

الارضی در ادامه نوشت با لغو تحریم ها و گشایش بازارهای ایران، روابط تجاری عمان با این کشور در زمینه های فن آوری، لجستیکی و سرمایه گذاری افزایش خواهد یافت و عمان در عین حال می تواند از بخش های کشاورزی و تولیدی ایران منافع زیادی کسب کند. 

نویسنده این نامه در خاتمه نوشت روزها و هفته های آینده که این توافقنامه به مرحله اجرا نزدیک تر شود، امکانات بی شماری نیز فراهم می شود، اما نباید فراموش کرد که با وجود نظرهای مختلفی که در منطقه وجود دارد، منافع اقتصادی این توافق به همان اندازه که در بازارهای جهان احساس می شود، در کشورهای نزدیک ایران نیز احساس خواهد شد.
دوشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب: 7316
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *