۰
عمان همچنان در برزخ

بن بست «برقی» گاز طبیعی!

مدیران عمان معتقدند تامین گاز طبیعی طرح های نیروگاهی در دهه آینده با تردیدهایی روبرو است. توسعه صنعتی عمان نیز در گروی تامین گاز ده ها طرح ساخته شده و یا در دست ساخت صنعتی می باشد. آب شیرین کن ها نیز از مشتریان جدید گاز و برق عمان محسوب می شوند.
بن بست «برقی» گاز طبیعی!
به گزارش «ميزنفت»، دولت عمان که در سال های اخیر با رشد 10 درصدی تقاضای برق خود روبرو بوده است، تلاش می کند تا در جهت تامین برق مورد نیاز کشورش، از همه ابزارهای در دسترس استفاده کند. در سایه بهبود سطح رفاه و درآمد سرانه مردم، توسعه شهرنشینی و ساخت زیرساخت های رفاهی، مصرف برق این کشور در هفت سال آتی، همچنان با رشدی دو قمی افزایش خواهد یافت.

مدیران صنعت آب و برق عمان با اعلام پیش بینی دو برابر شدن تقاضای برق این کشور در پایان دهه کنونی میلادی، معتقدند در سال 2020 میلادی، مصرف برق مردم این کشور به 10.2 گیگاوات خواهد رسید. بدین ترتیب، در صورت تداوم این شرایط در ابتدای دهه آینده میلادی، دولت عمان با 590 مگاوات کسری برق روبرو خواهد شد.

هم اینک، وزارت آب و برق عمان دارای دو تفاهم نامه ترانزیت برق با کشورهای همسایه است. کشورهای حاشیه جنوبی خلیج پارس امیدوارند تا با ایجاد شبکه برق یکپارچه، علاوه بر مدیریت تقاضای فزاینده این کشورها، به ایجاد رقابت میان تامین کنندگان جریان برق برای پایداری شبکه و کاهش قیمت تمام شده در نیروگاه های تولید برق کمک کنند.

دولت عمان در نظر دارد تا در افق سال 2021 میلادی از ساخت دو نیروگاه جدید توسط بخش غیردولتی و در مناطق سوحر و ایبری حمایت نماید. مجموع ظرفیت تولید برق در این دو نیروگاه 85/2 تا 15/3 گیگاوات خواهد بود. براساس اعلام مدیران صنعت برق عمان، در سال 2018 میلادی، تولید زودهنگام از نیروگاه ایبری آغاز خواهد شد. اما تولید با ظرفیت کامل این دو نیروگاه در سال 2019 میلادی محقق می شود. در منطقه ظفار نیز که شهر ام سلاله در آن قرار دارد، ساخت نیروگاه سلاله-2 در بهار سال جاری آغاز گردیده است. ظرفیت تولید برق در این نیروگاه 400 مگاوات خواهد بود و در سال 2018 میلادی بهره برداری از آن آغاز می شود.

در سال 2011 میلادی، عمانی ها خط انتقال 220 کیلوولتی برای اتصال شبکه برق خود به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را از طریق امارات متحده عربی، راه اندازی نمودند. گفته می شود این اقدام می تواند در کاهش هزینه های ایجاد ظرفیت تولید برق برای دوره های زمانی اوج مصرف، تاثیر قابل توجهی داشته باشد. در این طرح، تعدادی نیروگاه دیزلی تولید برق متعلق به بخش خصوصی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز وجود دارند که در صورت کمبود برق، با اتصال به شبکه، کسری به وجود آمده را جبران می کنند.

اما عمانی ها که از گذشته با معضل کمبود گاز طبیعی برای تولید برق روبرو بوده اند، استفاده از نیروگاه های دیزلی را در دستور کار قرار داده اند. ساخت نیروگاه دیزلی 67 مگاواتی در منطقه دوغم صغیر و نیروگاه دیزلی راییکو با ظرفیت 80 مگاوات از برنامه های عمانی ها محسوب می شود. این دو نیروگاه در هر روز به ترتیب 2500 و 5400 بشکه نفت مصرف خواهند نمود.
 
*تداوم کمبود گاز طبیعی

نیروگاه های گازی عمان در سال 2014 میلادی، 1/7 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مصرف نمودند. این عدد در سال 2021 میلادی و با اجرای طرح های جدید توسعه به 5/9 میلیارد متر مکعب خواهد رسید. در منطقه ظفار نیز در سال گذشته میلادی، 8/0 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در نیروگاه گازی مصرف گردید که این عدد در سال 2021 میلادی به 1/1 میلیارد متر مکعب افزایش خواهد یافت.

دولت عمان در نخستین گام، با بهبود کارایی مصرف گاز در نیروگاه های گازی و سیکل ترکیبی توانسته است مصرف این سوخت را 4 درصد کاهش دهد. اما با رشد بالای تقاضا همچنان مشکلات زیادی برای تامین گاز مورد نیاز وجود دارد. لذا عمانی ها اکتشاف و توسعه میادین گازی را در دستور کار خود قرار داده اند.

رهبران عمان که تاکنون تمایلی به عضویت در اوپک نداشته اند، در چهار سال آتی 26 میلیارد دلار در طرح های توسعه ای نفت و گاز خود در منطقه خاورمیانه سرمایه گذاری خواهند نمود. همچنین بخشی از این بودجه صرف طرح های افزایش ضریب بازیافت میادین قدیمی این کشور خواهد شد. شیخ نشین سلطنتی عمان بر اساس آمارهای سازمان های بین المللی، هم اکنون از ذخیره 7/5 میلیارد بشکه نفت خام برخوردار است. فراموش نکنید که بخش اعظم ذخایر این کشور از منابع غیرمتعارف تشکیل شده است. بدین ترتیب برداشت از این میادین نیاز به هزینه های مالی بالاتر و فناوری های پیشرفته تر در مقایسه با منابع متعارف دارد. و با توجه به رو به پایان بودن منابع متعارف نفت و گاز عمان، استخراج از این میادین دشوارتر از گذشته نیز می باشد.

اما کمبود ذخایر گاز مهمترین چالش فراروی توسعه نیروگاه های گازی محسوب می شود. مدیران عمان معتقدند تامین گاز طبیعی طرح های نیروگاهی در دهه آینده با تردیدهایی روبرو است. توسعه صنعتی عمان نیز در گروی تامین گاز ده ها طرح ساخته شده و یا در دست ساخت صنعتی می باشد. آب شیرین کن ها نیز از مشتریان جدید گاز و برق عمان محسوب می شوند.

ظرفیت کنونی شیرین سازی آب در کشور عمان 670 هزار متر مکعب در روز است که این عدد در سال 2020 میلادی از مرز 1300000 متر مکعب در هر روز خواهد گذشت. و با راه اندازی آب شیرین کن قریات در سال 2017 میلادی، بخش قابل توجهی از گاز طبیعی و برق در این پروژه مصرف خواهد شد. بدین ترتیب، از هم اکنون طرح های مختلفی برای تولید برق با سوخت هایی غیر از گاز طبیعی به عمانی ها ارائه شده است. البته سال هاست که شرکت بریتیش پترولیوم طرح 16 میلیارد دلاری استخراج گازهای فشرده را از اعماق آب های عمیق میدان خظان واقع در دریای عمان آغاز نموده و بر اساس پیش بینی ها در فاصله سال های 2017 تا 2018 میلادی، این طرح با ظرفیت تولید 10 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در سال، راه اندازی خواهد شد.

عمان در سال 2014 میلادی در مجموع 41 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مصرف نمود که 30 میلیارد متر مکعب آن در داخل کشور تولید گردیده و بقیه آن از طریق خط لوله دلفین از کشور قطر وارد شده است. همچنین واردات گاز از کشورهای همسایه نظیر ایران و یا امارات متحده عربی از دیگر پیشنهادات مطرح شده می باشد تا همچنان انرژی برق در شبکه انتقال این شیخ نشین عربی جریان یابد.
 
 
 
مترجم: محسن داوری
منبع: WWW.MEES.COM

 
سه شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب: 8938
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *