۰

درآمد داعش از فروش نفت و حقوق مزدوران آن چقدر است؟

یک مسؤول بلندپایه خزانه داری آمریکا فاش کرد که داعش، از محل فروش نفتِ استخراج شده از اراضیِ تحت اشغال خود، ماهانه ۴۰ میلیون دلار پول به دست می آورد.
به گزارش «ميزنفت» به نقل از العالم، "دانیال گلیزر" معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور مبارزه با حمایت مالی از تروریسم اعلام کرد که در پی کشته شدن ابوسیاف، از سرکرده های داعش که مسؤول قاچاق و فروش نفت و گاز شرق سوریه بود، گنجی واقعی از اطلاعات مربوط به منابع درآمد داعش به دست آمد.

گلیزر که در همایش امنیت در ایالت کلرورادو سخن می گفت، خاطر نشان کرد: عناصر داعش، ماهانه ۱۰۰۰ دلار حقوق می گیرند.

این مسؤول مالی آمریکایی تاکید کرد: داعش در ماه ژوئن سال ۲۰۱۴، در موصل به مبالغ هنگفت نقدی بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار تا یک میلیارد دلار دست یافت.

داعش، پیش از این با تسلط بر بانک هایی در شهر موصل، دستکم ۴۳۰ میلیون دلار از اموال موجود در بانک را تصرف کرد.


درآمد ماهانه ۱۰میلیون دلاری داعش از فروش نفت

در همین حال، دو مقام مبارزه با تروريسم آمريکا هم به شبکه ان بي سي آمريکا اعلام کردند که اطلاعات جديد نشان مي دهد درآمد داعش از نفت سه برابر ارقام منتشر شده پيشين است.

دو مقام مسئول آمریکایی به شبکه ان بي سي آمريکا، گفتند: درآمد ماهانه داعش از قاچاق نفت، چيزي حدود ۸ تا ۱۰ ميليون دلار در ماه است.

به گفته مقامات، اين دقيق ترين رقم تا به امروز از ميزان قاچاق نفتي داعش است.

يک مقام مسئول ارشد مقابله با تروريسم آمريکا گفت: ما اطلاعات بيشتري را درباره بازار داخلي بدست اورديم. داعش نفت و گاز را به همه جا مي فروشد. در عراق، سوريه و هر جاي ديگر. اين بازار پيچيده تر از چيزي است که فکرش را مي کرديم.

يک مقام ارشد آمريکايي به «ان بي سي نيوز» گفت: اين اطلاعات از آخرين مورد حمله به مواضع داعش در سوريه بدست آمده است و هر چه اهداف دقيق تر مي شود، برآوردهاي بهتري صورت مي گيرد.

در برآوردهاي قبلي، رقم قاچاق روزانه نفتي داعش يک تا سه ميليون دلار اعلام شده بود.

قاچاق نفت که اکثر آن به ترکيه صورت مي گيرد، منبع اصلي درآمد داعش است. اين گروه از اين پول براي پرداخت حقوق به عناصر خود استفاده مي کند.

به گفته دو منبع سوري، عناصر خارجي بيشترين درآمد يعني چيزي حدود هزار دلار در ماه را از عضويت در داعش دريافت مي کنند.

بیشتر اطلاعات اخير در خصوص منابع مالی داعش از حملات آمريکا در سوریه بدست آمده است. گفته مي شود طی اين حمله، «ابوسیاف» که یکی از مسئولان جمع‌آوری اموال داعش بوده است، کشته شد. «ام سياف»، همسر «ابوسیاف» نیز به زنداني در آمريکا منتقل شد.

در آن حمله، رايانه اي نيز در مقر داعش کشف و ضبط شد که اطلاعات زیادی در آن وجود داشت.

«دانيل گلاسر» معاون وزیر خزانه داری آمریکا در بخش تامين مالی تروریسم در يک کنفرانس امنيتي در «آسپن» گفت: قاچاق نفت برای داعش بسیار سودآور است. اعداد و ارقام بسياري در اين خصوص ارائه شده اما ما اطلاعاتی در اختیار داریم که نشان می‌دهد داعش طی یک ماه حدود ۴۰ میلیون دلار از فروش نفت به دست آورده بود. پس در بازه يک ساله، بايد رقمي حدود ۵۰۰ ميليون دلار را براي اين کار تخمين زد.

به گفته گلاسر، نفت تنها منبع درآمد داعش نيست و اين گروه از چپاول و غارت بانک ها نيز درآمد عظيمي را کسب مي کند.

داعش همچنين از روش هاي گانگستري نظير، باج گيري و سرقت درآمد کسب مي کند. اما مقامات آمريکايي معتقدند اين روش ها در مقايسه با قاچاق نفت و غارت بانک ها، پول چنداني نصيب عناصر داعش نمي کند.

داعش آسيب هاي بسياري ديده ولي با کمک همين منابع درآمد، در حال بازسازي خود است.
شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۸
کد مطلب: 7465
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *