۰
قاضی پور خطاب به وزیر نفت:

16 دکل خارجی چه می کنند؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از عدم دریافت پول فروش نفت به موقع، گفت: در برخی موارد دوره زمانی 270 روزه برای دریافت پول فروش نفت مشاهده می شود و فساد مالی 5.2 میلیارد دلاری و عدم بازگشت این پول به خزانه کشور یکی از نشانه های این واقعیت است.
16 دکل خارجی چه می کنند؟
به گزارش خبرنگار «ميزنفت»، نادر قاضی پور صبح امروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در طرح سوال خود از وزیر نفت با اشاره به دوره زمانی 90، 180 و 270 روزه پول فروش نفت گفت: چرا دوره زمانی 30 روزه برای دریافت پول فروش نفت به دوره های 90 روزه و یا حتی 180 روزه و 270 روزه افزایش یافته است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر وزارت نفت پول فروش نفت را به موقع از خریداران دریافت می کرد به طور حتم شاهد کاهش چشمگیر منابع کشور نبودیم و بخش های مختلف از این منابع منتفع می شدند.

وی با بیان اینکه آیا وزارت نفت در رابطه با دیر کرد دریافت پول فروش نفت از مشتریان خود جریمه دیرکرد دریافت کرده است، گفت: اگر این پول به موقع وارد کشور می شد دیگر شاهد تعویق افتادن معوقات کشاورزان و یا معلمان و بخش های وسیعی از جامعه کارگری نبودیم و یا شاهد سرعت گیری بسیاری از پروژه های کشور مانند گازرسانی به شهرهای استان سیستان و بلوچستان، کردستان و خوزستان و آذربایجان غربی بودیم.

قاضی پور تاکید کرد: با دریافت به موقع پول حتی قبول شدگان آزمون وزارت نفت نیز به کار گرفته می شدند، سهام داران شرکت نفت نیز به زمین نمی خوردند، این در حالی است که جنابعالی در کمیسیون وعده دادید جوانان تحصیل کرده پذیرفته شده در آزمون استخدامی وزارت نفت را به کار خواهید گرفت اما به وعده خود عمل نکردید.


قاضی پور  با انتقاد از وزارت نفت مبنی بر اشتغالزایی برای چینی ها و هندی ها گفت: 16 دکل چینی و هندی در آب های ایران مشغول به کار هستند اما یک ایرانی در آن دکل ها کار نمی کنند؛ آیا این جفا به جوانان ایرانی نیست در حالی که باید 90 درصد کارکنان این دکل ها ایرانی باشند؟

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به اینکه استخدام وزارت نفت را شش قفله کردید، گفت: آقای وزیر اگر پول نفت را به موقع می گرفتید با 14 و نیم درصد که مختص شماست، نگرانی جایگاه های سوخت و پمپ بنزین هایی که اکثرا در حال تغییر شغل و در حال ورشکستگی هستند، را برطرف می ساختید، اما آقای زنگنه چرا نفت ارزان و با مهلت فروخته ایم؟

قاضی پور ادامه داد: متاسفانه نه تنها پول فروش نفت به موقع دریافت نشده است که در بسیاری مواقع یورو و دلار به یورو و روپیه تبدیل ده و حتی همام هم به حساب وزارت نفت واریز نشده است و هم اکنون با سقوط ارزش یوآن چین باید مسئولان پاسخگوی میزان خسارت و زیان کشور در این رابطه باشند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در برخی موارد دوره زمانی 270 روزه برای دریافت پول فروش نفت مشاهده می شود و فساد مالی 5.2 میلیارد دلاری و عدم بازگشت این پول به خزانه کشور یکی از نشانه های این واقعیت است.

قاضی پور با تاکید بر فروش نفت ایران از سوی دلالان مختلف در بازار جهانی گفت: متاسفانه امروز شاهد این واقعیت تلخ هستیم که نفت کشور نه از سوی شرکت ملی نفت که تنها از طریق چندین دلال نفتی مانند م.س و یا شرکت نیکو فروخته می شود. دلال هایی که بخش قابل توجهی از پول نفت فروخته شده را به کشور پرداخت نکردند.

وی همچنین به نقش شرکت نیکو در فروش نفت ایران اشاره کرد و گفت: این شرکت مبالغ زیادی از صندوق توسعه ملی را برداشت کرده و تا به امروز به این صندوق برنگردانده است و این نیز نمونه دیگری از نقش دلالان در فروش نفت کشور است.

قاضی پور با اشاره به ذخیره 56 میلیون بشکه ای نفت در نفتکش های کشور گفت: این حجم از ذخیره سازی آیا به دلیل عدم اعتماد کشور به این دلالان نفتی نبوده است که بعد از مدتی و عدم پرداخت پول فروش نفت به ایران مسئولان دولتی را مجبور به توقف فروش و ذخیره سازی نفت کشور وارداشته است.

نماینده کمیسیون صنایع و معادن کشور با انتقاد از بی توجهی به بورس انرژی گفت: چرا بعد از تجربه های تلخ این چند سال دولت همچنان تاکید دارد نفت کشور را خود در بازارهای جهانی عرضه کند و از توان بخش خصوصی در این زمینه اکراه دارد.

قاضی پور همچنین به بحث ورود دکل های هندی به کشور اشاره کرد و گفت: ورود 16 دکل نفتی به کشور با چه هدفی انجام شده و به چه دلیل نیروی شاغل در این دکلها نیز خارجی بوده و مقررات و مصوبات قانونی در این زمینه برای به کار گیری نیروی کار کشور اجرا نشده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: در بحث حمایت از توان شرکت های داخلی در تامین کالاهای مورد نیاز صنعت نفت نیز متاسفانه شاهد زمین ماندن قانون 12 ساله در این زمینه هستیم زیرا متولی این امر شرکت پشتیبانی و تهیه و ساخت کالای نفت تهران است که نفس ایجاد این شرکت بازرگانی و خرید کالاهای موردنیاز صنعت نفت بوده و این شرکت به صورت ذاتی نمی تواند از تولید کنندگان ایرانی حمایت کند.

قاضی پور گفت: در سال 81 آیین نامه 1950 را با موضوع پشتیبانی از ساخت داخل به 4 شرکت اصلی و تابعه ابلاغ کردید، مسئولیت خرید وسایل حفاری و شیرآلات صنعتی  و پتروشیمی و پالایشگاهی را به شرکت کالای نفت تهران سپردید، شرکتی که حیات آن در گرو خرید کالای خارجی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس نهم، افزود: تخصص این شرکت تنها بازرگانی است، خرید خارجی نیازمند پورسانت و سفر خارجی است که نهایتا جاسوسی به دنبال دارد، اما خرید از صنعتگران داخلی، رضایت خداوند را دنبال خواهد داشت، در مهر ماه سال 93 تبلیغات ساخت 10 کالای ضروری صورت گرفته، این حرکت نمایشی پس از 12 سال در کشور نمایش داده شده، این تبلغات صرفا با یک سری مبانی نظری در حوزه فناوری انقلاب صنعتی را در کشور به پا کند که درست نیست.

قاضی‌پور خطاب به زنگنه وزیر نفت یادآور شد: چرا بعد از گذشت 12 سال هدف مقدس حمایت از ساخت داخل را با بازیگران اشتباهی پیگیری می‌کنید؛ با این تفکر چگونه توقع حمایت از تولید داخل را خواهیم داشت؛ امروزه در دنیا ضمانت خرید قطعات تجهیز، حمایت از سازندگان داخل است؛ بدون شک اطلاع از نیاز بازار و اندازه آن مهمترین راهبرد حمایت از ساخت داخل است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس نهم، ادامه داد: چرا بانک اطلاعات قطعات و تجهیزات صنعت نفت پس از 5 سال به نتیجه نمی‌رسد و در اولویت کاری قرار نمی‌گیرد؛ عربستان روزانه 10 میلیون بشکه نفت خام و 100 میلیون تن محصولات پتروشیمی در سال تولید می کند و کل صنعت نفت گاز پتروشیمی پالایش این کشور به یک صد هزار قلم کالا اداره می‌شود اما کشورما با یک چهارم تولید نسبت به عربستان 20 برابر تنوع قطعات و تجهیزات دارد درحالی که بازار این صنعت همواره در دست دولت بوده و واحد پالایشگاه های پتروشیمی به آزمایشگاه‌های بزرگ به تجهیزات خارجی تبدیل شده است پس کجا است کالای ایرانی؟

این نماینده مردم درمجلس نهم، تصریح کرد: فاینانس چین و فروش اعتبار به کشور چین باعث شده انجمن ها و تشکل های سازندگان تجهیزات صنعت نفت کش به انجمن تامین کننده تجهیزات از کشور چین تبدیل شود؛ واردات بی رویه از چین باعث شده برخی شرکتهای مربوطه در شرف تعطیلی باشد.

وی افزود: تحریم و توافق موضوعات مقطعی در کشور است اما اتکا به توان داخلی و اقتصاد مقاومتی تنها راهبرد موفقیت در صحنه بین المللی است؛ جلوگیری از فروش گاز ال پی جی بوتان بر مبنای کدام دلیل بوده است؟ و توقف بالای 50درصدی پروژه‌های میادین مشترک پارس جنوبی به چه علت است؟

وی همچنین با اشاره به تاسیس شرکت جدید برای تامین نیازهای صنعت نفت گفت: این که به بهانه از حمایت از تولید داخل به دنبال تاسیس شرکت جدیدی بازرگانی هستید آیا به معنی بازگشت به سال 62 و ادامه سیاست های نادرست آن دوره نیست؟

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود به بی توجهی به تکمیل پروژه های ملی در صنعت نفت اشاره کرد و گفت: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر جلوگیری از خام فروشی نفت چرا پالایشگاه های آناهیتا و مهمتر از همه ستاره خلیج فراس همچنان با کندی رو به رو است و برنامه منسجمی برای اتمام و تکمیل این پروژه ها از سوی وزارت نفت اجرایی نمی شود.

وی با بیان اینکه زیان تاخیر در ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه 30 میلیورن یورو است، گفت: تعلل و کندی اجرای این پروژه به چه دلیل است و چرا تا به امروز چندین مرتبه تاریخ راه اندازی این پروژه تغییر کرده است؟ به نظر می رسد سود برخی از رانت خواران مانند رانت خوار 650 میلیون یورویی در این است که زنجیزه تولید در صنعت نفت و پتروشمی تکمیل نشود و این عدم تاخیر ها به همین دلیل است.
 
سه شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۴
کد مطلب: 8173
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *