۰

بمب ساعتی در عربستان آغاز بکار کرد

کاهش بهای نفت که درآمدهای آن 60 درصد از تولید ناخالص ملی عربستان را تشکیل می دهد،این کشور را مجبور به ریاضت اقتصادی می کند،امری که بی تردید به مذاق عربستانی هایی که در رفاه به سر می برند خوش نخواهد آمد.
بمب ساعتی در عربستان آغاز بکار کرد
به گزارش «ميزنفت»،روزنامه «رای الیوم» در سرمقاله خود نوشت:«ابراهیم العساف»وزیر دارایی عربستان روز گذشته-یکشنبه-در گفت و گو با شبکه اقتصادی عربی«سی ان بی سی»اذعان کرد که کشورش هزینه های عمومی را کم می کند و نیز اوراق قرضه صادر می کند تا کسری زیاد در بودجه کشور که نزدیک به 130 میلیارد دلار تخیمن زده می شود را جبران کند.این اذعان بازتاب دشوارهایی است که در صورت ادامه کاهش بهای نفت، عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی نفت خیز طی سال های آینده با آن مواجه می شوند.

همه کشورهای عربی و غیر عربی، نه فقط عربستان که بر درآمدهای نفتی در تدوین بودجه های سالیانه خود تکیه دارند،از کسری بودجه زیاد رنج می برند اما تفاوت عربستان با بقیه در این است که درآمدهای نفتی بیش از 90 درصد از تولید ناخالص ملی این کشور را تشکیل می دهد.

به طور مثال کسری بودجه کویت نزدیک به 7میلیارد دینار(معادل 32 میلیون دلار)است و این کسری برای نخستین بار طی 16 سال اخیر ثبت می شود.این در حالی است که کسری بودجه الجزایر نزدیک به 60 میلیارد دلار رسیده است.

بودجه عربستان در سال 2015 یکی از کلان ترین بودجه ها در تاریخ این کشور است اگر نگوییم کلان ترین آن است به طوری که حجم آن به 227 میلیارد دلار رسید و دلیل  کسری بودجه به دلیل تخمین بهای نفت در حدود 63 دلار است.

این میزان کسری بودجه دلایل چندی دارد ،برجسته ترین این دلایل میزان هزینه های عمومی برای پروژه های زیزساختی و بخش های خدمات عمومی مانند بهداشت و آموزش،پروژه های مسکن،هزینه بیکاری و نیز قراردادهای سنگین خرید سلاح های مدرن از هواپیما گرفته تا سیستم های دفاع موشکی.

همین اشاره بس است که بگوییم  ملک «سلمان بن عبدالعزیز»پادشاه عربستان 30 میلیارد دلار به عنوان پاداش به کارمندان دولت به عنوان هدیه به مناسبت تکیه زدن به کرسی پادشاهی در ژانویه گذشته در پی مرگ برادرش ملک«عبدالله بن عبدالعزیز»پادشاه سابق عربستان،داد.

بر اساس آمارهایی که در پایان ماه جولای منتشر شده است عربستان سعودی 82 میلیارد دلار از ذخایر پولی خود را به منظور پر کردن خلأ بزرگ در کسری بودجه برداشت کرده است امری که باعث کاهش این ذخایر به 650 میلیارد دلار شد.قرار است این ذخایر تا پایان سال جاری به 629 میلیارد دلار کاهش پیدا کند.برخی از کارشناسان مالی غربی نیز پیش بینی کردند که ذخایر مالی عربستان طی سه سال به پایان می رسد.

گزینه های پیش روی تصمیم گیران در عربستان برای رویارویی با این بحران مالی بسیار دشوار هستند زیرا ممکن پیامدهای آنها چه بسا تبدیل به آشوب های اجتماعی شود.

درست است که العساف تاکید کرد که کاهش هزینه ها شامل بخش های غیرضروری مانند پروژه هایی که هنوز آغاز نشدند،می شود و تصریح کرد که پروژه های بهداشت،آموزش و زیرساخت ها تحت تاثیر قرار نمی گیرند اما این هم درست است که دولت عربستان هزاران بورسیه دانشجویی در ایالات متحده آمریکا  و اروپا را لغو کرده است.همچنین اخباری مبنی بر نزدیک شدن به تصمیم گیری دولت درباره پایان سوبسید دولتی به کالا ها و خدمات ضروری در عربستان مانند آب،برق و سوخت  منتشر شده است.برخی حمایت از مواد سوختی را در سال نزدیک به 50 میلیارد دلار تخمین زده اند.

 همانطور که برخی می گویند دولت رفاه عربستان با افزایش جمعیت که به بیش از 20 میلیون عربستانی و همچنین هشت میلیون کارگر خارجی رسیده است به تدریج در حال آب شدن است.مشکل اینجاست که این دشواری ها و سختی های مالی در حالی به وجود آمده که عربستان درگیر دو جنگ پر هزینه به لحاظ مالی و انسانی در یمن و سوریه شده است و نیز به طور غیرمستقیم در لیبی و عراق نیز دخالت می کند.این جنگ نیازمند آن است که ده ها میلیارد دلار را برای خرید سلاح های مدرن و مهمات برای برآوردن کردن نیازهای هوادارانش صرف کند؛جنگ هایی که سال ها و چه بسا دهه ها طول بکشد.

بی تردید عربستان سعودی با ورشکستگی رو به رو نمی شود اما منبع قدرت حاکمیت آل سعود،تضمین رفاه ملت عربستان و تامین میزان بالایی از رفاه معیشتی و تامین همه نیازهای معیشتی است.مهم تر از آن تامین امنیت است.به نظر می رسد که مرحله آینده که ریاضت اقتصادی بر آن حاکم می شود،حتما شاهد لغو بیشتر مظاهر رفاهی می شود.علاوه بر آن جنگ های داخلی(افزایش خطر تروریسم )و خارجی(جنگ فرسایشی در یمن به طور خاص) دولت عربستان را از مهمترین سلاحی که در اختیار دارد و همیشه به آن مباهات می کرد آن هم در محیطی آشفته که جنگ ها آن را نابسامان کردند،محروم می کند و آن تحقق امنیت و ثبات برای شهروندانش.

بی تردید کاهش بهای نفت همچنان ادامه پیدا می کند به این دلایل: کاهش استخراج نفت صخره ای آمریکا، نزدیک شدن به بازگشت حجم سابق تولید نفت ایران و ورود آن به بازارها پس از لغو تحریم های آمریکا و تولید انرژی به وسلیه نیروگاه های هسته ای.

کاهش بهای نفت یعنی افزایش مشکلات حکومت های کشورهای حوزه خلیج فارس و دیگر کشورهای عربی تولید کننده نفت،به ویژه آشوب های اجتماعی جوانانی که 60 درصد از جمعیت این کشورها را تشکیل می دهند و سلاح شبکه های اجتماعی که خطرناک از همه سلاح های دیگر کشورها به شمار می رود،در اختیار دارند.
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۴۵
کد مطلب: 8789
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *