۰
دیده‌بان کسب و کار گزارش داد:

چرا کارکنان نفت مهاجرت می کنند؟

سایت دیده‌بان کسب و کار تحقیقی درباره دلایل ترک کار در شرکت‌های ایرانی ارائه داده است.
چرا کارکنان نفت مهاجرت می کنند؟
به گزارش «ميزنفت،» سایت دیده‌بان کسب و کار به منظور شناخت دلایل ترک شغل کارکنان در سازمان‌های ایرانی برای اولین بار پژوهشی هماهنگ و یکپارچه از طریق پرسشنامه‌ای با ۴۴ سوال و مقیاس ۵ گزینه‌ای لیکرت بر مبنای متدهای مراجع معتبر مانند گالوپ، فوربس، ساراتوگا طراحی و اجرا کرد.

 حدود ۳۵۰۰ پرسشنامه از افرادی‌که در صنایع مختلف ترک شغل داشته‌اند از سوی سایت دیدبان کسب و کار گردآوری شد و در گام بعد پس از پالایش، پرسشنامه‌ها در صنایع مختلف دسته‌بندی شدند، که به مرور نتایج آن‌ها منتشر خواهد شد.

صنعت نفت به عنوان یکی از صنایع عمده کشور که دیدگاه کلی نیز بر رضایت نسبی کارکنان آن شکل گرفته است سوژه‌ای جذاب برای پژوهش در صنایع ایرانی به لحاظ نیروی انسانی‌ست.

 این صنعت شامل شرکت‌های پیمانکاری، تولیدی و خدماتی دولتی و خصوصی در حوزه‌های اکتشاف و بهره‌برداری، گاز و پتروشیمی‌ست.

شناخت عوامل ترک شغل در این صنعت می‌تواند به بهسازی روش‌های منابع انسانی و کاهش ترک شغل مفید واقع شود.

بررسی دلایل ترک شغل در این صنعت نشان داد که کارکنان به ترتیب به دلایل: محدودیت فرصت‌های رشد و ارتقاء، ارزیابی عملکرد سلیقه‌ای و ناعادلانه، بی‌توجهی و عدم قدردانی از کار ترک خدمت کرده‌اند.

در مقایسه دلایل ترک شغل افراد دارای سابقه‌کار مختلف در سه گروه با سابقه کار کمتر از ۱۰سال، بین ۱۱ تا ۲۰ سال و بالای ۲۰سال، بیانگر تفاوت دیدگاه افراد این سه گروه است.

برای مثال مهم‌ترین دلیل ترک شغل افراد کم‌سابقه محدودیت فرصت‌های رشد و ارتقاست.

در حالیکه افراد با سابقه (بالای ۲۰ سال) عدم استفاده از مهارت‌ها و توانایی‌ها را مهم‌ترین دلیل ترک خدمت می‌دانند.

مدیر سابت دیده‌بان کسب و کار و عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: نتایج این تحقیق که توسط همکاران این سایت انجام پذیرفته است صرفاٌ با هدف اطلاع‌رسانی به مدیران منابع انسانی و کمک به کاهش عوامل ترک خدمت کارکنان منتشر شده است.

دکتر علی داوری، با یادآوری مبانی علمی و اخلاقی این تحقیق افزود: بدیهی است نتایج این تحقیق نافی تحقیقات دیگر ترک شغل بر مبنای شاخص‌های دیگر نیست.

منبع: ایلنا
سه شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۱
کد مطلب: 8955
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *