۰
روی بد شیل گاز در قاره سبز

اروپا شیل گاز را نپسندید

در شرایطی که اختلافات زیادی بین وزارت انرژی و خزانه داری انگلیس بر سر نقش آینده گاز در اقتصاد این کشور وجود دارد، عدم تصمیم گیری و بلاتکلیفی در بخش شیل گاز کاملا آشکار و روشن است. این مساله نیز به سایر موانع موجود برای توسعه شیل گاز در انگلیس اضافه کرده است. به همین علت، دیدگاه ازبورن در خصوص آینده انرژی در انگلیس می تواند گمراه کننده باشد.
اروپا شیل گاز را نپسندید
به گزارش «ميزنفت»، جورج آزبورن وزیر خزانه داری انگلیس در بیانیه پاییز خود به خط مشی جدیدی برای صنعت گاز در بخش انرژی این کشور اشاره کرده است. وزیر خزانه داری انگلیس تاکید کرده است که تا سال 2030 میلادی بیش از 37 گیگاوات به ظرفیت نیروگاه های گازی انگلیس اضافه خواهد شد که این مساله به معنای ساخت 40 نیروگاه جدید گازی است که جایگزین نیروگاه های فعلی خواهد شد.

این بیانیه با گزارش وزارت انرژی و تغییرات آب و هوایی انگلیس در خصوص راهبرد جدید صنعت گاز انگلیس همزمان بوده است. در این گزارش، وزارت انرژی انگلیس اعلام کرده است که ظرفیت تولید برق این کشور تا سال 2030 میلادی بیش از 26 گیگاوات افزایش خواهد یافت.

وزارت انرژی انگلیس در گزارش سپتامبر گذشته خود از افزایش 20 گیگاواتی ظرفیت تولید برق این کشور خبر داده بود. این تلاش ها در راستای تعهدات انگلیس برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای تا سال 2025 میلادی انجام خواهد شد.

وزارت انرژی انگلیس اعلام کرد: در شرایطی که نااطمینانی زیادی نسبت به قیمت گاز در آینده وجود دارد، بنابر این ما باید برای سناریوهای کاهش یا افزایش قیمت گاز آماده باشیم. البته بیانیه آزبورن بیشتر به این مساله اشاره دارد که احتمالا قیمت جهانی گاز در آینده ارزان تر خواهد بود.

علاوه بر این، به نظر می رسد دیدگاه وزیر خزانه داری انگلیس بر اساس وقوع یک انقلاب شیل گازی در انگلیس و آمریکا پایه گذاری شده است. آزبورن همچنین به این مساله اشاره کرده است که رایزنی هایی برای کاهش مالیات بر پروژه های شیل گاز انجام شده است تا زمینه لازم برای توسعه این گونه سرمایه گذاری ها فراهم شود.


*وقوع انقلاب شیل گاز در اروپا بعید است
البته به نظر می رسد دیدگاه آزبورن در خصوص آینده انرژی، گمراه کننده و خطرناک است. این دیدگاه گمراه کننده است به این دلیل که موانع جدی و واقعی برای توسعه شیل گاز در انگلیس و اروپا وجود دارد.

وقوع انقلاب شیل گاز در آمریکا با عوامل رضایت بخشی تقویت شد و سایر صنایع این کشور نیز از وقوع این انقلاب بهره مند و منتفع شده اند. ولی در اروپای غربی زیر ساختهای لازم و عوامل ضروری برای بهره برداری و استفاده از شیل گاز وجود ندارد.

در مارس 2012 میلادی، رئیس شرکت نفتی اگزون موبیل آمریکا تاکید کرد: فناوری که با موفقیت کامل برای بهره برداری از شیل گاز در آمریکا مورد استفاده قرار گرفته، به راحتی قابل استفاده در اروپا نخواهد بود و برای استفاده از این فناوری نیاز به تحقیقات بیشتری است. مشکل این است که تحقیقات عملی ساختاری در این زمینه باید از سوی دولت تامین مالی شود، همانطور که در آمریکا نیز این اتفاق افتاده است.

ولی به نظر می رسد هیچ تمایلی در دولت انگلیس برای تامین مالی این گونه تحقیقات وجود ندارد و کمیسیون اروپا نیز حاضر نیست در این تحقیقات علمی سرمایه گذاری کند.

در شرایط کنونی هیچ گونه معافیت مالیاتی برای شیل گاز در کشورهای اروپایی در نظر گرفته نشده است. تاکنون دولت انگلیس، با کندی زیادی نسبت به عملیات شیل گاز در این کشور تصمیم گیری کرده است. در ماه می 2011 میلادی، کمیته انرژی و تغییرات آب و هوایی مجلس عوام انگلیس گزارشی را در خصوص شیل گاز منتشر کرد و در آن گزارش توصیه کرده بود که هرگونه فعالیت در زمینه شیل گاز باید تحت نظارت وزارت انرژی انگلیس انجام شود.

در شرایطی که اختلافات زیادی بین وزارت انرژی و خزانه داری انگلیس بر سر نقش آینده گاز در اقتصاد این کشور وجود دارد، عدم تصمیم گیری و بلاتکلیفی در بخش شیل گاز کاملا آشکار و روشن است. این مساله نیز به سایر موانع موجود برای توسعه شیل گاز در انگلیس اضافه کرده است. به همین علت، دیدگاه ازبورن در خصوص آینده انرژی در انگلیس می تواند گمراه کننده باشد.

*قمار خطرناک
دیدگاه آزبورن در خصوص آینده انرژی انگلیس می تواند به شدت خطرناک باشد اگر واقعا نسبت به تغییرات آب و هوایی نگرانی جدی وجود داشته باشد. نگرانی خزانه داری انگلیس این است که افزایش هزینه تولید برق به ضرر رقابت پذیری اقتصاد انگلیس خواهد بود. آنها بر این باورند که خط مشی جدید برای صنعت گاز می تواند موجب بازنگری در هزینه های تولید برق شود.

البته این دیدگاه با نواقص زیادی روبرو است. نخست اینکه، این دیدگاه فرض می کند که قیمت گاز طی سال های آینده با کاهش روبرو شود ولی همانطور که قبلا نیز اشاره شد، انقلاب شیل گاز در انگلیس یا اروپا طی 5 تا 10 سال آینده بعید خواهد بود. دوم آنکه، گاز هنوز یک هیدروکربن است. گرچه گاز تاثیرات کمتری نسبت به زغال سنگ بر شرایط آب و هوایی دارد ولی شیل گاز هنوز نگرانی های زیادی را در خصوص تغییرات آب و هوایی در عرصه بین المللی به وجود آورده است.
توسعه انرژی های جایگزین نیز خبر بدی برای شیل گاز در انگلیس و اروپا خواهد بود.
 
شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۴۶
کد مطلب: 9053
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *