۰

خبر وزیر نفت افغانستان در باره «تاپی»

وزیر معادن و نفت افغانستان اعلام کرد که طرح انتقال گاز ترکمنستان از مسیر افغانستان و پاکستان به هندوستان، موسوم به طرح «تاپی» به زودی اجرایی می شود.
خبر وزیر نفت افغانستان در باره «تاپی»
به گزارش «ميزنفت» به نقل از ایرنا،  «داود شاه صبا» پس از بازگشت از ترکمنستان به خبرنگاران گفت: اجرای طرح هشت میلیارد دلاری «تاپی» در ماه دسامبر - آذر ماه - امسال در منطقه «مرو» ترکمنستان آغاز خواهد شد. 

طرح انتقال گاز ترکمنستان به هندوستان موسوم به طرح تاپی اواخر سال 2011 میلادی به امضای چهار کشور ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هندوستان رسید. این طرح به دلیل مشکلات امنیتی در داخل خاک افغانستان و پاکستان هنوز به اجرا درنیامده است. 

«قربان قلی بردی محمدف» رییس جمهوری ترکمنستان نیز اوایل شهریور ماه امسال به افغانستان سفر کرد و با «محمد اشرف غنی» رییس جمهوری افغانستان در باره آغاز اجرای طرح موسوم به «تاپی» گفت و گو کرد.

وزیر معادن افغانستان گفت: اکنون تیم های فنی کشورهایی که در مسیر اجرای این طرح هستند، در استانبول ترکیه در حال گفت و گو برای امضای توافقنامه هستند. 

رییس جمهوری ترکمنستان ماه گذشته از شرکت های ترکیه ای برای همکاری در ساخت خط لوله انتقال گاز ترکمنستان به هند دعوت کرده بود.

این مسیر انتقال گاز نزدیک به دو هزار کیلومتر طول دارد و قرار است بخشی از آن در افغانستان و پاکستان ساخته شود. 
بر اساس برآوردهای اولیه، اجرای این طرح هفت میلیارد و 600 میلیون دلار هزینه خواهد داشت و پیش بینی می شود کار ساخت این خط لوله در سال 2017 میلادی به پایان برسد.

با اجرای طرح موسوم به تاپی، سالانه بیش از 30 میلیارد متر مکعب گاز از این مسیر منتقل خواهد شد. 
وزیر معادن و نفت افغانستان گفت که 12 پمپ فشار برای انتقال گاز در این مسیر نصب می شود که پنج پمپ در داخل خاک افغانستان استقرار می یابد و ارزش آنها حدود یک میلیارد دلار است. 

خط لوله گاز تاپی از خاک ترکمنستان وارد افغانستان می شود و با عبور از استان های هرات، فراه، قندهار و هلمند وارد پاکستان و هند می شود. 

این خط لوله گاز بیش از 12 هزار فرصت شغلی برای افغانستان ایجاد خواهد کرد. 
آگاهان اقتصادی می گویند سالانه حدود 400 میلیون دلار سود از محل پرداخت حق عبور خط لوله گاز نصیب افغانستان خواهد شد.

اجرای این خط لوله از نظر اقتصادی بسیار پرهزینه تر از طرح خط لوله موسوم به «صلح» که گاز ایران را از مسیر پاکستان به هندوستان منتقل می کند، است. آگاهان اقتصادی معتقدند باید به جای خط لوله موسوم به تاپی، از خط لوله صلح که گاز ایران را از مسیر پاکستان به هندوستان منتقل می کند، استفاده کرد.
يکشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب: 9055
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *