۰

آب در برابر نفت/ پیشنهاد ترکیه برای انتقال آب به دریاچه ارومیه!

انتقال آب از دریاچه وان در ترکیه که از سوی ترک‌ها برای نجات دریاچه ارومیه پیشنهاد شده است، همراه با وسوسه‌های پایاپای نفت با ایران بوده است.
آب در برابر نفت/ پیشنهاد ترکیه برای انتقال آب به دریاچه ارومیه!
به گزارش «ميزنفت» به نقل از ایانا، رئیس انجمن دریاچه ارومیه امروز با اعلام این خبر گفت: هرچند ترکیه و گرجستان پیشنهاد انتقال آب و نجات دریاچه ارومیه را پیشنهاد داده‌اند، اما در پس انتقال آب از دریای وان، انتقال نفت و انتقال آب از گرجستان نیز خرید گاز نهفته است.

امید شایان‌فر افزود: فاصله دریاچه ارومیه تا دریاچه وان ۱۴۷ کیلومتر است و عمیق‌ترین نقطه دریاچه وان ۱۶ متر است که قرار است طی یک طرح ۱۰ ساله با هزینه شش میلیارد دلاری انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: با همکاری دانشگاه تبریز و کالج آمریکا، بررسی چگونگی جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه مورد ارزیابی اساتید کالج آمریکایی قرار گرفت و پیشنهادهای ارائه‌شده اساتید آمریکایی نیز فاصله زیادی با دستاوردهای داخلی نداشت.

شایان‌فر ادامه داد: کارشناسان آمریکایی نیز معتقد بودند که کاهش تلفات آب، اصلاح الگوی کشت، توقف کشت افقی کشاورزی و ارزش‌گذاری قطره‌های آب مهم‌ترین پارامترهایی است که می‌تواند از خشک شدن دریاچه ارومیه جلوگیری کند.

وی تصریح کرد: همچنین کارشناسانی از سوی سازمان ملل برای بررسی وضعیت دریاچه ارومیه به ایران آمدند و مقاله‌هایی نیز درباره اثرگذاری خشک شدن دریاچه ارومیه بر اقلیم منطقه منتشر شده است.

رئیس انجمن دریاچه ارومیه یادآور شد: بر اساس گزارش‌های سازمان هواشناسی، در مردادماه حوضه آبریز دریاچه ارومیه در میان شش حوضه آبریز کشور با رشد منفی همراه بوده است.

شایان‌فر تأکید کرد: سه حوضه آبریز دریاچه‌ها رشد منفی داشته‌اند که در این میان حوضه آبریز ارومیه با ۱۹ درصد افزایش نسبت به مردادماه سال گذشته جزو خشک‌ترین حوضه‌های آبریز کشور بوده است.

وی اظهار داشت: بر اساس گزارش‌های منتشرشده این سازمان، همچنین تغییرات آب و هوایی استان آذربایجان شرقی و غربی در مردادماه افزایش دو تا سه درجه‌ای را نشان می‌دهد؛ این در حالی است که آب و هوای فارس، یزد و سمنان بین نیم تا ۱٫۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته خنک‌تر بوده است.

شایان‌فر همچنین گفت: بررسی چنین شرایطی در حالی است که کارشناسان آب معتقدند به ازای افزایش هر یک درجه دما، ۱۷ میلیارد مترمکعب تبخیر آب بیشتر خواهد شد؛ لذا به‌نظر می‌رسد حوضه آبریز دریاچه ارومیه بین یک تا ۱٫۵ میلیارد مترمکعب آب از دست داده است.

وی اظهار امیدواری کرد که با بارش‌های صورت‌گرفته در شهریورماه وضعیت حوضه آبریز دریاچه ارومیه متناسب با افزایش بارندگی در شرایط بهتری قرار گیرد.

گفتنی است، پیش از این رئیس دریاچه ارومیه از انعقاد قرارداد با کشور ترکیه برای انتقال آب از دریاچه وان خبر داده بود.
يکشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب: 9061
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *