۰

وزارت نفت پیگیری کند، قیمت CNG دوباره کاهش می‌یابد

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سی.ان.جی کشور ضمن هشدار در باره افزایش مصرف بی‌رویه، غیرمجاز و غیراستناندارد ال.پی.جی در بخش حمل و نقل به علت کاهش قیمت آن، با بیان اینکه پیگیری تمدید کاهش قیمت یکصد تومانی سی.ان.جی تا پایان امسال از سوی وزیر نفت، در هیئت دولت نتیجه‌بخش خواهد بود، گفت: کاهش قیمت سی.ان.جی، مصرف آن را افزایش و در نتیجه واردات بنزین را کاهش می‌دهد.
وزارت نفت پیگیری کند، قیمت CNG دوباره کاهش می‌یابد
اردشیر دادرس در گفت‌وگو با خبرنگار «ميزنفت» یادآور شد: انجمن صنفی سی.ان.جی کشور، با توجه به پیش‌بینی‌ها درباره افزایش مصرف بنزین پس از حذف سهمیه‌ها، پیشنهاد کرده بودند، قیمت هر کیلوگرم سی.ان.جی یکصد تومان کاهش یابد و به 500 تومان برسد تا وزارت نفت مجبور نشود، بخش زیادی از منابع خود را برای واردات بنزین صرف کند.

وی ادامه داد: بر همین اساس، هیئت دولت با توجه به رشد سفرهای مردم در تابستان و افزایش مصرف سوخت در این فصل، تصویب کرده بود که سی.ان.جی در فصل تابستان با قیمت 500 تومان در هر کیلوگرم عرضه شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سی.ان.جی کشور افزود: اما با به سر آمدن فصل تابستان و پایان عمر این مصوبه، دولت استمرار اجرای آن را تمدید نکرد و قیمت سی.ان.جی به 600 تومان در هر کیلوگرم بازگشت، در حالی که این کاهش قیمت بر افزایش مصرف سی.ان.جی و جلوگیری از تشدید افزایش مصرف بنزین پس از تک‌نرخی شدن آن، اثر محسوسی گذاشته بود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه بین 6 تا 7 میلیون لیتر بنزین به کشور وارد می‌شود، تصریح کرد: با توجه به افزایش واردات بنزین در سال‌جاری، خوشبختانه با اقدام مدبرانه و به‌موقع دولت در کاهش قیمت سی.ان.جی از آغاز تابستان امسال، مصرف سی.ان.جی افزایش یافت و موجب کاهش مصرف بنزین شد.

 
افزایش 5 درصدی مصرف CNG در 2 ماه گذشته

رئیس انجمن جایگاه‌داران سی.ان.جی با بیان اینکه، کاهش یکصد تومانی قیمت سی.ان.جی، مصرف آن را در طول 2 ماه گذشته به‌طور میانگین پنج درصد افزایش داد، گفت: مردم به کاهش قیمت سی.ان.جی، واکنش مثبت نشان دادند و پس از ماه رمضان، مصرف این حامل سوختی افزایش یافت.

به گفته دادرس، با توجه به آغاز تعمیرات اساسی پالایشگاه شازند اراک و کاهش تولید بنزین داخلی، تصمیم دولت برای کاهش قیمت سی.ان.جی توانست ضمن جلوگیری از افزایش واردات بنزین، به مدیریت توزیع سوخت کمک کند.

وی با بیان اینکه در طول 6 ماه گذشته حدود یک میلیارد دلار بنزین به کشور وارد شده است، توضیح داد: اگر بهای هر لیتر بنزین وارداتی را حدود یک دلار در نظر بگیریم، وزارت نفت برای خرید، توزیع و مصرف شدن بنزین وارداتی در طول 180 روز گذشته، بیش از یک میلیارد دلار هزینه کرده است.

 
کاهش قیمت CNG واردات بنزین را کاهش می‌دهد

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سی.ان.جی کشور با یادآوری اینکه مصرف هر مترمکعب سی.ان.جی معادل مصرف یک لیتر بنزین است، بیان کرد: مصرف هر مترمکعب سی.ان.جی به جای هر لیتر بنزین، حدود 55 سنت صرفه‌جویی به دنبال دارد که اگر مجموع این صرفه‌جویی را از هزینه یک میلیارد دلاری واردات بنزین جدا و بر جمعیت کشور تقسیم کنیم، به هر ایرانی از این محل حدو 15 دلار می‌رسد.

وی ادامه داد: اگر 550 میلیون دلار صرفه‌جویی که از محل مصرف سی.ان.جی به جای واردات بنزین حاصل شده است، در توسعه صنعت سی.ان.جی سرمایه‌گذاری می‌شد و این صنعت توسعه پیدا می‌کرد، نه تنها بر تولید ناخالص داخلی اثر داشت، بلکه آثار اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، محیط زییستی و تکونولوژیکی فراوانی هم به دنبال داشت.

دادرس با تأکید بر اینکه افزایش قیمت سی.ان.جی و در نتیجه آن افزایش مصرف این حامل سوختی به جای بنزین، به وزارت نفت در صرفه‌جویی منابع مالی کمک می‌کند، بیان امیدواری کرد که تداوم و حفظ اثرهای مثبت در این زمینه، تنها از طریق در نظر گرفتن بسته‌های حمایتی برای توسعه سی.ان.جی میسر است.

وی با تأکید بر اینکه بهتر بود عرضه سی.ان.جی به قیمت 500 تومان تا پایان امسال تداوم پیدا می‌کرد، افزود: با توجه به عدم تغییر قیمت بنزین تا پایان امسال، باید میانگین قیمت 500 تومانی سی.ان.جی و بهای یکهزار تومانی بنزین ثابت بماند.
 

وزارت نفت پیگیری کند، دولت دوباره CNG را 100 تومان ارزان می‌کند

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سی.ان.جی کشور با بیان اینکه پیگیری تمدید کاهش قیمت یکصد تومانی سی.ان.جی تا پایان سال از سوی وزیر نفت، در هیئت دولت نتیجه‌بخش خواهد بود، گفت: خوشبختانه مجموعه وزارت نفت هم این مصوبه دولت را به نفع کشور ارزیابی کرده است، اما برای تمدید آن به سرعت عمل بیشتری نیاز بود و اگر وزارت نفت پیش از پایان زمان اعتبار این مصوبه هیئت دولت در باره کاهش یکصد تومانی قیمت بنزین، درخواست می‌داد، قطعا بار دیگر در هیئت دولت تصویب می‌شد.

وی با بیان اینکه انجمن صنفی سی.ان.جی کشور، تمدید اجرای مصوبه هیئت دولت برای عرضه سی.ان.جی به نرخ 500 تومان تا پایان امسال را پیگیری می‌کند، پیش‌بینی کرد که وزارت نفت با توجه به منافع اقتصادی این طرح، کاهش یکصد تومانی قیمت هر کیلوگرم سی.ان.جی را تا پایان امسال در هیئت دولت پیگیری و تصویب کند.

دادرس تأکید کرد: در صورت تمدید مصوبه کاهش یکصد تومانی هر کیلوگرم سی.ان.جی تا پایان امسال و همچنین افزایش کارمزد جایگاه‌های سی.ان.جی، به‌طور قطع از واردات روزانه بیش از یک میلیون لیتر بنزین و هدررفت دست‌کم یک میلیارد دلار از سرمایه‌های کشور از طریق واردات این فرآورده، جلوگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از سه میلیون و 800 هزار خودرو دوگانه‌سوز در سطح کشور، روزانه حدود 19 میلیون مترمکعب از سی.ان.جی مصرف می‌کنند، یادآور شد: بخش خصوصی و دولتی در بیش از یک دهه گذشته 6500 میلیارد تومان در صنعت سی.ان.جی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و هم‌اکنون 25 هزار نفر در این صنعت شاغل هستند، بنابریان برای بهره‌وری بیشتر در این بخش و بهره‌مندی از آثار آن، لازم است به جایگزینی مصرف بنزین با افزایش مصرف سی.ان.جی با رویکردهای کلان‌نگرانه و بلندمدت توجه شود، زیرا مسکن‌های مقطعی، مشکلات این بخش را برطرف نمی‌کند.

 
تناسب قیمتی بین حامل‌های انرژی همچنان برقرار نیست

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان استان تهران با بیان اینکه تناسب قیمتی بین حامل‌های انرژی همچنان برقرار نیست، تصریح کرد: نرخ بنزین نباید به صورت تک بعدی و بدون در نظر گرفتن اثر آن بر مصرف دیگر حامل‌های انرژی مانند گازوییل و سی.ان.جی تعیین شود.

دادرس افزود: شاخص قیمت‌گذاری سی.ان.جی با توجه به عدم افزایش کارمزد جایگاه‌ها در 6 ماه نخست امسال، موجب کاهش رشد نسبی این صنعت در حوزه‌های بهره‌وری جایگاه‎ها، تولید مخازن و کمپرسور و عدم استقبال سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این حوزه خواهد شد.

وی تأکید کرد: درخواست فوری صاحب‌نظران و کارشناسان صنعت سی.ان.جی از مسئولان امر این است که میانگین قیمت سی.ان.جی با بنزین و ال.پی.جی را کارشناسانه و با رویکرد رگولاتوری قیمت حامل‌های انرژی تنظیم و تعیین کنند.

 
هشدار نسبت به افزایش مصرف سوخت غیراستاندارد LPG

رئیس انجمن جایگاه‌داران سی.ان.جی در باره افزایش غیراستاندارد مصرف ال.پی.جی (گاز مایع) هشدار داد و گفت: این کاهش قیمت موجب افزایش مصرف بی‌رویه، غیرمجاز و غیراستناندارد ال.پی.جی در بخش حمل و نقل شده است.
دادرس با بیان اینکه ال.پی.جی باید تک نرخی شود، ادامه داد: قیمت یارانه ای هر کیلوگرم ال.پی.جی (گاز مایع)، 230 تومان و قیمت ال.پی.جی با نرخ آزاد 540 تومان است که این موضوع باعث افزایش جذابیت مصرف ال.پی.جی شده است.

وی توضیح داد: از میانیگن 10 هزار کیت نصب شده در کارگاه‌های تبدیل سیستم سوختی خودروها، قبلا 70 درصد سهم تبدیل به سی.ان.جی و 30 درصد ال.پی.جی بود، اما با کاهش قیمت ال.پی.جی در سال جاری، سهم ال.پی.جی در تبدیل‌ها به 90 درصد رسیده است که به دنبال آن واردات کیت‌های ترکیه‌ای و بعضا کیت‌های داخلی کم‌کیفیت افزایش یافته است.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سی.ان.جی کشور با بیان اینکه تبدیل سیستم سوخت‌رسانی خودرو به سوخت ال.پی.جی به‌ویژه در شهرستان‌ها و به‌صورت غیرمجاز و غیراستاندارد انجام می‌شود، یادآور شد: این در حالی است که ال.پی.جی در چرخه اقتصاد کشور، ارزش صادراتی دارد و جدای از مخاطراتی که مصرف این فرآورده دارد، کاهش قیمت و افزایش مصرف آن در داخل، زیان سنگینی را به صنعت سی.ان.جی وارد خواهد کرد.
چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب: 9149
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *