۰

عربستان در انتظار زلزله سیاسی

پایگاه اینترنتی بلومبرگ در مطلبی به قلم گلن کالی و کارولین الکساندر نوشت مرگ عده زیادی از حجاج در عربستان مشکلات آل سعود را بیشتر می کند.
عربستان در انتظار زلزله سیاسی
به گزارش «ميزنفت»، بلومبرگ نوشت:

ازدحام جمعیت در منا که به کشته شدن بیش از 700 زائر حج منجر شد، دومین حادثه غمبار در مراسم حج امسال بود که مرگبارترین حادثه مراسم حج در ربع قرن گذشته نیز محسوب می شود. این حادثه چالش سیاسی جدیدی برای خاندان سلطنتی آل سعود است که پیش از این در نتیجه سقوط شدید بهای نفت و بحران در منطقه به شدت دچار مشکل شده است.

تصاویر منتشر شده از کشته ها در حادثه منا بسیار تکان دهنده بوده است. سلمان پادشاه عربستان در سخنانی در تلویزیون این کشور گفت به مسئولان دستور داده است در همه ترتیبات مربوط به حجاج بازنگری کنند.

محمد بن نایف وزیر کشور عربستان سعودی نیز دستور تحقیق درباره این حادثه را داده است. این حوادث غمبار در حالی رخ می دهد که پادشاهی عربستان میلیاردها دلار برای توسعه ظرفیت مسجدالحرام به 2.5 میلیون نفر هزینه کرده است. حدود دو هفته پیش نیز، سقوط جرثقیل در مسجدالحرام بیش از صد کشته بر جای گذاشت. این حوادث در حالیست که هم اکنون عربستان سعودی خود را درگیر جنگ یمن کرده است که رفته رفته عمیقتر می شود. 

تئودور کاراسیک مشاور ارشد در موسسه تجزیه و تحلیل کشورهای خلیج فارس گفت کشته شدن حجاج می تواند پیامدهای سیاسی داشته باشد زیرا این حادثه با حادثه سقوط جرثقیل روی هم می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.
 
پیش از این نیز حوادث مرگبار زیادی در عربستان رخ داده است. دسامبر دوهزار و نه ، بیش از صد و بیست نفر در نتیجه سیل شدید جان باختند و بیست و دو هزار نفر هم آواره شدند. فقط پس از شانزده ماه بود که دولت اعلام کرد 300 نفر را در این رابطه بازداشت و تحت بازجویی قرار داده است. درباره حادثه پنج شنبه و له شدن حجاج زیر دست و پا، وزیر بهداشت عربستان تاکید کرد ترتیبات رسمی این کشور عامل این حادثه نبوده است و احتمالا ازدحام و له شدن عده ای زیر دست و پا نتیجه حرکت برخی از زائران بر خلاف مقررات و دستورهایی بوده است که مسئولان اعلام می کردند. اما اعتراض فوری ایران به مسئولان عربستان به روشنی نشان داد که بیشتر کشته ها ایرانی بودند. ایران و عربستان رقبای منطقه ای هستند.

کریستن کوتس اولریکسن تحلیلگر سیاسی و کارشناس مسائل خلیج فارس در موسسه چاتهام هاوس انگلیس گفت ماه بدی برای آبروی عربستان در محافظت از اماکن مقدس بود. 

مرگبارترین حادثه در مراسم حج مربوط به 1999 بوده است که در نتیجه آن 1426 حاجی جان خود را از دست دادند. 

البته فهد نظر تحلیلگر سیاسی مرکز مشاوره جی تی جی ویرجیانا که با سفارت عربستان سعودی در واشنگتن همکاری دارد گفت گرچه عربستان سعودی میلیاردها دلار برای تضمین امنیت و سلامت حج خرج کرده است ، به علت جمعیت عظیم حجاج که اغلب پای پیاده هستند، وقوع چنین حوادثی هر چند یک بار اجتناب ناپذیر است. 
 
يکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۴
کد مطلب: 9247
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *