۰
برگی دیگر از اقدامات اقتصادی آمریکا

آیا قیمت نفت دستکاری می شود؟

اکثر مردم معتقدند که قیمتهای پایین نفت به نفع آمریکا است چرا که درآمد مصرف کنندگان را افزایش می دهد. به نظر می رسد روند نزولی قیمت طلا در شرایط کنونی ادامه خواهد یافت؛
آیا قیمت نفت دستکاری می شود؟ - میز نفت
آیا قیمت نفت دستکاری می شود؟ - میز نفت
رشد اقتصاد جهانی کند خواهد شد، نرخ تورم و همین طور رشد اقتصادی در نهایت کاهش خواهد یافت. ما با این مشکل در دهه 1930 میلادی نیز روبرو شدیم . به نظر می رسد امروز نیز در همان مسیر حرکت می کنیم.

جانت یلن رئیس فدرال رزرو آمریکا در سخنرانی 24 سپتامبر خود به مساله روند نزولی نرخ تورم و تاثیر منفی آن بر رشد اقتصادی آمریکا اشاره کرده است. البته مساله ای که جانت یلن به آن اشاره نکرده این است که اقتصاد جهانی دیگر نمی تواند مانند گذشته از قیمت انرژی حمایت کند. روابط بین نرخ ارزهای معتبر بین المللی نیز تاحد زیادی دچار تغییر شده و متعادل شده است. این مساله موجب شده تا افزایش ارزش دلار در نهایت منجر به کاهش قیمت کالاهای وارداتی این کشور شود.

کاهش قیمت نفت به همراه افت هزینه واردات در نهایت منجر به کاهش نرخ تورم آمریکا شده است. به جای رسیدن به داستان اوج قیمت نفت، از طریق محدودیت قیمتهای بالای نفت، اکنون در حال رسیدن به محدودیتی در جهت مخالف هستیم، یعنی چیزی که به آن "محدودیت های رشد اقتصادی" گفته می شود.

کاهش رشد اقتصادی در نتیجه افت نرخ تورم و کاهش قیمت نفت در نهایت منجر به کاهش قیمت سایر کالاها خواهد شد و این مساله سرانجام موجب توقف تولید خواهد شد و بسیاری از شرکتهای بزرگ را ورشکست خواهد کرد.

به نظر می رسد با توجه به شرایط اقتصادی جهان نمی توان انتظار داشت که قیمت نفت در میان مدت با افزایش چشمگیری روبرو شود.

با نگاهی به شرایط شش ماه دوم 2008 میلادی می بینیم قیمت جهانی نفت با افت شدیدی روبرو شد و این مساله موجب شد تا شرایط اقتصادی جهان بهتر شود. آمریکا اجرای سیاست های انبساطی و محرک پولی را از اواخر 2008 میلادی آغاز کرد.این مساله موجب شد تا نرخ بهره بلندمدت آمریکا کاهش یابد و مصرف کنندگان فرصت یابند تا خودرو و خانه های بیشتری را خریداری کنند. با توجه به اینکه تولید بیشتر خودرو و خانه نیاز به نفت داشت، فروش بیشتر آنها موجب تحریک فعالیت های اقتصادی و در نهایت افزایش تقاضا برای نفت و سایر کالاها شد.

بحران مالی 2008 میلادی، یک محرک بزرگ برای فعالیت های اقتصادی بود. سایر کشورها از جمله چین نیز سیاست های محرک پولی و مالی را برای جلوگیری از تاثیرات منفی بحران مالی 2008 میلادی اتخاذ کردند. اجرای این سیاست های به تدریج موجب شد تا قیمت هر بشکه نفت در سال 2011 میلادی به سطح 120 دلار برسد.

پس از رسیدن قیمت جهانی نفت به 120 دلار در هر بشکه اجرای سیاست های محرک و انبساطی پولی و مالی به تدریج متوقف شد و قیمت نفت نیز طی سال های 2011 تا 2014 میلادی با کاهش روبرو شد.

منبع: اویل پرایس
 
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۱۹
کد مطلب: 9428
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *