۰
نقشه ایران برای دسترسی به نفت قزاقستان

ایران در قزاقستان پالایشگاه می سازد

قزاقستان قصد دارد چهارمین پالایشگاه نفتی خود را در منطقه مانگیستائو در غرب این کشور و با همکاری و مشارکت ایران و چین احداث کند.
پالایشگاه قزاقستان - میز نفت
پالایشگاه قزاقستان - میز نفت
به گزارش ميزنفت، معاون فرماندار مانگیستائو این مساله را تایید کرده است که ایران و چین پیشنهاد مشارکت در اجرای این پروژه را به مقام های قزاقستان ارائه کرده اند.

معاون فرماندار مانگیستائو افزود: ایران به چند دلیل مایل به همکاری در این پروژه است. در ایران همه پالایشگاه ها در شمال کشور قرار گرفته اند. همه میادین نفتی ایران در جنوب این کشور است. ایران به ازای هر تن نفت 35 دلار هزینه حمل و نقل از جنوب به شمال کشور می پردازد. بنابر این قزاقستان که در شمال ایران واقع شده است یک گزینه خوب برای مشارکت جدید در زمینه سواپ نفت به شمار می رود.

زمانی که سواپ نفت انجام شود، قزاقستان نفت خام خود را به پالایشگاه های شمال ایران عرضه می کند و در مقابل ایران نیز همان مقدار نفت خام را از طریق چاه های نفت خود در خلیج فارس برای قزاقستان صادر می کند.

معاون فرماندار مانگیستائو گفت: ایران نیز مانند قزاقستان 40 درصد نفت خام خود را صادر می کند . تا سال 2010 میلادی، در چارچوب قرارداد سواپ، 5 میلیون تن نفت خام قزاقستان از طریق بندر آکتائو هر سال به ایران منتقل می شد. در حالی که قرارداد سواپ نفت به نفع دو طرف بوده ولی متوقف شده است.

اگر قرارداد سواپ نفت بار دیگر از سر گرفته شود و پالایشگاه جدیدی در قزاقستان احداث گردد، فرآورده های نفتی این پالایشگاه از مناطق شمالی ایران صادر خواهد شد و ایران نیز در مقابل نفت خام چاه های نفتی خود در جنوب را برای قزاقستان ارسال می کند.

معاون فرماندار مانگیستائو تاکید کرد: این قرارداد به نفع هر دو کشور خواهد بود. ما مذاکرات رسمی را با وزارت نفت ایران انجام داده ایم. همین طور تعداد زیادی از شرکت های نفتی هستند که برای مشارکت در این پروژه اعلام آمادگی کرده اند.

قزاقستان هم اکنون 3 پالایشگاه نفت در اختیار دارد. البته این پالایشگاه ها قادر به تامین نیازهای این کشور به فرآورده های نفتی نیستند. قزاقستان با کمبود 1.5 میلیون تن نفت روبرو است که این رقم معادل 30 درصد کل بازار این کشور است.

اگر نفت قزاقستان بتواند در منطقه پالایش شود، تولیدکنندگان داخلی قادر خواهند بود تا هزینه ای را که برای انتقال نفت به پایانه های دریای سیاه می پردازند، صرفه جویی کنند.

این پالایشگاه جدید قادر خواهد بود تا بنزین با اکتان بالا و سوخت جت تولید کند. قزاقستان هم اکنون این 2 فرآورده مورد نیاز خود را از روسیه وارد می کند. ایران حاضر است تا باقی مانده نفت قزاقستان را از طریق بنادر آکتائو و کوریک دریافت کرده و نفت خام خود را به شرکتهای چینی در خلیج فارس بدهد. چین نیز برای مشارکت در ساخت این پالایشگاه ابراز تمایل کرده است.

البته مشارکت کنندگان در این پروژه دیدگاه های مختلفی در خصوص ظرفیت تولید پالایشگاه دارند. طرف چینی پیشنهاد ظرفیت تولید 6 میلیون تن نفت در سال را داده و ایرانی ها خواستار افزایش ظرفیت پالایشگاه به 10 تا 12 میلیون تن در سال هستند.
به زودی مطالعات امکان سنجی و تامین مالی پروژه به پایان خواهد رسید و قرارداد مربوط به ساخت پالایشگاه تا پایان امسال امضا خواهد شد. سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای این پروژه حدودا 6 میلیارد دلار خواهد بود.
 
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۴
کد مطلب: 9728
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *