۰
پس لرزه های کاهش قیمت نفت

کاهش هزینه ها با اکتشاف تکنولوژی

شرکتهای نفتی بر سر دوراهی سختی قرار می گیرند. شرکتهای نفتی ترجیح می دهند که به تولید ادامه دهند ولی اکتشاف و توسعه چاه های جدید به تاخیر خواهد افتاد. بنابر این دستیابی به نواوری در زمینه فناوری تولید نفت، تاثیر زیادی بر کاهش هزینه ها و سودآوری پروژه های نفتی خواهد داشت.
اکتشاف نغت -میز نفت
اکتشاف نغت -میز نفت
صنعت نفت به رویکرد باثباتی از اکتشاف و نوآوری متکی است تا بتواند به ذخایر جدید و دست نیافتنی نفت دست یابد. در طول زمان، فناوری های جدید امکان دسترسی به میادین جدید نفتی را فراهم کرده و استفاده از روش ها و فناوری های جدید موجب افزایش عرضه و تولید در بازارهای جهانی شده است.

با این وجود، تولیدکنندگان جدید باید خود را با قوانین بازار تطبیق دهند و این عامل موجب کاهش قیمت نفت می شود. توسعه سریع تولید شیل نفت در آمریکا در سال های اخیر نمونه ای از این پدیده است. تولید شیل نفت هزینه بالاتری نسبت به تولید نفت در چاه های قدیمی و روش سنتی تولید نفت در تگزاس یا شبه جزیره عربستان دارد.

کاهش اخیر قیمت نفت به کمتر از 50 دلار در هر بشکه ، تولید در تاسیساتی را که هزینه تولید آن بسیار بالاست را با تهدید روبرو کرده است. این بدان معناست که شیل نفت در شرایطی برای آمریکا مقرون به صرفه است که قیمت هر بشکه نفت به بیش از 70 دلار برسد. بنابر این وضعیت کنونی بازار نفت، تولید شیل نفت در آمریکا را تهدید می کند.

آمریکا نفت کافی را برای تامین تقاضای خود تولید نمی کند و سایر کشورهای تولید کننده این کمبود را جبران می کنند. ولی عرضه کنندگان فعلی نیز برای کاهش احتمالی تولید نفت آمریکا آماده نیستند و در صورت کاهش تولید داخلی نفت در آمریکا، کشورهای نفت خیز نمی توانند کمبود تولید را جبران نمایند. بنابر این اگر آمریکا می خواهد به استقلال انرژی دست یابد، تولید کنندگان آمریکایی باید هزینه های خود را کاهش داده تا در قیمت های کنونی بتوانند به سودآوری مورد نظر دست یابند. بیشترین امیدواری شرکتهای نفتی آمریکا برای دستیابی به این هدف نوآوری های فنی است.

زمانی که یک شرکت نفتی توسعه یک میدان نفتی را آغاز می کند، این فعالیت را بر اساس پیش بینی وضعیت بازار و پیش بینی هزینه ها انجام می دهد. سرمایه گذاران نیز پیش از سرمایه گذاری در این شرکتهای نفتی ، ارزیابی خود را از بازار جهانی نفت انجام می دهند. هزینه های تولید نفت به خصوص در میدان های شیل نفت، بسیار بالا است. کاهش غیر منتظره قیمت نفت نه تنها موجب توقف تولید در میدان های کنونی می شود بلکه مانع از انجام سرمایه گذاری های جدید شده و هر گونه توسعه ذخایر جدید را نیز به تاخیر می اندازد.

شرکتهای نفتی بر سر دوراهی سختی قرار می گیرند. اگر میادین نفتی غیر سودآور شود، این مساله موجب عدم پوشش هزینه های انجام شده خواهد شد و در نتیجه شرکت سرمایه گذار را به سوی ورشکستگی خواهد کشاند. بنابر این شرکتهای نفتی ترجیح می دهند که به تولید ادامه دهند ولی اکتشاف و توسعه چاه های جدید به تاخیر خواهد افتاد. بنابر این دستیابی به نواوری در زمینه فناوری تولید نفت، تاثیر زیادی بر کاهش هزینه ها و سودآوری پروژه های نفتی خواهد داشت.

رایانه ها، تلفن های هوشمند و تلویزیون های جدید 3 نمونه از چگونگی توسعه تولید و مقایس اقتصادی و پیشرفت فناوری هستند که موجب کاهش هزینه تولید شده است. استفاده از فناوری های نوین طی دهه های اخیر تاثیر زیادی بر کاهش هزینه های حفاری و اکتشاف داشته است. کاهش شدید قیمت نفت شاید بازار جدیدی را برای نوآوری به وجود نیاورد ولی روند پیشرفت فناوری را تسریع خواهد کرد.

صنعت شیل نفت تا اکتبر 2014 میلادی دوران طلایی را تجربه کرد. شرکتهای نفتی در شرایط کنونی وارد مرحله کاهش هزینه ها شده اند. شلمبرگر بزرگترین شرکت خدماتی چاه های نفت تصمیم گرفته است تا تعداد کارمندان خود را 9 هزار نفر کاهش دهد. "ودرفورد اینترنشنال" دیگر شرکت فعال در زمینه خدمات چاه های نفت نیز در سال 2014 میلادی 14 هزار نفر از کارکنان خود را کاهش داد.

فناوری های هزینه فایده شامل روش های اکتشاف بهینه تری است و سامانه های اتوماسیون هوشمندی با استفاده از نرم افزارهای جدید در اختیار دارد. شرکتهای بزرگ خدمات نفت بودجه زیادی را برای بخش تحقیق و توسعه اختصاص داده اند.
 
يکشنبه ۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۱۳
کد مطلب: 9842
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *