۰

​مسئولین باز هم به تحریم ناپذیری نفت دل بسته‌ اند؟

در دور پیشین تحریم‌ها با کاهش صادرات نفت ایران به کمتر از نصف رویای تحریم ناپذیری صادرات نفت ایران بر باد رفت. حال اما دوباره مسئولین به جای یافتن راه جایگزین و تلاش برای کاهش اثر تحریم‌ها، کاهش صادرات نفت ایران را غیر ممکن می‌دانند.
نفتکش - میز نفت
نفتکش - میز نفت
به گزارش میز نفت ، در هفته­­ های گذشته با اقدام خصمانه­ دولت آمریکا در خروج  از برجام و بازگرداندن تحریم­ها علیه ایران، موجی از نگرانی در ایران و دنیا از سوی کارشناسان و سیاستمدارن بوجود آمد.

این نگرانی ناشی از کاهش صادرات نفت ایران و بوجود آمدن کمبود در بازار جهانی نفت و در نتیجه افزایش قیمت‌­ها بوده است.

شاید سال‌ها قبل مسئولین ایران و همچنین کارشناسان دنیا، ایران را از جهت دارا بودن منابع عظیم نفتی ، یکی از کشورهایی می­دانستند که به آسانی نمی­‌توان نقش آن را در بازار نفت نادیده گرفت اما وقتی تحریم‌­ها خصوصا در حوزه­ نفت شدت گرفت، مشخص شد که دیگر صادرات نفت نمی‌تواند ایران را از تحریم‌ها مصون بدارد.

در این چند روز علاوه بر آنکه کشورهایی همچون عربستان به دنیا اطمینان دادند تا کمبود نفت در بازار جهانی را جبران کنند، رئیس جمهور امریکا، دونالد ترامپ نیز از عدم کمبود در بازار جهانی بعد از تحریم نفت سخن به میان آورد.

ترامپ با ارسال سه نامه به وزارت خارجه، انرژی و خزانه­ داری آمریکااعلام کرده است: وضعیت عرضه جهانی نفت نشان می‌دهد دنیا برای تحریم‌های ایران آماده است تا صادرات نفت ایران به شکل قابل‌توجهی کاهش یابد. او از آمادگی دنیا برای جایگزینی نفت ایران در بازار جهانی سخن گفته است.

این سخن ترامپ نشان دهنده­­ تحریم پذیری نفت ایران و عدم ایجاد اختلال در بازار جهانی در صورت عدم وجود نفت ایران می­دهد. با این سخن ترامپ که بعد از تحریم ایران، بازارهای جهانی نفت دچار کمبود نمی شوند، جدیت رییس جمهور آمریکا بر افزایش فشار بر ایران کاملا مشخص است.

در این شرایط به نظر می‌رسد جو روانی تحریم صادرات نفت ایران نیز آن چنان بر بازار نفت اثر گذار نبوده است.

حال این سوال مطرح است که مسئولین ایران چه تلاشی برای کاهش اثر این تحریم‌ها خواهند کرد؟ آیا با رویای ممکن نبودن کاهش صادرات نفت ایران منفعلانه منتظر عکس العمل بازار خواهند نشست یا تلاش خواهند کرد تا با  در پیش گرفتن دیپلماسی انرژی و تغییر رویکرد ایران در این بازار اثر تحریم‌ها را به حداقل برسانند؟

یادداشت از محمد امین راد



منبع : فارس
چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۸
کد مطلب: 21116
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *