۰
تاریخ شرکت روسنفت در یک نگاه

غول نفت روس‌ها

در سال ۱۹۹۵ میلادی، شرکت روسنفت به یک شرکت سهامی عام تبدیل شد. شرکت روسنفت در سال ۱۹۹۵ میلادی سالانه ۱۲.۷ میلیون تن نفت و مایعات نفتی تولید کرده بود.
روسنفت | میز نفت
روسنفت | میز نفت
میز نفت | تاریخچه فعالیت های شرکت روسنفت ارتباطی همه جانبه با تاریخ صنعت نفت روسیه دارد. در اواخر قرن نوزدهم میلادی، نخستین فعالیت های نفتی شرکتی که امروز به یک غول نفتی بین المللی تبدیل شده، آغاز شد. مثلا در سال ۱۸۸۹ میلادی، عملیات اکتشاف نفت در منطقه ساخالین آغاز گردید. 
در دوره اتحاد جماهیر شوروی، شاهد توسعه دارایی های کلیدی این شرکت با آغاز توسعه میادین نفت و گاز طبیعی بودیم. 

در دهه ۱۹۹۰ میلادی، بخش های اصلی صنعت نفت روسیه به بخش خصوصی واگذار شد. اما دارایی‌های نفتی همچنان دولتی باقی ماند. در سال ۱۹۹۵ میلادی، شرکت روسنفت به یک شرکت سهامی عام تبدیل شد. شرکت روسنفت در سال ۱۹۹۵ میلادی سالانه ۱۲.۷ میلیون تن نفت و مایعات نفتی تولید کرده بود. 

در یک فاصله زمانی اندک، شاهد رشد چشمگیر کارایی، یکپارچگی دارایی های بالادستی و پالایشی و بهبود انضباط مالی در این شرکت نفتی بودیم. از سال ۲۰۰۵ میلادی، شرکت روسنفت از نظر میزان نفت تولیدی در میان شرکت های روسی در رتبه نخست قرار دارد. تولید سالانه نفتی شرکت از مرز ۷۴.۶ میلیون تن فراتر رفته است. 

در سال ۲۰۰۶ میلادی، سهام شرکت روسنفت برای نخستین بار در بورس لندن عرضه شد. ارزش سهام عرضه شده ۱۰.۷ میلیارد دلار و پنجمین خصوصی‌سازی بزرگ تاریخ و بزرگترین خصوصی‌سازی تاریخ روسیه بوده است. هم اینک 15000 نفر از شهروندان روسی سهام داران شرکت روسنفت هستند. 

شرکت روسنفت، پرچمدار صنعت نفت در کشور پهناور روسیه و بزرگترین شرکت سهامی عام نفت و گاز در دنیا است. این شرکت علاوه بر روسیه در کشورهای آلمان، هند، چین، مصر، ونزوئلا، عراق، قطر، اندونزی، ویتنام، برزیل، نروژ، جمهوری کوبا، موزامبیک، مغولستان، ترکمنستان، ارمنستان، جمهوری بلاروس، اوکراین و چند کشور دیگر فعالیت دارد. 

روسنفت رهبر صنعت پالایش نفت روسیه نیز به شمار می‌رود و دارایی های بخش فعالیت های پالایشی و پتروشیمی این شرکت شامل ۱۸ پالایشگاه در مناطق کلیدی روسیه و کشورهای آلمان، بلاروس و هند است. شبکه توزیع این شرکت شامل ۵۹ منطقه روسیه است. شرکت روسنفت خریداری سهام شرکت نایارا انرژی دارنده بزرگترین شبکه پمپ های بنزین در کشور هند نیز است. 

فعالیت های بالادستی 

شرکت روسنفت به عنوان بزرگترین شرکت نفت و گاز روسیه در حوزه اکتشاف ذخایر هیدروکربنی مایع و تولید از این میادین فعالیت های گسترده ای دارد. بر اساس گزارش سال ۲۰۱۸ میلادی این شرکت دارای ۱۲۱ میلیارد بشکه نفت خام ذخیره قطعی است. 

فعالیت های بالادستی این شرکت با با توجه به استانداردهای ایمنی و زیست محیطی و بهره گیری از فناوری های مدرن انجام می شود. 

این شرکت در مقایسه با سایر شرکت‌های بین المللی نفتی دارای یکی از بالاترین نرخ های کالایی است. نرخ جایگزینی ذخایر نسبت ذخایر تولید شدن در شرکت روسنفت ۱۷۳ درصد و قابل توجه در مقایسه با رقبای جهانی است. شرکت روسنفت با نرخ کنونی تولید و بدون کشف ذخایر جدید می‌تواند به مدت ۲۰ سال از آنها تولید مستمر داشته باشد. 

۴۰ درصد نفت روسیه و ۶ درصد نفت دنیا در میادین شرکت روسنفت تولید می شود. با سرمایه‌گذاری مداوم در پروژه‌های جدید، این شرکت از تولید پایدار در بلندمدت برخوردار است. 

میزان حفاری افقی در این شرکت از مرز ۴۸ درصد عبور کرده و از فراکینگ چند مرحله ای برای تولید بیشتر استفاده می شود.  روسنفت توجه زیادی به توسعه میدان های در آستانه پایان عمر دارد. عصر نفت آسان در حال پایان است و باید برای تولید بیشینه از چاه های دشوار از فناوری های نوین بهره گرفته شود. مثلا در میدان ساموتلورسکوی، شرکت روسنفت در ۱۰ سال اخیر بیش از ۲۴۰۰ حلقه چاه حفاری کرده است.

بدین ترتیب تولید سالانه این میدان از مرز ۵۰ میلیون تن فراتر رفته است. رویکردهای یکپارچه تولید به بهبود عملیات و توسعه تولید هوشمند از میادین کمک شایانی کرده است. استفاده از روش های روزآمد افزایش ضریب بازیافت نفت از دیگر ویژگی‌های این غول نفتی روسیه به حساب می آید. 

افزایش سهم گاز طبیعی در سبد تولیدات شرکت روسنفت از دیگر اولویت‌های این شرکت محسوب می شود. این شرکت سرمایه گذاری هنگفتی در افزایش ذخایر گاز طبیعی با اکتشاف در میادین هیدروکربوری انجام داده است. روسنفت ششمین شرکت بزرگ دنیا در فهرست شرکت های سهامی عام تولید کننده گاز طبیعی به شمار می رود. 

روسنفت در نظر دارد تا تولید سالانه گاز طبیعی خود را به ۱۰۰ میلیارد مترمکعب افزایش دهد. روسنفت در کشورهای برزیل، ونزوئلا و ویتنام نیز پروژه‌های توسعه گاز طبیعی دارد. 

روسنفت ۳۰درصد سهام شرکت ایتالیایی انی در میدان ظهر مصر را به عنوان بزرگترین میدان گازی دریای مدیترانه خریداری کرده است. این میدان در آب‌های عمیق کشور مصر قرار دارد و ۶۰ درصد دیگر سهام در اختیار شرکت انی و ۱۰ درصد باقی مانده به شرکت بریتیش پترولیوم تعلق دارد. تولید کنونی گاز طبیعی از این میدان پس از گذشت یک سال از زمان راه اندازی حدود ۵۷ میلیون متر مکعب در روز است. 
این شرکت ۵۵ مجوز انحصاری حفاری در بلوک های فراساحلی کشور روسیه را دارا است. 

پالایش نفت

شرکت روسنفت به عنوان رهبر بازار پالایش فدراسیون روسیه ۳۵ درصد بازار صنعت پالایش این کشور در اختیار دارد. آنها سهام ۱۸ پالایشگاه نفت، ۴ پالایشگاه گاز طبیعی و ۳ مجتمع پتروشیمی را در اختیار دارند. همچنین این شرکت دارای دو مجتمع تولید کاتالیست و یک واحد تاسیسات جانبی پالایشگاهی است. 

روسنفت با داشتن سهام در ۳ پالایشگاه کشور آلمان ۱۲ درصد ظرفیت پالایش ژرمن ها را در اختیار دارد. 
در بلاروس نیز این شرکت ۲۱ درصد سهام شرکت پالایشی موزیرسکی را در اختیار دارد. ۴۹ درصد سهام شرکت نایارا انرژی هند یکی از ده شرکت بزرگ پالایشی دنیا و دارنده بزرگترین پالایشگاه نفت هند در ایالت گجرات نیز در اختیار روسنفت قرار دارد. 

نوسازی پالایشگاه ها و انطباق با استانداردهای اروپایی یکی از اولویت های مهم شرکت روسنفت به شمار می‌رود. 

این شرکت با توجه به رشد بازار جهانی محصولات پتروشیمی، توسعه سهم خود در این صنعت را در دستور کار قرار داده است.  براساس هدف‌گذاری این شرکت ۲۰ درصد خوراک طرح های پایین دستی به گاز طبیعی جهت تولید محصولات پتروشیمی اختصاص می یابد. 

شبکه توزیع

شبکه توزیع فرآورده های نفتی روسنفت از نظر گستردگی جغرافیایی و تعداد پمپ های بنزین در فدراسیون روسیه در رتبه نخست قرار دارد. 

روسنفت ۳۰۰۰ پمپ بنزین در کشور روسیه، ۶۵ پمپ بنزین در جمهوری بلاروس و چند جایگاه نیز در آبخازیا و قرقیزیا دارد. مالکیت ۱۸۹۰ فروشگاه و ۹۲۵ کافه نیز در این پمپ های بنزین به روسنفت تعلق دارد.  در حوزه بانکرینگ بین المللی و تاسیسات ذخیره سازی محصولات نفتی نیز روسنفت فعالیت دارد. عرصه سوخت به هواپیماهای غیرنظامی از دیگر حوزه های فعالیت این شرکت محسوب می شود. 

تولید‌ و‌ توزیع قیر از دیگر بخش های سبد محصولات و خدمات شرکت روسنفت به شمار می رود. 
دارا بودن یک یارد عظیم کشتی‌سازی و ساخت انواع نفتکش و کشتی های فله بر از دیگر بخش های حوزه فعالیت روسنفت محسوب می شود. 

روسنفت در چارچوب راهبردهای ایگور سچین، مدیرعامل این شرکت و از دوستان نزدیک پوتین، در بازار برق کشور چین و منطقه اوراسیا سرمایه گذاری کرده است. روسنفت امیدوار است تا با تولید برق با سوخت گاز طبیعی میادین شرق روسیه نسبت به صادرات برق به دولت های شرق آسیا به ویژه اندونزی، تایلند و استرالیا اقدام کند. 

تلاش برای حفظ محیط زیست

در راهبرد جدید روسنفت به علوم‌ محیطی، ایمنی صنعتی و حفظ محیط زیست توجه زیادی شده است. دستورالعمل های ایمنی این کشور به صورت مداوم بازنگری و روزآمد می گردد. ایمنی به یکی از شاخصه های فرهنگ سازمانی این غول روسی تبدیل شده است. 

 دانش و نوآوری

روسنفت پرچمدار روزآمدی کیفی و نوآوری در صنعت نفت و گاز روسیه است. این شرکت ۱۱۸ پروژه نوآورانه نظیر بهبود کارایی و نوآوری در عملیات را در دست اجرا دارد. روسنفت ۳۲ انستیتوی پژوهشی با ۱۵۰۰۰ کارمند در همه بخش های زنجیره عرضه دارد. توسعه دیجیتالی شدن، اینترنت سازمانی و بهبود کنترل جریان مواد از اولویت های فناوری این شرکت محسوب می گردد. 

مسیولیت اجتماعی

روسنفت تاکنون دهها بیمارستان پیشرفته، مجموعه ورزشی، پیست پاتیناژ، مدرسه و مهدکودک در مناطق مختلف روسیه احداث کرده است. ساخت و نوسازی جاده ها و پل ها، تاسیسات آبرسانی، شبکه های توزیع برق و تاسیسات گرمای مرکزی از دیگر برنامه های روسنفت است.

حمایت از مسابقات ورزشی همگانی و قهرمانی از دیگر اولویت‌های این شرکت در حوزه مسیولیت اجتماعی به شمار می رود. 

 
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب: 30238
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *