۰
نگاهی به اقدام اخیر ماراتی ها

در مسیر خصوصی سازی؛ مثل آرامکو

میز نفت - نگاهی به روند توسعه فعالیت های شرکت ادنوک امارات نشان می دهد این شرکت به مانند شرکت آرامکو در حال حرکت به سمت خصوصی سازی است.
شرکت نفت ادنوک ابوظبی | میز نفت
شرکت نفت ادنوک ابوظبی | میز نفت
میز نفت | نفت، پادشاه خاورمیانه است و شرکت های ملی نفت باید اطمینان یابند که پول مورد نیاز برای سرمایه گذاری جهت رشد آینده را به دست می آورند. به نظر می رسد راهبرد خصوصی سازی شرکت ادنوک ابوظبی در زمان مناسبی اجرایی شده است. در شرایط کنونی قیمت هر بشکه نفت از مرز 80 دلار عبور کرده و ممکن است در سال آینده شاهد بهای سه رقمی نفت خواهیم بود.

پس از خصوصی سازی چند میلیارد دلاری واحد حفاری، شرکت ادنوک ابوظبی در نظر دارد تا موفقیت خود را با فروش واحد تولید کودهای شیمیایی خود با نام جی وی فرتی گلوب تکرار کند. پیش بینی می شود تقاضای جهانی کودهای شیمیایی و قیمت آن در چند دهه فرارو همچنان افزایش یابد. 

در مسیر خصوصی سازی؛ مثل آرامکو - میز نفت

پیش بینی می شود در فرآیند خصوصی سازی شرکت فرتی گلوب 795 میلیون دلار درآمد به دست آید. این معامله سومین واگذاری بزرگ در تاریخ فعالیت بورس ابوظبی محسوب می شود. 

این شرکت یک شراکت میان شرکت آلمانی او سی آی از تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی و ادنوک به شمار می رود. این شرکت ۱۱۴۵۵۸۲۰۱۱ سهم عادی دارد که برابر با 13.8 درصد سهام سرمایه ای منتشر شده آن است. بدین ترتیب ارزش تجاری این شرکت 5.8 میلیارد دلار است. 

مجموع تقاضای خرید سهام این شرکت 17.4 میلیارد دلار اعلام شده است. پس از واگذاری سهام شرکت حفاری ادنوک، این واگذاری یک موفقیت دیگر در کارنامه شیوخ ابوظبی به شمار می رود. عرضه سهام واحد حفاری ادنوک 1.1 میلیارد دلار درآمد در ماه اکتبر برای آنان به ارمغان آورد. گفته می شود 31 برابر این عدد سفارش خرید ثبت شده بود. ادنوک تعداد سهام عرضه شده را از یک میلیارد و 200 میلیون سهم به یک میلیارد و 760 میلیون سهم افزایش داده است. 

ادنوک در نظر دارد تا نسبت به بازنگری در ساختار فعالیت های خود در جهت افزایش انعطاف پذیری، بهبود کارایی و رشد سودآوری اقدام کند. آنها امیدوارند تا از شرایط بازار بهره ببرند و در سایه رشد تقاضای جهانی نفت و گاز و افزایش سودآوری بتوانند در بازار محصولات پتروشیمی و کودهای شیمیایی نیز نقش آفرینی بیشتری داشته باشند. 

ادنوک با داشتن خوراک از مزیت رقابتی برای طرح های پایین دستی برخوردار است. در هفته های آینده، چند پروژه دیگر ادنوک خصوصی سازی می شود. پروژه ال ان جی جدید ابوظبی یکی از این طرح ها است. 

پرسش کلیدی اینست: آیا ادنوک به سوی خصوصی سازی کامل همانند آرامکو در حال حرکت است؟ بدین ترتیب شاهد افزایش شفافیت و رشد یکپارچگی این شرکت در بازارهای بین المللی مالی خواهیم بود. 

در مسیر خصوصی سازی؛ مثل آرامکو - میز نفت

شرکت های ملی نفت نظیر ادنوک و آرامکو باید در شرایط کنونی علاوه بر تداوم راهبرد خود در صنعت نفت و گاز، کسب و کار غیرنفتی خود را نیز توسعه دهند. این شرکت ها باید ده ها میلیارد دلار در کسب و کارهای سبز سرمایه گذاری کنند. این اقدامات با دشواری های زیادی روبرو خواهد بود. 

شرکت های نفتی باید در چند دهه آینده و تا زمانی که نفت پادشاه است، درآمد کافی برای سرمایه‌گذاری رشد آتی خود را به دست آورند. متنوع سازی و گذار به سوخت های پاک، کم هزینه نخواهد بود. 


نویسنده: کریل ویدرشوون 
منبع: oilprice
مترجم: محسن داوری
شنبه ۸ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب: 31473
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *