۰
گزارشی از اویل پرایس:

بازگشت نروژ به افزایش تولید نفت

میز نفت - اویل پرایس در گزارشی نوشته است: کنونی نفت و گاز نروژ در سال جاری در اوج تاریخی خود قرار دارد و این روند همچنان ادامه دارد.
صنعت نفت و گاز نروژ | میز نفت
صنعت نفت و گاز نروژ | میز نفت
به گزارش میز نفت،  نروژ یکی از حامیان انرژی های پاک است و رهبران این کشور معتقدند که گذار انرژی به سوی منابع تجدیدپذیر و پاک تنها با استفاده از سود مالی حاصل از تولید نفت و گاز امکان پذیر است. آینده برای غول انرژی نروژی اکویینور روشن است، چرا که قادر خواهد بود از تقاضای رو به رشد انرژی استفاده کند و نقشی پیشرو در انتقال انرژی در سال های آینده داشته باشد.

در دوره ای که صنعت نفت در حال مبارزه با محدودیت‌های همه‌گیری ویروس کووید_۱۹ و کاهش شدید تقاضای نفت در طول سال ۲۰۲۰ میلادی بود، نروژ به لطف معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های نفت و گاز توانست توفان را پشت سر بگذارد و به آنها اجازه داد تا در سال ۲۰۲۱ میلادی قدرتمندتر بازگردند. این اقدامات دولت نروژ مورد انتقاد فعالان محیط زیست امیدوار به گذار سریعتر به انرژی های تجدید پذیر قرار گرفته است. اما برای کشوری که بر پایه درآمد نفتی بنا شده است، تعجب آور نیست که نروژ بخواهد با افزایش تقاضای نفت پس از بیماری همه گیری کرونا، بخشی از این اقدام را همچنان ادامه دهد.

یوناس گهر استور، نخست وزیر نروژ معتقد است که پایان کامل اکتشاف و تولید نفت به سازوکار انتقال به منابع جایگزین تجدیدپذیر در دنیایی که همچنان به نفت و گاز وابسته است، آسیب می رساند.وی اظهار داشت: اگر روزی بگوییم که باید تولید را از منابع فلات قاره نروژ تعطیل می کنیم، من معتقدم که این امر باعث توقف گذار صنعت انرژی می شود که برای موفقیت در حرکت به سمت انتشار کربن صفر خالص لازم است. بنابراین ما در شرف توسعه و گذار و نه تعطیلی این اقدام هستیم.

 نروژ همچنین یکی از بزرگترین تامین کنندگان گاز به اروپا بوده است و تنها پس از روسیه در رتبه دوم قرار دارد، زیرا کمبود در سراسر منطقه، قیمت گاز را به بالاترین حد خود رسانده است. این تولیدکننده بزرگ گاز در ماه اکتبر به لطف افزایش قابل توجه قیمت ها، درآمدی معادل ۷.۹ میلیارد دلار کسب کرد. دولت نروژ به حمایت از تولید گاز طبیعی به عنوان جایگزینی پاک تر برای زغال سنگ در انتقال به جایگزین ها ادامه می دهد.

با افزایش تولید نفت نروژ برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده جهانی و با خارج شدن چندین کشور از محدودیت های همه گیری ویروس کرونا و راه اندازی مجدد مشاغل، تولید نفت این کشور ماه به ماه فراتر از پیش بینی ها بوده است.

تولید نفت خام در ماه اکتبر به ۱.۸۲ میلیون بشکه در روز رسید که نسبت به ۱.۷۷ میلیون بشکه در سپتامبر افزایش داشته است. تولید گاز طبیعی نیز افزایش یافت و به تولید ۱۰.۴ میلیارد متر مکعب در اکتبر رسید که نسبت به ۸.۹ میلیارد متر مکعب در سپتامبر افزایش چشمگیری داشته است.

با وجود رشد مداوم در عملیات نفت نروژ، این شرکت با برنامه ریزی برای سرمایه گذاری ۲۳ میلیارد دلاری در انرژی های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۲۶ میلادی، از انتقال انرژی استقبال می کند. غول نفتی اکویینور نه تنها قصد دارد یک شرکت بزرگ بین المللی در تولید نفت کم کربن و جذب کربن و فن آوری های ذخیره سازی بلکه در آرزوی تبدیل شدن به یک رهبر بازار در انرژی بادی و خورشیدی است. 

از آنجایی که اکویینور به تامین نفت و گاز مورد نیاز اروپا در زمانی که قیمت ها به سطوح بی سابقه ای در حال افزایش است و چندین کشور با کمبود انرژی در زمستان مواجه هستند، ادامه می دهد، این شرکت به نقش خود در تامین انرژی سنتی و همچنین توانایی خود در تامین انرژی خوشبین است. نروژی ها از این سود برای سرمایه گذاری در گذار بلندمدت استفاده خواهند کرد.

 پس از ماه ها افزایش تولید و رکورد صادرات، شرکت های نفت و گاز نروژ اعلام کردند که اکنون پیش بینی های سرمایه گذاری خود را برای سال ۲۰۲۲ میلادی افزایش می دهند. مشوق های مالیاتی دولت برای حمایت از افزایش تولید نفت بخشی از دلایل رشد صنعت نفت محسوب می شود. در سال آینده نروژی ها ۲۲ میلیارد دلار در صنعت نفت و گاز طبیعی سرمایه گذاری خواهند کرد.

برنامه پیشین آنها ۱۵.۶ میلیارد دلار بوده است. پیش‌بینی می شود در سال ۲۰۲۳ میلادی شاهد رشد دو رقمی میزان سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز باشیم. معافیت های مالیاتی یک عامل تاثیرگذار در این رشد بوده است. 

صنعت نفت و گاز نروژ سال به سال در حال پیشرفت است. کاهش درآمد و سودآوری بر این روند تاثیر نگذاشته است. اکویینور در حوزه منابع تجدیدپذیر سرمایه گذاری قابل توجهی داشته است. بدین ترتیب نروژی ها در دو حوزه سوخت های فسیلی و پاک به دستاوردهای چشمگیری دست یافته اند.

نویسنده: فلیسیتی براداستاک
منبع:www.oilprice.com
مترجم: محسن داوری
شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۱:۲۸
کد مطلب: 32011
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *