۰
۴
رونمایی از برناکه جدید وزیر نفت

حصر شرکتی جلیل سالاری

میز نفت - ​ماجرا فراتر از صدر یک حکم مشاوره است؛ اینکه وزیر نفت برای کمال دانش حکم مشاوره در حوزه فراورش و توزیع فرآورده‌های نفتی صادر می‌کند، یک معنای مشخص دارد:«محدود کردن جلیل سالاری؛ معاون خودش»!
حصر شرکتی جلیل سالاری
به گزارش میز نفت، رابطه تیره‌وتار جواد اوجی و جلیل سالاری، از کفر ابلیس نیز مشهورتر است؛ کیست که نداند اوجی علاقه‌ای به حضور سالاری در جمع معاونان خود نداشته و ندارد اما مجبور بود پست‌ها را میان نزدیکان مسعود میر کاظمی رئیس سابق سازمان برنامه‌وبودجه تقسیم کند.

جلیل سالاری یکی از همان سهمیه‌هایی بود که شرکت پالایش و پخش به او رسید؛ اوجی می‌دانست زبان سالاری تیز و تند است و از سوی دیگر، منافع سازمانی را فدای درگیری‌های جناحی و سیاسی می‌کند. سالاری در همان روزهای نخست مدیریت خود، بر سر موضوع کارت سوخت یک اشتباه بزرگ داشت که منجر به هک شدن سامانه مدیریت مصرف سوخت شد.

از سوی دیگر، کم‌کاری‌های پالایش و پخش در حوزه‌های کاری خود، صدای سازمان‌های دیگر را هم در آورد؛ شرکتی که به ویترین وزارت نفت معروف است، هم در تعامل با مجلس برای وزارت نفت چالش ساز شد و هم در حوزه عملکردی؛ در دوره سالاری، ایران به واردکننده بنزین تبدیل شد، تولید بنزین کاهش یافت، اورهال پالایشگاه‌ها به مشکل برخورد، پالایشگاه‌های جدید روی کاغذ ماند و مشکلات بزرگی در حوزه سی ان جی به وجود آمد.

همه این مسائل، انتقادات ریزودرشتی را در پی داشت و وزیر نفت هم در جلسات شورای معاونین، به این موضوع اشاره کرد؛ نهایت این جلسات منجر به قهر سالاری از یکی از جلسات شد و رابطه تیره‌وتار میان وزیر و معاون را عیان‌تر از گذشته کرد.

سالاری که معتقد است بیشتر از اوجی و سایر معاونان او، در دولت قبل هزینه داده، به همان اندازه و میزان خود را محق وزارت می‌داند و باکی هم از مطرح کردن این موضوع در جلسات خصوصی ندارد. البته که این موارد به گوش اوجی رسیده و می‌رسد اما چون او سهمیه جبهه پایداری است، نتوانست او را برکنار کند پس به سراغ راهکاری دیگر رفت.

وزیر نفت، چند روز پیش برای فردی به نام کمال دانش، حکم مشاوره صادر کرد با عنوان «مشاور وزیر نفت در حوزه فراورش و توزیع فرآورده‌های نفتی»؛ درواقع همان «پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی»!

حالا دانش با اختیاری که از اوجی دریافت کرده، به مدیرعامل سایه پالایش  پخش تبدیل‌شده است؛ موضوعی که شاید عصبانیت سالاری را در به همراه داشته باشد ولی خب این عصبانیت و ناراحتی برای اوجی اهمیتی ندارد؛ چراکه روزهای جدیدی در برابر سالاری آغازشده است...!
يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۳۱
کد مطلب: 35545
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چه اراجیفی
میز نفت کاسب...
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه جلیل سالاری اولویتها را نمی شناسد و وقت وو انرژی خود و شرکت پالایش را صرف حاشیه میکند
متخصصان متعهد نفت
Iran, Islamic Republic of
واقعادست وزیردرد نکندتصمیم کاملا درستی جهت انتخاب مشاوردرحوزه پخش بودچراکه:
1.اولا خودسالاری سفارش شده حسین شیواوضیغمی بود.ثانیا اوآمد کارشناس بانک اطلاعاتی زمان مسئولیت خودش درپخش را یک شبه کرد مدیرعامل پخش!؟ومشکلات پخش از همانجا درپخش شروع شد(مشکل توزیع فرآورده ها در کشورنظیر:گاز مایع/بنزین سوپرومعمولی/عدم اجرای قانون بودجه1400 مبنی بر توسعه جایگاههای گازمایع/رشدقاچاق سوخت که درحال حاضرپاکستان 35 درصدسوخت خودراازراه قاچاق ازایران تامین می کند/رشدناترازی بنزین وگازوییل کشورومجبورشدن کشور به فکرواردات هزینه بر/عدم همکاری لازم با اجرای قانون پاک/عدم توجه به استاندارد تولید بنزین کشور/....
2.اکثرپالایشگاههای بخش خصولتی سبک کار سالاری را قبول نداشتند.چراکه او اصلا سابقه وکارنامه قابل قبول وقابل توجهی در عملیات پالایشگاهها در20 سال اخیر برای متخصصان ومتعهدان صنعت پالایش کشورنداشت.وکارنامه وی در برنامه ریزی /هماهنگی نظارت برتولید وپخش همگی موید این امربودوازسویی وی همواره فردی خودرای وتوانسته بودبدلیل عدم اطلاع برخی حامیان وی از مناظر تکنولوژیک صنعت پالایش حتی سرآنها راکلاه گشادی بگذارد.
3.شگرد وی سوءاستفاده اضعف مافوقهای خودازطریق اطلاعات بسیار ابتدایی وقدیمی وآلاینده صنعت پالایش بوده
4.وی به نام اسلام وانقلاب ودولت ضربه کاری رابه پیکرنیمه جان پالایش نفت کشورزد
5.وی بایک تاخیر 15 ماهه و40درصدپیشرفت فیزیکی عقب افتادگی درسال 1402 موفق شد تازه روبان واگذاری طرح قانونی مصوب بودجه 1402 را به شرکت زیرمجموعه خودش ملی مهندسی واگذارنماید!!
6.وی نتوانست علی رغم وجودقوانین حمایت از تولید وتوسعه پالایشگاهها درسالهای 1400و1401و1402 از جریان تنفس خوراک جهت رشداین صنعت به کشورکمک نمایدچراکه سرمایه گذاران با توجه به پیشینه ناموفقش ریسک شروع رانداشتند.
7.انجام انتصابات باندی وغیرحرفه ای درزیرمجموعه نزدیک بخودش ونه تخصصی(عبیری/اقدم/نژادعلی/کارگرنجفی....)
8.عدم توجه به متخصصان متعهد پالایش وطرحهای نوین جهانی
9.تبدیل نمودن پالایش پخش به یک بنگاه سیاسی بجای اجرای قوانین ورشدو بکارگیری متخصصان وعدم توجه به ایجادجایگاه وزمینه لازم پاسخگویی مهم شغلی خودش ومدیرانش در حوزه سلامت مردم واجرای قانون پاک با تولید وتوزیع فرآورده های پاک
10......
محمدعلی
Iran, Islamic Republic of
تنها بخش سنگین و پاسخگو در وزارت نفت مربوط به پالایش و پخش فرآورده ها میباشد. مدیریتی که با تنش کشوری روبروست و با دخالتهای دیگر مدیریتها دست و پنجه نرم میکند. کسی با تولید متغیر نفت و شعار جمع‌آوری گازهای مشعلها کاری ندارد و از مسائل فنی آن بی اطلاع است اما همه توذیع بنزین و سوخت گاز منازل آشنا و ورد زبانشان است پس ایجاد مدیریت موازی در نفت باعث ناهماهنگی در این بخش پر طلاطم میگردد اقای وزیر نباید در مدیریت خود چالش ایجاد کند. و مشاور انتخاب نماید.