۱
یک رسانه صهیونیستی تحلیل کرد:

دلیل پوتین برای نزدیکی به ایران

میز نفت - رسانه صهیونیستی اورشلیم پست در گزارشی به موضوع نزدیکی پوتین به ایران پرداخت و مهمترین دلایل این نزدیکی را نوشته است.
دلیل پوتین برای نزدیکی به ایران
به گزارش رسانه های دولتی روسیه و رسانه های ایرانی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه این هفته گفت که روسیه خواهان روابط نزدیک تر با ایران است.

پوتین گفت: ما روابط بسیار خوبی با ایران داریم. و آنها را از هر راه ممکن تقویت خواهیم کرد... به همین دلیل است که ما تمام تلاش خود را برای توسعه روابط با ایران انجام می دهیم و این راهبرد را در آینده نیز حفظ خواهیم کرد.

رهبر روسیه به روابط تاریخی و نزدیکی ایران و روسیه اشاره کرد. به نظر می رسد این اشاره ای به دو امپراتوری تاریخی است که برای صدها سال نقش کلیدی در تاریخ داشته اند.

پوتین همچنین در مورد ایجاد موسسات آموزشی در ایران به عنوان بخشی از هدف گسترده تر برای ایجاد روابط نزدیک تر صحبت کرد. ایران و روسیه بیش از دو دهه است که با یکدیگر همکاری کرده‌اند، اما این دو کشور هيچگاه مستقیماً به سوي روابط چند لایه‌تر پیشرفت نکرده‌اند.

*گسترش روابط روسیه و ایران
به عنوان مثال، جمهوری اسلامی ایران در دهه 1980 ميلادي به اتحاد جماهیر شوروی نزدیک نبود. در دهه 1990 ميلادي، ایران به دنبال دستيابي به حمایت روسیه برای برنامه های مختلف دفاعی و فناوری بود. اکنون ایران پهپادهای مورد نياز روسیه را تامین می کند. روسیه همچنین نقش کلیدی در توافق هسته اي سال 2015 ميلادي ایران داشت.

رهبر روسیه همچنین «قدرت نرم» را به عنوان راهی برای بهبود روابط ایران و روسیه مورد بحث قرار داد. به گفته وي، قدرت نرم با بهترین معنای آن ، توسعه و ارتقای فرهنگ و نظام آموزشی ماست. به گزارش رسانه روسی تاس، رئیس جمهور روسیه گفت: ما این موضوع را نیز بررسی خواهیم کرد.

این اظهارات به عنوان بخشی از یک بسته بزرگتر از نظرات پوتین در مورد نیاز به داشتن یک جهان چند قطبی دموکراتیك تر، ارائه می شود. این گفته ها طعنه آمیز است، زیرا او در مورد هدف رژیم های مستبد مانند روسیه برای به چالش کشیدن نظم جهانی دموکراتیک به رهبری ایالات متحده صحبت می کرد. از دیدگاه مسکو، جهان توسط یک "دیکتاتوری" به رهبری ایالات متحده اداره می شود که به همراه گروه هفت و سایر بلوک های قدرتمند اقتصادی و سیاسی یا فرهنگی، عملكردي انتقادآميز دارند.

پوتین گفت: جهان به تدریج از شر دیکتاتوری مالی و اقتصادی خلاص می شود که هدف آن رانده شدن به بدهی و بردگی، تبدیل شدن به مستعمرات اقتصادی و محروم کردن کل مناطق جهان از منابع توسعه است.بنابراین، ساختن نظم جهانی چند قطبی که برای اکثریت بشریت دموکراتیک‌تر، صادقانه‌تر و عادلانه‌تر باشد، به سادگی اجتناب‌ناپذیر و از نظر تاریخی، ضروری است.

کشورهایی مانند ایران، روسیه و چین همگی می خواهند از غرب و دلار آمریکا دور شوند. آنها می خواهند از هر نوع تحریم یا تلاش غرب برای به چالش کشیدن سازمان هایی مانند بریکس اجتناب کنند.

خبرگزاري فارس در ایران نیز به اظهارات پوتین اشاره کرد. به گزارش فارس، پوتین در گفتگو با برندگان و فینالیست های مسابقه معلم سال روسیه در سوچی توضیح داد: ما روابط بسیار خوبی با ایران داریم و این روابط را از هر طریق ممکن توسعه خواهیم داد. گزارش‌های رسانه‌های ایران اساساً آنچه را که رسانه‌های دولتی روسیه قبلاً گفته بودند، بازگو می‌کنند. با این حال، وب‌سایت‌های ایرانی سعی کردند این نظرات را به عنوان راهی برای نشان دادن حمايت كشورشان، برجسته کنند.


نويسنده: سيت جي. فرانتزمن
منبع: اورشليم پست
مترجم: محسن داوري
يکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۱۹
کد مطلب: 36128
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *