۰
انفعال سازمانی که مسئول حفظ جان مردم است

سکوت سازمان استاندارد درباره کیفیت بنزین

میز نفت - ​آلودگی هوا در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است اما سازمان استاندارد که متولی تائید بنزین کیفیت توزیعی کشور است، تاکنون گزارشی درباره بنزین منتشر نکرده است.
سازمان ملی استاندارد | میز نفت
سازمان ملی استاندارد | میز نفت
به گزارش میز نفت، بررسی کیفیت بنزین توزیعی در سراسر کشور یکی از وظایف کلیدی سازمان ملی استاندارد است؛ به همین دلیل طی سال‌های گذشته این سازمان که زیر نظر رئیس‌جمهور فعالیت می‌کند، هرچند ماه یک‌بار گزارش‌های مبسوطی درباره بنزین و سوخت‌های دیگر منتشر می‌کرد اما مدت‌هاست دیگر از این گزارش‌ها خبری نیست.

این در حالی است که هرگاه آلودگی هوا در کلان‌شهرها و به‌ویژه تهران اوج می‌گرفت، سازمان استاندارد به سراغ برخی جایگاه‌های سوخت می‌رفت و با نمونه‌گیری از بنزین آن‌ها، این فرآورده نفتی را آنالیز کرده و گزارش کارشناسی مهمی را دراین‌باره منتشر می‌کرد؛ اما گویا این سازمان صلاح دیده وارد این حوزه نشود تا آلودگی هوا، صدها هزار نفر را راهی مراکز پزشکی کند.

اهمال سازمان ملی استاندارد در نظارت بر سوخت توزیعی و شانه خالی کردن این سازمان از وظیفه قانونی خود، در شرایطی رقم خورده است که مسئولان وزارت نفت رسماً اعلام می‌کنند بنزین توزیعی در تهران و سایر کلان‌شهرها، استاندارد است و مسئله آلودگی، هیچ ارتباطی به بنزین ندارد.

چنین ادعایی، البته پیش‌تر توسط برخی مدیران نفتی رد شده بود به‌طوری‌که در جلسه اخیر کمیسیون کشاورزی مجلس، مسئولان وزارت نفت رسماً اعلام کردند به دلیل نیاز به افزایش تولید بنزین، از کیفیت این فرآورده کاسته شده است.

از سوی دیگر، شائبه توزیع بنزین پتروشیمی هم این روزها با شدت بیشتری دهان‌به‌دهان می‌شود که نگرانی‌های بسیاری را در افکار عمومی در پی داشته است. اصولاً در این مواقع، سازمان ملی استاندارد به سراغ بنزین توزیعی می‌رفت و کیفیت آن را مورد ارزیابی قرار می‌داد ولی گویا تا به امروز، این سازمان دولتی ترجیح داده دراین‌باره سکوت کند.

نکته قابل تامل اینجاست که رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست می‌گوید: «در بررسی‌های انجام شده توسط وزارت بهداشت در 33 شهر ، بیش از 26 هزار نفر به‌دلیل مرگ‌ومیر منتسب به آلودگی هوا جان خود را از دست دادند که خسارت معادل آن 11.3 میلیارد دلار برآورد شده است، طبق این گزارش تهران بیش از 6 هزار مرگ‌ومیر منتسب به آلودگی هوا داشته که خسارت معادل آن 3 میلیارد دلار است.»

این در شرایطی است که پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در اظهار نظری گفته بود: «بنا بر گزارش کمیسیون اصل 90 سوخت‌های تولیدی کشور از جمله بنزین، نفت گاز و … سوخت‌های مطابق استاندارد ملی نیستند.»
چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۴۸
کد مطلب: 36613
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *