۰
کارنامه تولید کشورهای نفتی در سال 2023

5 تولیدکننده بزرگ نفت جهان

میز نفت - ​اویل پرایس در گزارشی به معرفی 5 تولیدکننده اصلی نفت جهان در سال 2023 پرداخته که بر اساس آن، آمریکا با تولید 13 میلیون بشکه در صدر ایستاده است.
تولید نفت | میز نفت
تولید نفت | میز نفت
به گزارش میز نفت، برخلاف برآوردهای ابتدای سال مبنی بر کاهش رشد نفت، تولید آمریکا در سال جاری افزایش یافته است تا پیشتازی ایالات‌متحده را در صدر رده‌بندی بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان حفظ کند.
در ماه سپتامبر، تولید نفت ایالات‌متحده به بالاترین میزان خود رسید و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تولید این کشور همچنان در مدار افزایشی به‌پیش رود.
 
1. آمریکا

ایالات‌متحده در حال حاضر بیش از 13 میلیون بشکه در روز نفت خام تولید می‌کند - بیش از هر کشور دیگری - و در کوتاه‌مدت و میان‌مدت به سمت افزایش تولید عملیاتی خود حرکت می‌کند. بر اساس آخرین داده‌های اداره اطلاعات انرژی ایالات‌متحده (EIA)، تولید نفت خام این کشور در ماه سپتامبر به رکورد جدید ماهانه 13.236 میلیون بشکه در روز رسید.

EIA در چشم‌انداز کوتاه‌مدت انرژی خود (STEO) اعلام کرد امسال تولید نفت خام آمریکا به‌طور متوسط 12.93 میلیون بشکه در روز خواهد بود و در سال آینده به 13.11 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت. افزایش تولید همچنین منجر به افزایش صادرات نفت خام و فرآورده‌های نفتی ایالات‌متحده می‌شود.
 
2. عربستان سعودی

عربستان سعودی، رهبر اوپک و گروه اوپک پلاس، دومین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان در سال جاری بوده است. میانگین تولید نفت خام عربستان در نیمه اول سال 2023 حدود 10.2 میلیون بشکه در روز بود، اما از ماه جولای، این کشور کاهش تولید داوطلبانه خود را به میزان یک میلیون بشکه در روز اجرا کرده و میانگین تولید آن در نیمه دوم سال به 9 میلیون بشکه در روز رسیده است.

کاهش تولید عربستان باهدف ثبات بازار تا حدی با افزایش تولید تولیدکنندگان غیر اوپک پلاس، به‌ویژه ایالات‌متحده، برزیل، کانادا، گویان و نروژ جبران شده است.
 
3. روسیه

کرملین، شریک اصلی عربستان سعودی در ائتلاف اوپک پلاس، حدود 9 میلیون بشکه در روز نفت خام تولید می‌کند. روسیه پس از حمله به اوکراین، داده‌های تولید و صادرات نفت خود را طبقه‌بندی کرد و گفت که اطلاعات دقیقی در مورد بخش نفت خود ارائه نخواهد کرد، زیرا غرب می‌تواند از آن، برای ردیابی و سرکوب صادرات نفت یا درآمدهای نفتی روسیه استفاده کند.
 
در اوایل این ماه، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه روسیه به شرکت‌های ردیابی جریان نفت و آژانس‌های گزارش دهنده قیمت قول داده است که داده‌هایی درباره تولید، موجودی‌ها و تولید سوخت خود ارائه دهد؛ پس‌ازاینکه اوپک پلاس از مسکو خواستار شفافیت بیشتر در ردیابی پایبندی خود به کاهش تولید شد.
 
در آخرین نشست اوپک پلاس، روسیه اعلام کرد که کاهش صادرات را به 500 هزار بشکه در روز در سه‌ماهه اول سال 2024 تعمیق خواهد داد.
 
4. کانادا

درحالی‌که روسیه و عربستان سعودی عرضه به بازار را کاهش داده‌اند، آمریکای شمالی تولید خود را نه‌تنها از ایالات‌متحده، بلکه از کانادا نیز افزایش داده است.
 
بر اساس داده‌های سازمان تنظیم‌کننده انرژی کانادا، تولید نفت این کشور در سال گذشته به رکورد 4.86 میلیون بشکه در رسید.
 
تحلیلگران اکنون انتظار دارند که تولید در سال‌های 2023، 2024 و 2025 رشد کند زیرا شرکت‌ها در حال افزایش تولید در حوزه‌های جدید و محدود در ماسه‌های نفتی آلبرتا هستند. به گفته تحلیلگران، تولید نفت خام کانادا تا سال 2025 به میزان 8 درصد افزایش خواهد یافت.
 
5. عراق
بر اساس گزارش ماهیانه منابع ثانویه اوپک، عراق به‌عنوان دومین تولیدکننده بزرگ اوپک، امسال با میانگین تولید حدود 4.3 میلیون بشکه در روز، پنجمین کشور تولیدکننده بزرگ نفت در جهان بوده است.
شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۲۳
کد مطلب: 36638
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *