۰
چرا مسکو طرف ابوظبی را گرفت؟

نقش نفت در موضع ضدایرانی روسیه

میز نفت - چرا سیاست رسمی روسیه در قبال جزایر سه‌گانه، همانی است که اعراب و امارات می‌خواهند؟ پاسخ را باید در عوامل مختلف بررسی کرد اما مهم‌ترین دلیل دراین‌باره، وابستگی شدید روسیه به امارات برای دور زدن برخی تحریم‌های نفتی است.
پوتین و حاکم امارات | میز نفت
پوتین و حاکم امارات | میز نفت
به گزارش میز نفت، از روزی که روسیه توسط آمریکا  و متحدان غربی‌اش تحریم شد، مبادلات نفتی – مالی این کشور دچار اختلال شد که یکی از اصلی‌ترین راهکارهای مسکو برای غلبه بر بخشی از تحریم‌ها، استفاده از ظرفیت اعراب است. مثلاً عربستان پس از تحریم‌های غرب، به خریدار فرآورده‌های نفتی روسیه تبدیل شد که روی دست پوتین مانده بود.

داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط بلومبرگ نشان می‌دهد عربستان سعودی که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت در جهان و همچنین فروشنده بزرگ فرآورده‌های نفتی است، واردات سوخت دیزل از روسیه را بشدت افزایش داده و به بیشترین میزان طی 6 سال اخیر رسانده است. ریاض هم فرآورده‌های نفتی که روسیه در اختیارش قرار داده، به اروپا صادر می‌کند که بیانگر یک همکاری بزرگ میان کرملین و آل سعود است.

امارات هم، چنین وضعی دارد؛ بر اساس داده‌های کپلر (Kpler) صادرات نفت روسیه به امارات نیز در سال گذشته بیش از سه برابر شد و به رکورد ۶۰ میلیون بشکه رسید. امارات متحده عربی به مرکز بزرگی برای ذخیره و صادرات مجدد محصولات نفتی روسیه تبدیل شده است، درحالی‌که برخی از بازرگانان در حال تجارت فعال برای ارسال محصولات مسکو به مقاصد دیگر با استفاده از کشور خلیج‌فارس و سیستم مالی آن به‌عنوان پایه هستند.

فقط طی یک سال اخیر، میزان صادرات روسیه به امارات به بیش از دو برابر افزایش یافته و رقم 7 میلیارد دلار را رد کرده است. شرکت‌های مستقر در امارات می‌توانند به‌طور قانونی نفت روسیه را به هر قیمتی خریداری کرده و بفروشند البته تا زمانی که از ارائه‌دهندگان خدمات مالی و کشتیرانی غیراروپایی استفاده کنند.

از سوی دیگر، از زمان آغاز تحریم‌ها علیه مسکو، امارات تبدیل به پایگاه اصلی مبادلات مالی روسیه و پول‌شویی این کشور شده است. “جیمز نیکسی” مدیر برنامه روسیه و اوراسیا در اندیشکده چتم هاوس می‌گوید: «امارات متحده عربی اکنون مقصد اصلی پول روس‌هاست در شرایطی که کشور‌های غربی فضایی امنی برای پول آنان محسوب نمی‌شوند. هم‌چنین دولت روسیه می‌تواند از این طریق به پول نقد دسترسی داشته باشد حتی اگر در ظاهر پول‌ها به نام بخش “خصوصی” و “اشخاص حقیقی” وارد امارات شوند.»

چندی پیش بود که رویترز در گزارشی نوشت:« امارات متحده عربی به یک مرکز تجاری کلیدی برای طلای روسیه تبدیل شده است چراکه تحریم غرب علیه مسکو، مسیرهای صادراتی سنتی این کشور را قطع کرده است.»
این رسانه با استناد به مشاهده یک پیش فاکتور فروش نفت، نوشت:« این سند نشان می‌دهد که صورتحساب برای عرضه نفت روسیه به یک پالایشگاه نفت در هند به دلار محاسبه گردیده درحالی‌که برای مبلغ پرداختی درهم امارات درخواست شده است.»

طی ماه‌های اخیر بانک‌های امارات چندین هزار حساب برای شهروندان ثروتمند روس باز کرده‌اند و این در حالی است که معمولاً چندین هفته طول می‌کشد که کارهای اداری افتتاح حساب برای خارجی‌ها در امارات انجام شود.

گرچه مقامات امارات هرگونه تخطی از تحریم‌ها را رد می‌کنند اما پوتین حساب ویژه‌ای روی ابوظبی باز کرده و بخش مهمی از تجارت نفتی روسیه از امارات انجام می‌شود. شاید به همین دلیل است که پوتین و دولت او، رسماً از موضع امارات در قبال جزایر سه‌گانه حمایت می‌کند.
يکشنبه ۳ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب: 36652
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *