۰
با دستور و ابلاغ وزیر نفت:

آمار تولید نفت محرمانه شد

میز نفت - ​درحالی‌که آمارهای پرتناقضی از میزان تولید نفت توسط مدیران نفتی اعلام می‌شود، وزیر نفت در نامه‌ای خطاب به معاونان خود و شرکت‌های تابعه به آن‌ها دستور داده اعلام تولید نفت ایران را سانسور کنند.
جواد اوجی | میز نفت
جواد اوجی | میز نفت
به گزارش میز نفت، در ابتدای دولت سیزدهم بود که گفته شد ظرفیت تولید نفت ایران به دوران پیش از تحریم‌ها بازگشته است؛ خبری که از سوی رسانه‌های دولتی، به افزایش تولید – 3.8 میلیون بشکه در روز – معنی شد. گرچه شرکت ملی نفت اعلام کرد منظور احیای «ظرفیت» بود و نه «میزان تولید» اما شکست‌های پی‌درپی در همین مورد هم باعث شد تا دیگر کسی به اعلام رقم تولید نپردازد.

با گذشت بیش از دو سال از عمر دولت سیزدهم، ارقام مختلفی برای تولید نفت اعلام شد که مشخص نیست کدام درست و کدام غلط است؛ ارقامی که توسط مسئولان وزارت نفت راهی رسانه‌ها شد.

آمار تولید نفت محرمانه شد - میز نفت

اینکه رقم تولید، درست در روزهای تحریم اعلام شود به این دلیل بود که باید از صادرات نفت دستاورد ساخته می‌شد چراکه با توجه به ثابت بودن ظرفیت پالایشی کشور – 1.8 میلیون بشکه در روز –  بقیه عدد اعلامی به‌عنوان میزان صادرات روزانه نفت ایران معرفی می‌شد؛ به همین دلیل طبیعی بود که بجای اعلام صادرات نفت، رقم تولید بیان شود تا با این کد، میزان صادرات نفت مشخص شود.

حالا با تائید گزار «کاهش صادرات روزانه نفت ایران» و« عدم تحقق نیمی از درآمدهای نفتی در قانون بودجه 1402»، وزیر نفت در نامه‌ای اعلام کرده به‌هیچ‌عنوان میزان تولید نفت ایران اعلام نشود. نامه‌ای که به بهانه فشار اعضای اوپک به ایران جهت تثبیت تولید نفت نوشته‌شده است.

شاید در ظاهر، این بهانه خوبی برای مخفی کردن رقم تولید نفت ایران باشد، اما وزیر نفت فراموش کرده که اصولاً ایران از سهمیه تولید مشخص در اوپک مستثنی شده  چنین دلیلی نمی‌تواند منطقی باشد.

به نظر می‌رسد هدف اوجی از چنین دستوری، جلوگیری از مشخص شدن میزان فروش نفت است، درست برخلاف گذشته که تولید نفت  ایران بسیار روشن و شفاف توسط برخی مدیران نفتی روشن می‌شد.
دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب: 36663
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *