۰
گزارش مهمی که موسسه مودی منتشر کرد:

درآمد 613 میلیارد دلاری پس از كرونا

میز نفت - بریتیش پترولیوم، شورون، اگزون موبیل، شل و توتال انرژی که مجموعاً با نام غول‌های نفتی شناخته می‌شوند، درمجموع یك جریان نقدی عملیاتی قابل‌توجه 613 میلیارد دلاری را در فاصله ژانویه 2021 تا سپتامبر 2023 میلادی كسب کردند؛ در دوران پس از کرونا.
درآمد نفتی | میز نفت
درآمد نفتی | میز نفت
به گزارش میز نفت، با ثبت رکورد سودآوری و جریان نقدی در بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی جهان، سهامداران آن‌ها می‌توانند بازده قابل‌توجهی داشته باشند و درعین‌حال باعث افزایش ادغام و تملک در صنعت شود.
 
موسسه مودی در گزارش هفته گذشته اعلام کرد که بریتیش پترولیوم، شورون، اگزون موبیل، شل و توتال انرژی که مجموعاً با نام غول‌های نفتی شناخته می‌شوند، درمجموع یك جریان نقدی عملیاتی قابل‌توجه 613 میلیارد دلاری را در فاصله ژانویه 2021 تا سپتامبر 2023 میلادی كسب کردند؛ در دوران پس از کرونا.
 
قیمت هر بشكه نفت خام برنت، معیار تجارت دوسوم نفت جهان، پس از حمله روسیه به اوکراین در سال گذشته به حدود 140 دلار در هر بشکه افزایش یافت.
 
قیمت نفت از آن زمان به دلیل نگرانی‌های تقاضا و کاهش محدودیت‌های عرضه تقریباً به نصف کاهش‌یافته است.
 
شرکت‌های بزرگ انرژی به‌صورت گسترده‌ای تصمیم گرفتند که جریان نقدی مازاد را از طریق سود سهام و بازخرید سهام به سهامداران برگردانند.
 
بر اساس اعلام موسسه مودی، سال گذشته، بازخرید سهام به رکورد 57 میلیارد دلار رسید که بیشتر از مجموع کل این شاخص از سال 2015 تا 2021 میلادی بوده است. برای 9 ماه منتهی به سپتامبر 2023 میلادی، میزان بازپرداخت سهام 48 میلیارد دلار بوده است.
 
در همین حال، مودی گفت که مجموع هزینه‌های سرمایه‌ای این پنج شرکت در فاصله سال‌های 2020 تا 2022 میلادی 19 درصد افزایش یافته است، اما هنوز هم این عدد تنها حدود نیمی از سرمایه‌گذاری آن‌ها در آخرین دوره اوج سرمایه‌گذاری در یک دهه پیش است.
 
در گزارش این آژانس رتبه‌بندی می‌خوانیم: مجموع سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها ممکن است در سال‌های آینده رشد کند، اما احتمالاً پایین‌تر از قله‌های تاریخی پیشین باقی خواهد ماند.
 
این میزان سرمایه‌گذاری به دلیل خواسته‌های سرمایه‌گذاران و همچنین تمرکز بیشتر بر هزینه‌های پایین، محدودیت انتشار گازهای گلخانه‌ای و تمایل به بازگشت سریع دارایی‌ها است.
 
بر اساس این گزارش، بدهی‌های آن‌ها از پایان سال 2020 میلادی تاکنون 28 درصد یا 134 میلیارد دلار کاهش‌یافته و به کمترین میزان خود در هشت سال گذشته رسیده است. سودهای بی‌سابقه نیز باعث افزایش فعالیت‌های ادغام و تملك در بخش نفت و گاز شده است.
 
شرکت‌های بزرگ نفتی خریدهای خود را در سال‌های 2022 و 2023 میلادی افزایش دادند، اما برخی از معاملات بزرگ‌تر اعلام‌شده در اکتبر از طریق سهام و نه پول نقد تأمین شده‌اند.
 
به گفته موسسه مودی، در فاصله سال‌های 2021 تا سپتامبر سال جاری، این شرکت‌ها 52 میلیارد دلار از فروش سرمایه‌گذاری‌ها یا دارایی‌ها دریافت کرده‌اند، درحالی‌که تنها 27 میلیارد دلار برای تملک دارایی هزینه کرده‌اند.
 
در ماه اکتبر، اکسون موبیل اعلام کرد که شركت پایونیر نچرال ریسورسز را در قراردادی به ارزش 59.5 میلیارد دلار خریداری خواهد کرد. در همین حال، شورون با خرید شركت رقیب هس در قراردادی 53 میلیارد دلاری موافقت کرد.
 
بر اساس اعلام این آژانس رتبه‌بندی، خریدهایی که از سال 2022 میلادی انجام شده در اكثر موارد، برای حمایت از کسب‌وکارهای کم‌کربن و رشد در زمینه‌هایی مانند انرژی‌های تجدید پذیر، انرژی زیستی، شبکه‌های توزیع و یا جذب کربن بوده است.
 
 *رشد شرایط عدم اطمینان
 
باوجود دستاوردهای اخیر صنعت، شرکت‌های نفت و گاز با شرایط عدم اطمینان بلندمدت و گسترده‌ای در مورد نوسانات تقاضای انرژی روبرو هستند.
 
به گفته مودی، مقررات سخت‌گیرانه‌تر و افزایش مالیات بر شرکت‌های نفت و گاز می‌تواند جریان‌های نقدی، عملیات و تولید سوخت‌های فسیلی آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.
 
بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، سیاست‌هایی مانند قانون کاهش تورم ایالات‌متحده نیز گذار به اقتصاد کم‌کربن و بازارهای جدیدتر نظیر هیدروژن را تشویق می‌کند.
 
در همین حال، رهبران انگلیس و اتحادیه اروپا مالیات‌های بادآورده‌ای را بر سود کسب‌شده شرکت‌های نفت و گاز در دوره پساكرونا تصویب کرده‌اند. بااین‌حال، مالیات‌ها نباید یک مسئله اصلی برای پنج غول بزرگ نفتی باشد، زیرا تولید جریان نقدی آن‌ها همچنان قدرتمند است.
 
 *چشم‌انداز سال 2024 میلادی
 
قیمت طلای سیاه از میانه اکتبر و در سایه نگرانی‌ها از کاهش تقاضای جهانی نفت، افزایش عرضه از سوی منابع غیر اوپک پلاس و تردیدها در مورد تبعیت برخی از اعضای اوپک پلاس با سیاست کاهش تولید، کاهش‌یافته است.
 
موسسه مالی بین‌المللی پیش‌بینی می‌کند قیمت نفت برنت در سال 2024 میلادی به 80 دلار در هر بشکه برسد که از میانگین 83 دلار در سال 2023 میلادی کمتر است.
 
در گزارش موسسه مالی بین‌المللی آمده است: بااین‌حال، قیمت نفت برنت در سه‌ماهه اول سال آینده به دلیل کاهش عرضه اوپک پلاس به بشکه‌ای 83 دلار خواهد رسید و ممکن است پس از سه ماه اول، کاهش قیمت نفت از سر گرفته شود.
 
در 30 نوامبر امسال، اعضای اوپک پلاس در مورد 2.2 میلیون بشکه در روز کاهش تولید نفت خام به توافق رسیدند که شامل تمدید کاهش داوطلبانه یک میلیون بشکه‌ای عربستان سعودی تا مارس 2024 میلادی می‌شود.
 
اوپک انتظار دارد تقاضای نفت در سال آینده 2.2 میلیون بشکه در روز رشد کند که حدود دو برابر برآورد آژانس بین‌المللی انرژی برابر با رشد 1.1 میلیون بشکه در روز است.
 
به نظر می‌رسد رشد تقاضای جهانی نفت در سال 2024 میلادی با کاهش فعالیت‌های اقتصادی و عدم رشد قابل‌توجه اقتصاد چین، اندك خواهد بود. همچنین عرضه كشورهای خارج از ائتلاف اوپک پلاس بیش از یک میلیون بشکه در روز (در سال آینده) افزایش خواهد یافت که در رأس آن، تولید در كشورهای آمریکای شمالی و جنوبی است.
 
 
نویسنده: جان بنی
منبع: www.thenationalnews.com
مترجم: محسن داوری

 
سه شنبه ۵ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۲۴
کد مطلب: 36674
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *