۰
فعلا ایالات متحده بزرگترین صادرکننده ال ان جی است

رقابت گازی آمریکا و قطر

میز نفت - ایالات‌متحده در سال 2023 میلادی، رکوردهایی تاریخی را در صادرات ال ان جی ثبت کرد و قطر را به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده و رهبر بازار جهانی این محصول در بحبوحه گذار انرژی و تحولات ژئوپلیتیک به چالش کشید.
صادرات گاز مایع آمریکا | میز نفت
صادرات گاز مایع آمریکا | میز نفت
به گزارش میز نفت،  موفقیت‌های گسترده‌ای را در بازار جهانی گاز طبیعی مایع (ال ان جی) به دست آورده و به رکوردهای ماهانه و سالانه رشد صادرات در ماه دسامبر گذشته دست‌یافته است.

بر اساس آخرین گزارش رویترز، این افزایش، ایالات‌متحده را به یک موقعیت پیشرو و رهبر كنونی بازار سوق داده است و به‌صورت بالقوه تبدیل به بزرگ‌ترین صادرکننده ال ان جی جهان در سال 2023 میلادی شده است. رشد صادرات ال ان جی ایالات‌متحده در یک دستاورد بی‌سابقه، ایالات‌متحده رشد قابل‌توجهی در قابلیت‌های تأمین ال ان جی برای مشتریانش به‌ویژه دولت‌های اروپایی مشتری گاز روسیه تا پیش از جنگ اوكراین نشان داده است.
 
الکس مونتون، مدیر تحقیقات جهانی گاز و ال‌ان‌جی در موسسه انرژی راپیدان می‌گوید: ایالات‌متحده در سال 2023 میلادی در رشد عرضه جهانی ال ان جی یك بازیگر برجسته تغییردهنده بازی غول‌ها بود. این افزایش در درجه اول به دو تحول مهم نسبت داده می‌شود: بازگشایی پایانه فری پورت ال ان جی با ظرفیت کامل و افزوده شدن قابل‌توجه 6 میلیون تن به ظرفیت صادرات گاز آمریکا و بهره‌برداری از تأسیسات كالكاسیو پس درونچر كاپیتال ال ان جی كه 3 میلیون تن ظرفیت اضافی نسبت به سال 2022 میلادی ایجاد كرد. داده‌های LSEG نشان می‌دهد که اروپا همچنان مقصد اصلی صادرات ال ان جی ایالات‌متحده است و آنان تحولات بازار آسیا را با دقت دنبال می‌کنند.
 
در ماه دسامبر سال گذشته، صادرات ایالات‌متحده به آمریکای لاتین نزدیک به 6 درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داد که درمجموع نیم میلیون تن بود. ایالات‌متحده شاهد افزایش قابل‌توجهی در تأمین خوراك گاز طبیعی به هفت واحد اصلی تولید و صادرات ال ان جی خود بوده است. میانگین عرضه در ژانویه به 422 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافت که از رکورد ماهانه قبلی 416 میلیون مترمکعب در روز در دسامبر، فراتر رفت.
 
 موقعیت قطر در سال 2023 میلادی باوجود رشد سریع عرضه ایالات‌متحده، قطر جایگاه خود را به‌عنوان یك بزرگ‌ترین صادرکننده ال ان جی در سال 2022 میلادی حفظ کرد و پس‌ازآن استرالیا قرار گرفت. در سال 2023 میلادی، قطر با قراردادهای قابل‌توجهی به گسترش دامنه جهانی مشتریان خود ادامه داد.
 
این کشور یک توافق مهم با آلمان به دست آورد که تأمین پایدار ال ان جی را برای کاهش بحران انرژی اروپا فراهم می‌کند. علاوه بر این، قطر پترولیوم، شرکت دولتی نفت این كشور، قراردادی بلندمدت با ساینوپک چین امضا کرد که موقعیتش را در بازار آسیا بیش از گذشته تقویت کرد.
 
در سال 2023 میلادی، قطر انرژی یك قرارداد قابل‌توجه با شل امضا کرد و اولین قرارداد پنج‌ساله فروش نفت خام خود را در تاریخ ثبت کرد. بر اساس این قرارداد، قطر انرژی سالانه تا 18 میلیون بشکه نفت خام به شرکت بازرگانی بین‌المللی شل در سنگاپور عرضه خواهد کرد که از ژانویه 2024 میلادی شروع می‌شود.
 
سرمایه‌گذاری‌های مشترک در پروژه‌های انرژی، ازجمله طرح‌های بزرگ توسعه ال ان جی قطر انرژی در قطر از دیگر بخش‌های این قرارداد است. چشم‌انداز جهانی ال ان جی بازار جهانی ال ان جی شاهد تغییراتی پویا است و با ظهور ایالات‌متحده به‌عنوان یک صادرکننده کلیدی، سلطه سنتی قطر و استرالیا به چالش كشیده می‌شود.
 
افزایش قابل‌توجه صادرات ال ان جی ایالات‌متحده در حال تغییر جایگاه رهبران انرژی جهانی به‌ویژه هم‌زمان با بحران انرژی در اروپا و تداوم تقاضای فزاینده انرژی در آسیا است. عملکرد رکوردشکنانه صنعت ال ان جی ایالات‌متحده در ماه دسامبر سال 2023 میلادی، نقطه عطفی قابل‌توجه در بازارهای جهانی انرژی است. با راه‌اندازی چند پروژه عظیم تولید ال ان جی بهره‌برداری با ظرفیت کامل از تأسیسات كنونی، ایالات‌متحده موقعیت خوبی برای پیشی گرفتن از قطر به‌عنوان صادرکننده پیشرو ال ان جی در جهان دارد.
 
هم‌زمان، حرکت‌های استراتژیک قطر برای رشد 40 درصدی برداشت از میدان گنبد شمالی و عرضه ال ان جی بیشتر، ماهیت در حال تحول و رقابتی بازار جهانی ال ان جی را برجسته می‌کند. با ظهور این رویدادها، چشم‌انداز انرژی بین‌المللی همچنان با رقابتی شانه‌به‌شانه توسعه می‌یابد و بی‌تردید، ال ان جی نقش محوری فزاینده‌ای را در تأمین نیازهای جهانی انرژی ایفا می‌کند.
 
 
سه شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب: 36800
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *