۰
نگاهی آماری به چند شرکت کلیدی

غول‌های ال ان جی جهان

میز نفت - میزان تجارت ال ان جی در سال 2000 میلادی به 100 میلیون تن رسید و در سال 2017 میلادی به 300 میلیون تن افزایش یافت. در سال 1964 میلادی، زمانی که تجارت ال ان جی آغاز شد، میزان تقاضا فقط 80 هزار تن بود.
ال ان جی | میز نفت
ال ان جی | میز نفت
به گزارش میز نفت، در گزارش دورنمای بازار ال ان جی شركت شل اعلام شده كه تقاضای جهانی برای ال ان جی در سال 2022 میلادی به 397 میلیون تن افزایش یافته که نشان‌دهنده انعطاف‌پذیری این صنعت است.

تحقیقات شل همچنین تأکید می‌کند که تقاضا برای محصول تا سال 2040 میلادی به 700 میلیون تن خواهد رسید که مهم‌ترین محرك رشد آن، افزایش تقاضا برای گاز طبیعی در سراسر آسیا و افزایش کشش در بخش‌های نیروگاهی است.

میزان تجارت ال ان جی در سال 2000 میلادی به 100 میلیون تن رسید و در سال 2017 میلادی به 300 میلیون تن افزایش یافت. در سال 1964 میلادی، زمانی که تجارت ال ان جی آغاز شد، میزان تقاضا فقط 80 هزار تن بود.

یکی از عوامل اصلی افزایش تقاضای ال ان جی این است که صنعت ال ان جی فرصت‌های خوبی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی ارائه می‌دهد. ال ان جی به‌عنوان یک سوخت مقرون‌به‌صرفه و پاک‌تر با کاربردهای جذاب در صنایع حمل‌ونقل جاده‌ای سنگین و کشتیرانی در حال ظهور است و آن را به ابزاری كارا برای شرکت‌هایی تبدیل می‌کند که به دنبال رسیدن به خالص صفر انتشار كربن هستند.

در ادامه با شرکت‌های برتر صنعت ال ان جی دنیا آشنا می‌شویم:
 
• قطر گاز (Qatargas)
شركت قطر گاز که در ابتدا در سال 1984 میلادی به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری مشترک میان قطر پترولیوم، اگزون موبیل و چند شریك دیگر تأسیس شد، بزرگ‌ترین تولیدکننده ال ان جی در جهان است. این شرکت در حال حاضر مجموعاً 208 حلقه چاه دارد که تقریباً 18.5 میلیارد فوت مکعب گاز تولید کند.

قطر گاز همچنین ۱۴ واحد تولید ال ان جی را راه‌اندازی كرده كه مجموع ظرفیت تولید سالانه آن‌ها 77 میلیون تن است.

این شرکت به‌عنوان رهبر بازار جهانی ال ان جی، هیدروکربن‌ها را از میدان گنبد شمالی قطر، بزرگ‌ترین میدان گاز طبیعی غیر مرتبط جهان، که بیش از 6000 کیلومترمربع وسعت دارد، توسعه، تولید و به فروش می‌رساند.

این میدان در سال 1971 میلادی كشف شد و پس از 14 سال و حفاری 15 چاه ارزیابی توانستیم ابعاد این میدان بزرگ را درک کنیم. درواقع، اکنون مشخص‌شده است که ذخایر قابل بازیافت آن بیش از 900 تریلیون فوت مکعب یا حدود 10 درصد از ذخایر شناخته‌شده گاز جهان را دارا است. شركت قطر گاز علاوه بر تولید ال ان جی، هلیوم، گاز طبیعی، میعانات گازی و محصولات مرتبط را نیز صادر می‌کند.
 
• چنییر انرژی (Cheniere Energy)
این شركت در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده ال ان جی در ایالات‌متحده است. این شرکت دو واحد بزرگ تولید ال ان جی را در امتداد ساحل خلیج آمریکا شامل سابینا پس و كورپس كریستی راهبری می‌کند. از سال 2022 میلادی، این شركت دومین دارنده ظرفیت ذخیره‌سازی گاز ایالات‌متحده است و محصولات خود را به پنج قاره دنیا صادر می‌کند.

تأسیسات سابینا پس در جنوب غربی لوئیزیانا، عملیات صادرات را در سال 2016 میلادی آغاز کرد. این تأسیسات در حال حاضر شامل 6 واحد مایع سازی عملیاتی با ظرفیت كامل است. این سایت 1000 هکتار مساحت داشته و از ظرفیت تولید سالانه ال ان جی 30 میلیون تن برخوردار است.

کورپوس کریستی، دومین تأسیسات  این شركت در جنوب تگزاس است. تأسیسات آن در سال 2018 میلادی فعالیت خود را آغاز کرد و دارای 3 واحد مایع سازی است که مجموع ظرفیت تولید آن 15 میلیون تن در سال است.
 
• اگزون موبیل (ExxonMobil)
این غول نفتی بیش از چهار دهه است که در صنعت ال ان جی فعالیت می‌کند و در حال حاضر در تجارت 23 میلیون تن گاز طبیعی مایع در 30 کشور جهان مشاركت دارد. یکی از بزرگ‌ترین تأسیسات ال ان جی این شركت در پاپوآ گینه نو است. این پروژه صادرات گاز طبیعی مایع در سال 2014 میلادی آغاز به كار كرده و اخیراً به ظرفیت تولید 8.3 میلیون تن در سال رسیده که 20 درصد نسبت به ظرفیت اولیه تأسیسات، افزایش یافته است.

این تأسیسات از زمان شروع فعالیت خود، بیش از 19 میلیون تن ال ان جی تولید کرده و 262 محموله بارگیری کرده و ال ان جی را به مشتریان در سراسر دنیا به‌ویژه آسیا و اروپا تحویل داده است.

اگزون موبیل همچنین در پروژه‌های قطر حضور دارد و در بهره‌برداری از چهار واحد بزرگ تولید مشارکت کرده که هرکدام از آن‌ها ظرفیت عرضه 7.8 میلیون تن ال ان جی در سال را دارند.

در اروپا، آن‌ها با افتتاح پایانه ساوت هوک در ولز (بزرگ‌ترین پایانه اروپا) و پایانه ال ان جی آدریاتیک در سواحل ایتالیا، 2.8 میلیارد فوت مکعب در روز به ظرفیت واردات گاز مایع افزوده‌اند.
 
• شورون (Chevron)
شورون یکی دیگر از بازیگران اصلی بازار  جهانی ال ان جی است. آن‌ها در حال حاضر 118 پایانه واردات و 28 پایانه صادراتی را در سراسر جهان راهبری می‌کنند.

بزرگ‌ترین پروژه آن‌ها، پروژه گاز گورگون در استرالیا به ارزش 43 میلیارد دلار است. شورون 47.3 درصد از سهام واحدهای سه‌گانه آن را در اختیار دارد.

پروژه گورگون که تصمیم نهایی سرمایه‌گذاری آن در سپتامبر 2009 دریافت شد، همچنین یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های گاز طبیعی جهان است. درواقع، به‌صورت متوسط درمجموع 2.1 میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی در روز و 15 هزار بشکه میعانات گازی در سال تولید می‌کند. ظرفیت تولید ال ان جی این پروژه 15.6 میلیون تن در سال است.

این پروژه همچنین با ایجاد بیش از 60 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم محلی، تأثیر مهمی بر اقتصاد بومی داشته است. پیش‌بینی می‌شود که این پروژه 440 میلیارد دلار استرالیا به تولید ناخالص داخلی كشور استرالیا اضافه کند.

این پروژه در حال حاضر باهدف حفظ ظرفیت تولید با حفاری چند حلقه چاه جدید درحال‌توسعه است و تا پایان سال 2023 به بهره‌برداری می‌رسد.

پروژه بزرگ دیگر شورون در استرالیا پروژه وتستون است که یکی از بزرگ‌ترین توسعه‌ منابع گاز استرالیا است که 64.1 درصد مالکیت آن را در اختیار دارد. این پروژه شامل دو واحد تولید ال ان جی با ظرفیت کل 8.9 میلیون تن در سال است.

شورون همچنین 36.4 درصد از سهام پروژه آنگولا را دارد که اولین کارخانه ال ان جی كشور آفریقایی آنگولا است. این نیروگاه واقع در سویو دارای ظرفیت سالانه 5.2 میلیون تن است و صادرات اولین محموله در سال 2013 میلادی انجام شد. این طرح اولین کارخانه ال ان جی در جهان بود که با گاز همراه عرضه شد، جایی که گاز طبیعی خوراك آن، محصول جانبی تولید نفت خام است. این طرح ظرفیت فرآوری 1.1 میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی در روز را دارد.
 
• رویال داچ شل (Royal Dutch Shell)
غول نفتی شل بیش از 50 سال تجربه در بخش گاز طبیعی مایع دارد. آن‌ها در ساخت اولین کارخانه تجاری مایع سازی گاز، واقع در آرزیوی الجزایر در سال 1964 میلادی شراکت داشته‌اند. شركت شل همچنین اولین محموله تجاری خود را از الجزایر به بریتانیا در همان سال حمل کرد و ركوردی تاریخی برای تجارت جهانی گاز كسب کرده است.

شل در سال‌های گذشته، زمان و بودجه هنگفتی را برای توسعه فناوری ال ان جی سرمایه‌گذاری کرده است.

در سال 2019میلادی، آن‌ها اولین محموله گاز مایع خود را از پروژه جدید اف ال ان جی پریلود به‌عنوان شناور تولیدكننده ال ان جی به مشتریان آسیایی ارسال کردند. در بزرگ‌ترین تأسیسات ال ان جی شناور دنیا سالانه 3.6 میلیون تن ال ان جی، 1.3 میلیون تن میعانات و 0.4 میلیون تن ال پی جی تولید می‌شود.

این شرکت یکی از بزرگ‌ترین دارندگان ناوگان حمل‌ونقل ال ان جی در جهان است. در حال حاضر، آن‌ها بیش از 40 تانكر ملكی در اختیار دارند و 50 تانكر اجاره شده نیز دارا هستند که حدود 20 درصد از ناوگان جهانی حمل‌ونقل ال ان جی را تشکیل می‌دهد.
 
• شرکت ملی نفت چین (CNCP)
شركت سی ان پی سی با تولید 137.79 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در سال در چین، بزرگ‌ترین تولیدکننده و تأمین‌کننده گاز طبیعی در این كشور است. این شرکت در سال‌های اخیر یک سیستم عرضه گاز متنوع ایجاد كرده است تا تقاضای فزاینده گاز در سراسر چین را تأمین کند.

آن‌ها در پایان سال 2021 میلادی دو پایانه را در جیانگ سو و تانگشان در اختیار داشتند که درمجموع 16.51 میلیارد مترمکعب ال ان جی وارد کرده‌اند.

در سال 2021 میلادی، این شرکت دارای 16 واحد ال ان جی در حال بهره‌برداری بوده که دارای ظرفیت عرضه 2.4 میلیارد مترمکعب ال ان جی است.
پروژه تانگشان شامل یک اسکله و پایانه‌های واردات است. ظرفیت ذخیره‌سازی آن 640 هزار مترمکعب بوده و پایانه‌های آن در دو بخش با ظرفیت واردات سالانه 10 میلیون تن ال ان جی ساخته شده است.

پروژه جیانگ سو نیز شامل یک جزیره مصنوعی، پایانه‌های دریافت، یک اسکله، یک خط لوله زیردریایی و یک خط لوله گاز است. پایانه‌های پروژه جیانگ سو در دو فاز ساخته شده است. فاز اول در نوامبر 2011 میلادی به بهره‌برداری رسید. این فاز قادر به دریافت سالانه 3.5 میلیون تن ال ان جی و تحویل 4.8 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در سال است. فاز دوم در پایان سال 2013 میلادی به بهره‌برداری رسید و ظرفیت دریافت 6.5 میلیون تن و قابلیت تحویل گاز به میزان 8.7 میلیارد مترمکعب در سال را دارد.

پروژه ال ان جی دالیان شامل واردات، ذخیره‌سازی، تبدیل ال ان جی به گاز، حمل‌ونقل و بارگیری محموله‌ها است. ظرفیت واردات آن 10 میلیون تن ال ان جی و ظرفیت تحویل نیز 13.5 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در سال است.
 
منبع: www.nesfircroft.com
 
دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب: 36734
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *