۰
گزارش نیویورک تایمز درباره یک تردید بزرگ

ریسک عبور از دریای سرخ

میز نفت - روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به موضوع نا امنی در دریای سرخ و موضع متفاوت شرکت های نفتی برای عبور از این منطقه پرداخته است.
دریای سرخ | میز نفت
دریای سرخ | میز نفت
به گزارش میز نفت، نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت: حملات شورشیان حوثی در یمن به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، اپراتورهای نفت‌کش را با یک محاسبات نامطلوب مواجه کرده است: «ریسک ناشی از عبور از منطقه خطرناک را بپذیرند یا تجارت را از دست بدهند.»
 
خطرات درگیری در این منطقه حتی ممکن است در حال افزایش باشد، زیرا ائتلافی متشکل از 12 کشور به رهبری ایالات‌متحده هشدار داده که "یمنی‌ها را مسئول حملات غیرقانونی خواهد دانست."
 
باوجود افزایش ریسک عبور کشتی‌ها از دریای سرخ، برخی شرکت‌های نفتی اصرار دارند که کشتی‌هایی که اجاره می‌کنند به‌جای دور زدن دماغه امید نیک، همچنان از باب المندب عبور کنند. درحالی‌که تعدادی دیگر از شرکت‌های نفتی ازجمله بریتیش پترولیوم قصد دارند سوئز را کنار بگذارند. برخی دیگر همچنان به استفاده از دریای سرخ ادامه می‌دهند که دسترسی به بازارهای اروپایی را از طریق کانال سوئز فراهم می‌کند.
 
لارس اچ. بارستاد، مدیر اجرایی شرکت نفتکش فرانت لاین گفت: «اگر ما توانایی این کار را داشته باشیم، از عبور از دریای سرخ اجتناب می‌کنیم اما این همیشه امکان‌پذیر نیست. یک شرکت نفتکش، خدماتی مانند تاکسی ارائه می‌کند و تابع شرایط شرکت‌های نفتی و تجاری است. هنگامی‌که سفر شروع شد، کاپیتان یا مالک نمی‌توانند ناگهان تصمیم بگیرند به‌جای عبور از کانال سوئز، قاره آفریقا را دور بزنند.»

نیویورک تایمز نوشت: این مشکلات به‌طور قابل‌توجهی بر اساس نوع کشتی متفاوت است. تانکرهای نفت کمتر آسیب دیده‌اند و به استفاده از دریای سرخ ادامه می‌دهند، چون به نظر می‌رسد نیروهای یمنی علاقه چندانی به آنها نشان نداده‌اند.

دانیل نش رئیس شرکت‌های داده‌های کشتیرانی لندن، گفت: در مقابل، تعداد کشتی‌های تخصصی حمل‌ونقل خودرو که از دریای سرخ استفاده می‌کنند، از دسامبر ۲۰۲۲ به بیش از نصف کاهش یافته و به تنها ۴۲ سفر رسید و در سال جاری میلادی تنها یک کشتی از این دریا عبور کرده است.

سفرهای طولانی‌تر در اطراف آفریقا برای کشتی‌های حامل خودرو که از آسیا به اروپا سفر می‌کنند، در شرایط کنونی برای صنعت خودروسازی جهانی مخرب است. خودروسازان چینی به سرعت صادرات خود به ویژه خودروهای برقی را به اروپا افزایش داده‌اند. حتی قبل از چنین چالش‌هایی در دریای سرخ، نرخ اجاره روزانه برای حمل خودروی بین اقیانوسی از ۱۶ هزار دلار در دو سال پیش به ۱۰۵ هزار دلار رسیده بود.
سه شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۲۴
کد مطلب: 36805
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *