۰

هزینه دور زدن دریای سرخ

میز نفت - بلومبرگ با انتشار این ویدئو، از طولانی‌تر شدن زمان ترانزیت کالا و انرژی به اروپا خبر داد؛ کشتی‌ها برای در امان ماندن از حمله یمنی‌ها، باید دماغه امید نیک را دور زده و از تنگه جبل الطارق وارد منطقه اروپا شوند.
به گزارش میز نفت، شرکت‌های بزرگ کشتیرانی، عبور بسیاری از کشتی‌های بزرگ باری خود از این مسیر را متوقف کرده‌اند. دلیل آن حملاتی بود که در تنگه باب‌المندب در ورودی جنوبی دریای سرخ رخ داد. این مسیر در تجارت جهانی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. حدود ۱۲ درصد تجارت جهانی از کانال سوئز در انتهای دریای سرخ عبور می‌کند. این رقم شامل ۳۰ درصد از کانتینر‌های جهان می‌شود.

حمله‌هایی که اتفاق افتاد تا همین‌جا هم هزینه حمل‌ونقل را بالابرده است. «امبری»، شرکت کارشناسی و مدیریت خطر‌های دریایی، می‌گوید هزینه بیمه هم به‌سرعت در حال بالا رفتن است. این رقم به حدود ۰.۵ درصد ارزش بدنه کشتی رسیده، درحالی‌که فقط چند هفته پیش، حدود ۰.۰۱۵ درصد بود. تفاوت به وجود آمده در قیمت بیمه می‌تواند به هزینه این سفرها، تا ده‌ها هزار دلار اضافه کند.

کارشناسانی می‌گویند تغییر مسیر حمل کالا از دریای سرخ می‌تواند هزینه حمل‌ونقل کالا، بیمه و دیگر خدمات لجستیک دریایی را تا ۳۰ درصد بالا ببرد و این افزایش درنهایت به مصرف‌کنندگان منتقل خواهد شد.

حوثی‌های تحت حمایت ایران می‌گویند به تلافی عملیات نظامی اسرائیل در غزه، به کشتی‌هایی که به اسرائیل می‌روند، حمله می‌کنند. آن‌ها مسئولیت دو حمله به کشتی‌های تجاری را برعهده‌گرفتند. یکی از این کشتی‌ها، تانکر سوان آتلانتیک بود و دیگری کشتی حامل کانتینر به نام اس سی کلارا. اولین کشتی با پهپاد موردحمله قرار گرفت و انفجاری نزدیک دومین کشتی اتفاق افتاد.
 
شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب: 36766
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *