۰
گزارشی که فاینشال تایمز منتشر کرد:

حساب های پتروشیمی در لندن لو رفت؟

میز نفت - یک رسانه معتبر انگلیسی در گزارشی افشاگرایانه از لو رفتن حساب های بانکی مربوط به شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران در لندن خبر داده است.
روزنامه فاینشال تایمز | میز نفت
روزنامه فاینشال تایمز | میز نفت
به گزارش میز نفت، نشریه بریتانیایی فایننشال تایمز در یک افشاگری جنجالی گفته به اسنادی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد چگونه ایران از بانک‌های «لویدز» و «سانتاندر» بریتانیا برای انتقال پول به سراسر جهان استفاده می‌کند و یک طرح گسترده فرار از تحریم‌ها توسط سرویس‌های اطلاعاتی تهران از طریق این بانک‌ها در حال اجراست.

فایننشال تایمز گفته شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران (PCC) و شرکت تابعه بریتانیایی آن یعنی شرکت بازرگانی پتروشیمی انگلستان که از نوامبر ۲۰۱۸ به اتهام تامین مالی سپاه و همکاری با سازمان‌های اطلاعاتی روسیه تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفته، صاحب این حساب‌های به ظاهر متعلق به شرکت‌های انگلیسی است.



بر اساس توضیح شرکت بازرگانی پتروشیمی در وبسایت رسمی، شرکت بازرگانی پتروشیمی انگلیس «در سال ۱۹۹۲ در لندن تاسیس شده است عمدتا در حوزه تامین منابع مالی و تامین تجهیزات و قطعات و مواد شیمیایی مورد نیاز پروژه‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی فعالیت می‌کند.»

*جزئیات حساب های لو رفته

شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران براساس آنچه در وبسایت رسمی خود اعلام کرده، علاوه بر انگلستان در آلمان، سنگاپور و شانگهای هم شرکت‌های مشابهی را ثبت کرده و در هند، ترکیه و پکن دفتر رسمی دارد. 

ظاهراً هر دو بانک حساب‌هایی را در اختیار شرکت‌های بریتانیایی قرار داده اند که به طور مخفیانه متعلق به شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران بوده اند.

بر اساس گزارش فایننشال تایمز، بخش بریتانیایی شرکت بازرگانی پتروشیمی با وجود اینکه تحت تحریم‌های ایالات متحده قرار داشته دفتری در نزدیکی پارگ گروسونور گاردنز در بلگراویا لندن در اختیار داشته و با استفاده از شبکه پیچیده‌ای از شرکت‌های صوری در بریتانیا و سایر کشور‌ها مشغول به فعالیت بوده است.

این رسانه گفته شرکت بازرگانی پتروشیمی چندین شرکت بریتانیایی صوری داشته که از آن‌ها برای دریافت پول شرکت‌های ایرانی در چین استفاده می‌کرده و مالکیت آن‌ها را با قرارداد‌های تراستی و نماینده هیات مدیره، پنهان می‌کرده. یکی از شرکت‌های دخیل در این نقل و انتقال پول، «شرکت پیسکو» است.

*پای چه کسانی در میان است؟

در سرچ گوگل هیچ اطلاعاتی درباره نوع فعالیت این شرکت وجود ندارد و تنها اطلاعات مربوط به آن، آدرسی در شهر ساری در جوار باشگاه تنیس سوتون در جنوب شرق انگلیس است. بر اساس گزارش فایننشال تایمز، این شرکت با مالکیت یک شهروند بریتانیایی به نام «عبدالله سیاوش فهیمی»، از یک شرکت چینی به نام «بلک تولیپ» از طریق یک حساب در بانک «سانتاندر» پول دریافت کرده است.

اسناد منتشر شده توسط فایننشال تایمز نشان می‌دهد شرکت «پیسکو بریتانیا» به طور کامل تحت کنترل شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران بوده است. به نوشته این روزنامه، عبدالله سیاوش فهیمی نیز همکار این شرکت تحریم‌شده بوده است.

یکی دیگر از شرکت‌های صوری در بریتانیا، شرکت «آریا» بوده که یک حساب در بانک «لویدز» داشته است. این شرکت به طور رسمی متعلق به «محمد علی رجال»، بوده که بر اساس گزارش فایمننشال تایمز، معاون مدیر اجرایی شرکت بازرگانی پتروشیمی انگلستان است.

*رجالی؛ مالک حساب ها

بنابر این گزارش، مالک این شرکت «محمدعلی رجالی» ثبت شده، اما اسناد افشا شده نشان می‌دهد او به طور مرتب با شرکت بازرگانی پتروشیمی در تهران مکاتبه دارد و مقام‌های تهران از او می‌خواستند که «هیچ نشانه‌ای» از بازرگانی پتروشیمی وجود نداشته باشد.

بانک سانتاندر اعلام کرده که قادر به اظهار نظر در مورد روابط مشتری‌های حقیقی نیست، اما بر تمرکز خود بر پایبندی به تحریم‌ها تاکید کرده است. ظاهرا این بانک حساب شرکت پیسکو را در همین رابطه مسدود کرده است.

گروه بانکی لویدز نیز از اظهار نظر در مورد مشتریان حقیقی خودداری کرده، اما مدعی شده که قوانین تحریم را رعایت می‌کند.

پیش از این چند بانک اروپایی، از جمله یونی‌کردیت و استاندارد چارترد، به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران به پرداخت جریمه‌های سنگینی محکوم شده‌اند.

سیاستمداران بریتانیایی از جمله آلیشیا کرنز و لیام برن، نگرانی خود را در مورد شکست بریتانیا در مهار چنین فعالیت‌هایی در خاک خود ابراز کردند و خواستار اقدامات شدیدتر علیه نهاد‌های مرتبط با سپاه پاسداران شدند.

دیوید اشر، یکی از مقامات سابق وزارت امور خارجه آمریکا، از بانک‌های بریتانیا به دلیل ادامه تجارت با نهاد‌های مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انتقاد کرده و آن را با سیاست اعلام شده در قبال ایران مغایر دانسته است.
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۵:۲۶
کد مطلب: 37064
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *